Rotationspumpe og brygtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hoeegh
    Lysristet
    • Jan 2021
    • 52

    Rotationspumpe og brygtryk

    Hej igen.

    Hvor hurtigt vil I mene brygtryk stige, med en rotationspumpe fra indbygget vandtank, på en klassisk HX maskine?
    Jeg har en ECM Technika IV profi, og kører som nævnt med vandtanken, indtil jeg lige får lavet køkkenet om.
    Jeg har forsøgt at justere rotationspumpens tryk til, så den er på ca 9 med blind filteret i.

    Fra jeg starter bryg, både med BF eller kaffe i, er trykket lidt tid om at stige. Den kommer op på 4 med det samme, og så efter nogle sekunder, hopper det videre gradvist til fuld tryk, på omkring de 8-9 BAR.
    Dette er min første HX maskine, og jeg forsøger hele tiden at blive klogere på den, så aner ikke om dette er normalt, eller om trykket bare bør hoppe op på maks med det samme. Det synes jeg at have set i andre videoer, men det er ikke altid til at vide om de kører med tank eller direkte vand, eller andre omstændigheder.

    Jeg er i tvivl, om der kan være nogle slanger/rør jeg skal kontrollere i maskinen (og i så fald hvad jeg skal se efter), eller om pumpen kan køre beskadiget/nedsat ydeevne, eller om alt dette er helt normalt.
    Så hvis nogle kloge folk derude kunne give råd, ville det være særdeles påskønnet.
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Der lyder som den almindelige trykudvikling på en maskine med manuel e61 gruppe.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • hoeegh
      Lysristet
      • Jan 2021
      • 52

      #3
      Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
      Der lyder som den almindelige trykudvikling på en maskine med manuel e61 gruppe.
      Det er jeg glad for at høre Sonne, og tak for svar. Det er som nævnt nyt for mig, men i of med at maskinen har været voldsomt forsømt, vil jeg gerne lige høre, da jeg ikke kender til dens normale opførsel.

      Hvis min pumpe var delvist defekt, ville jeg ikke være i tvivl?

      Comment

      • Sinobi
        Mellemristet
        • Mar 2018
        • 188

        #4
        En E61 har et fjederpåvirket kammer der udvidder sig ved et tryk på 4 Bar. Når vandet bliver pumpet frem vil kammeret udvidde sig og holde bryggetrykket på 4 Bar indtil kammeret er fyldt, hvorefter bryggetrykket stiger til 9 Bar. Det er lavet for at give en ramp-up på bryggetrykket så risikoen for channeling i pucken minimeres.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
        Brewista Smart Scale v2.0
        DIY Fluidbed 300 gr. rister

        Comment

        • hoeegh
          Lysristet
          • Jan 2021
          • 52

          #5
          Oprindeligt indsendt af Sinobi Se indlæg
          En E61 har et fjederpåvirket kammer der udvidder sig ved et tryk på 4 Bar. Når vandet bliver pumpet frem vil kammeret udvidde sig og holde bryggetrykket på 4 Bar indtil kammeret er fyldt, hvorefter bryggetrykket stiger til 9 Bar. Det er lavet for at give en ramp-up på bryggetrykket så risikoen for channeling i pucken minimeres.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Mange tak Sinobi. Det giver god mening. Hvis mit tryk ikke kommer længere op end 8 under bryg, men 9 med BF indsat, er det så kaffen der er for fint malet, eller kan der være lidt forskel i tryk på de 2 aktioner?
          Får fin kaffe ud på 26 sek 36gram, 18g i.

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
            Mange tak Sinobi. Det giver god mening. Hvis mit tryk ikke kommer længere op end 8 under bryg, men 9 med BF indsat, er det så kaffen der er for fint malet, eller kan der være lidt forskel i tryk på de 2 aktioner?
            Får fin kaffe ud på 26 sek 36gram, 18g i.
            Normalt indstiller man OPV til 10 bar med blindfilteret, for at opnå 9 Bar til bryg ;-)
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • hoeegh
              Lysristet
              • Jan 2021
              • 52

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Normalt indstiller man OPV til 10 bar med blindfilteret, for at opnå 9 Bar til bryg ;-)
              Det har jeg også læst før, men så læste jeg også, at det kun var tilfældet med vibrationspumper, og ikke rotationsmodeller.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
                Det har jeg også læst før, men så læste jeg også, at det kun var tilfældet med vibrationspumper, og ikke rotationsmodeller.
                Men hvis du kun får 8 Bar under bryg, så justere den lidt op ;-)

                Men mindre du syntes det smager bedre, der er før nogen som har eksperimenteret ved at brygge ved kun 6 Bar
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  Hvis kaffen er for grov, så kommer tryk aldrig højere end x
                  Men det afhænger også af hvor står en dyse der sidder i, al trykstigning EFTER dysen, afhænger af dysens størrelse

                  Al det sagt, din maskine lyder til at fra start af at ha været rigtigt indstillet
                  som nævnt, pausen i trykstigning er noget du via e 61 bryghovedet specifikt har betalt for ;o)

