Problemer med steamer påp Ascaso Duo Steel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BenK
    Grøn bønne
    • Jan 2021
    • 3

    Problemer med steamer påp Ascaso Duo Steel

    Kære alle,

    Jeg har en Ascaso Duo Steel (lidt af et fejlkøb), som støjer helt vildt under steaming. Men kun nogen gange - andre gange er den super diskret.
    Når det lyder skidt, lyder det sådan her:


    Jeg overtog maskinen med en defekt steam-pumpe, så den er skiftet (men til præcis samme Ulka), så jeg ved ikke, om den altid har gjort det.
    Min fornemmelse er, at det er en form for mekanisk resonans (tror jeg det hedder). Lidt a la når man kører på motorvejen og åbner et af vinduerne ved bagsædet... Men jeg har ikke gennemskuet det endnu.

    Maskinen er afkalket og jeg har tjekket steam-blokken - der er fri for passage.

    Nogen gode forslag? Eller andre Duo-ejere, der kan fortælle om det bare er sådan, den maskine lyder?

    På forhånd tak!
    Ben
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Jeg kender ikke maskinen, men pumpen skal vel ikke køre under steaming?
    Nogen maskiner bruger pumpen ifbm steamarm som varmtvandsudtag. Er det ikke det du har gang i?
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • BenK
      Grøn bønne
      • Jan 2021
      • 3

      #3
      Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
      Jeg kender ikke maskinen, men pumpen skal vel ikke køre under steaming?
      Nogen maskiner bruger pumpen ifbm steamarm som varmtvandsudtag. Er det ikke det du har gang i?
      Nope, denne her gør. Der er en almindelig boiler (som også bruges til det separate varmtvandsudtag) og så er der en såkaldt termoblok til steam. Termoblokken er et to-delt stykke aluminium. Indeni er der en kanal - næsten som en labyrint - til vandet, som pumpes ind med sin egen pumpe. Og så er der et varmelegeme i blokken. Dampen "laves" altså først i det øjeblik, man skal bruge den. Det er egentlig en smart måde at spare plads på (termoblokken fylder ikke meget). Sådan en slags dual-boiler light :-)

      Men det hjælper jo ikke, når det lyder som et defekt jetfly...

      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Hm. Hvis du ellers synes at dampen er ok, tænker jeg at larmen kan adresseres til pumpen, og montagen (ophængning) af pumpen.
        Larmer pumpen ikke på samme måde, når du brygger kaffe med maskinen?

        Comment

        • BenK
          Grøn bønne
          • Jan 2021
          • 3

          #5
          Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
          Hm. Hvis du ellers synes at dampen er ok, tænker jeg at larmen kan adresseres til pumpen, og montagen (ophængning) af pumpen.
          Larmer pumpen ikke på samme måde, når du brygger kaffe med maskinen?
          På kaffedelen er det en anden pumpe. Men ellers har du nok ret - dampen virker, så logisk set må støjen kunne føres tilbage til pumpen. Måske har jeg fumlet med et eller andet i monteringen af den ny pumpe. Der er bare så utrolig langt derind - og og fordi maskinen er så kompakt, er det en meget lidt munter opgave at skille den ad.

          Comment

          Working...
          X