                  Din brygtid på endeligt 26 lyder lidt kort

                  nogle arbejder efter
                  tid fra pumpe start, til første dråbe , tælles halvt, derefter tælles resttiden normalt, og til sammen ska det ende på 25 til 30 sekunder

                  feks tid til første dråbe , 10 sek tælles som 5 , resttid på 20 sekunder tælles som 20,,, tid på uret er 30 men regnes for 25
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • hoeegh
                    Lysristet
                    • Jan 2021
                    • 52

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    Hvis kaffen er for grov, så kommer tryk aldrig højere end x
                    Men det afhænger også af hvor står en dyse der sidder i, al trykstigning EFTER dysen, afhænger af dysens størrelse

                    Al det sagt, din maskine lyder til at fra start af at ha været rigtigt indstillet
                    som nævnt, pausen i trykstigning er noget du via e 61 bryghovedet specifikt har betalt for ;o)

                    Din brygtid på endeligt 26 lyder lidt kort

                    nogle arbejder efter
                    tid fra pumpe start, til første dråbe , tælles halvt, derefter tælles resttiden normalt, og til sammen ska det ende på 25 til 30 sekunder

                    feks tid til første dråbe , 10 sek tælles som 5 , resttid på 20 sekunder tælles som 20,,, tid på uret er 30 men regnes for 25
                    Jeg har kørt med tid, efter jeg kan høre pumpen. Hvilket er med det samme jeg hæver håndtaget på maskinen.
                    Jeg skal først nu til rigtig at lære maskinen at kende, men jeg ville blot sikre mig, at den var som den skulle være rent funktionelt.

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                      H
                      Din brygtid på endeligt 26 lyder lidt kort

                      nogle arbejder efter
                      tid fra pumpe start, til første dråbe , tælles halvt, derefter tælles resttiden normalt, og til sammen ska det ende på 25 til 30 sekunder

                      feks tid til første dråbe , 10 sek tælles som 5 , resttid på 20 sekunder tælles som 20,,, tid på uret er 30 men regnes for 25
                      rimlig enig, men jeg syntes det kommer meget an på hvilken bønne, hvor lys eller mørk de er ristet og hvor mange gram man har i filteret, jeg er mest på 25 sek efter første dryp med en total tid på 35 sek. ved normale 1:2, 18/19 gram ind og 36 ud , men man kan jo smage sig frem


                      Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
                      Jeg har kørt med tid, efter jeg kan høre pumpen. Hvilket er med det samme jeg hæver håndtaget på maskinen.
                      Jeg skal først nu til rigtig at lære maskinen at kende, men jeg ville blot sikre mig, at den var som den skulle være rent funktionelt.
                      Enig med andre i tråden, det lyder til maskinen har kørt som den skal fra begyndelsen--
                      Men held og lykke, forummet er her til at hjælpe
                      Last edited by Jack; 20. January 2021, 23:36.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Joe_Black
                        Coffeeholic
                        • Feb 2012
                        • 1424

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
                        Det har jeg også læst før, men så læste jeg også, at det kun var tilfældet med vibrationspumper, og ikke rotationsmodeller.
                        Muligvis fordi maskiner med rota pumpe sjældent har brygtryks opv da man justerer trykket direkre på pumpen :-)
                        Wega MiniNova
                        Mahlkönig K30
                        Moccamaster
                        Santos #4
                        AeroPress
                        Bodum Vakuum Brygger

                        Comment

                        • Hegnet
                          Mørkristet
                          • Sep 2017
                          • 387

                          #13
                          Indstil brygtryk direkte på rotapumpe. Din OPVs funktion er at agere termisk ekspansionsventil, dvs en sikkerhed på brygsiden. Den skal stå på ca 12 bar, så bryggruppen ikke kommer over dette.
                          DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                          MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                          Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                          Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                          Comment

                          • hoeegh
                            Lysristet
                            • Jan 2021
                            • 52

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
                            Indstil brygtryk direkte på rotapumpe. Din OPVs funktion er at agere termisk ekspansionsventil, dvs en sikkerhed på brygsiden. Den skal stå på ca 12 bar, så bryggruppen ikke kommer over dette.
                            Jeg indstiller brygtryk direkte på pumpen, men har gjort det med BF i, så den ramte 9. Jeg skal rode med maskinen senere i dag, (skal skifte enhed i GICAR kassen), så justerer jeg det lige op på 10 med BF i, og ser om jeg ikke ender på 9 under bryg. Jeg tænker det er lettest for mig, når jeg skal eksperimentere med opskrifter osv., at maskinen kører med trykket de fleste kører med.

                            OPV har jeg ikke pillet ved, men jeg aner ikke hvilken position den skal stå i for at være på 12 bar.
                            Click image for larger version

Name:	ECM P7000.jpg
Views:	1
Size:	18,2 KB
ID:	231921

                            Comment

                            • hoeegh
                              Lysristet
                              • Jan 2021
                              • 52

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                              Muligvis fordi maskiner med rota pumpe sjældent har brygtryks opv da man justerer trykket direkre på pumpen :-)

                              Jeg er en begynder indenfor kaffe generelt og særdeles HX maskiner. Men jeg er en nørd, og researcher og suger viden til mig så hurtigt jeg kan

                              Comment

                              Working...
                              X