Rotationspumpe og brygtryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg

    OPV har jeg ikke pillet ved, men jeg aner ikke hvilken position den skal stå i for at være på 12 bar.
    Tænker lad være med at røre ved den, nøjes med at justerer direkte på pumpen, if it's not broke don't fix it ;-)
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • hoeegh
      Lysristet
      • Jan 2021
      • 52

      #17
      Den står ikke standard er jeg ret sikker på. Men det må være til at finde info på. Mon ikke det bare er vandret, som på billedet, at den skal stå.

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #18
        Rotationspumpe og brygtryk

        Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
        Den står ikke standard er jeg ret sikker på. Men det må være til at finde info på. Mon ikke det bare er vandret, som på billedet, at den skal stå.
        Du kan bare indstille den selv vha. et manometer:
        Indstil pumpe til højt tryk, f.eks. 13-14 bar. Med mindre din OPV står højere end dette, kan du nu aflæse udløsertrykket på manometeret (evt med blindfilter, hvis du har indbygget manometer). OPV (termisk ekspansionsventil) kan nu justeres, så tryk i gruppe begrænses til 12 bar (OPV er begrænsende). Derpå justeres pumpetryk ned til ønsket niveau for brygtryk.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • hoeegh
          Lysristet
          • Jan 2021
          • 52

          #19
          Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
          Du kan bare indstille den selv vha. et manometer:
          Indstil pumpe til højt tryk, f.eks. 13-14 bar. Med mindre din OPV står højere end dette, kan du nu aflæse udløsertrykket på manometeret (evt med blindfilter, hvis du har indbygget manometer). OPV (termisk ekspansionsventil) kan nu justeres, så tryk i gruppe begrænses til 12 bar (OPV er begrænsende). Derpå justeres pumpetryk ned til ønsket niveau for brygtryk.
          Det giver rigtig god mening. Gør man det mens pumpen kører, eller justerer man gradvist mellem skyl?

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #20
            Jeg har gjort det, mens pumpen kører. Måske ville jeg lige kontrollere indstillingen bagefter ved at tænde pumpen igen.
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • Sinobi
              Mellemristet
              • Mar 2018
              • 188

              #21
              Det gjorde jeg også for nylig da jeg måtte rense min. Blændfilter på og så justere op og ned for trykket på pumpen, indtil jeg fik justeret den til at åbne ved ca. 12 Bar


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
              Brewista Smart Scale v2.0
              DIY Fluidbed 300 gr. rister

              Comment

              • TurBo
                Mellemristet
                • May 2014
                • 285

                #22
                jeg vil ikke highjacke tråden, men er 12 bar ikk std. bryg trykket på "ikke-hx" maskiner?

                Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                Bo-- :-)
                Izzo Alex Duetto mk1
                Mahlkoenig Vario home

                Comment

                • Hegnet
                  Mørkristet
                  • Sep 2017
                  • 387

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
                  jeg vil ikke highjacke tråden, men er 12 bar ikk std. bryg trykket på "ikke-hx" maskiner?

                  Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                  Det kommer nok an på fabrikanten og maskinen. Jeg ville tro, at maskinerne oftest er sat til 9-10 bar, med mindre der er tale om en vibrationspumpe uden OPV (14-15 bar).
                  DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                  MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                  Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                  Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                  Comment

                  • Hr.Kaffe
                    Grøn bønne
                    • Mar 2021
                    • 4

                    #24
                    Hej alle,

                    Håber det er OK at jeg stiller et spørgsmål her i tråden. Jeg har den samme maskine som hoeegh. Mit problem er at trykket i bryggegruppen stiger til 14 bar og der løber ca. dobbelt så meget vand i drypbakken som gennem filteret. Og det er IKKE fordi jeg maler for fint eller stamper for hårdt. Kun når der ikke er kaffe i filteret holder den sig nede i tryk. Er der nogen der kan gennemskue hvad der er galt??. Jeg er omhyggelig med at afkalke og passer maskinen som den skal...

                    Vh
                    Hr.Kaffe

                    Comment

                    • Sonne
                      Master Brewer
                      • Jul 2007
                      • 1641

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Hr.Kaffe Se indlæg
                      Hej alle,

                      Håber det er OK at jeg stiller et spørgsmål her i tråden. Jeg har den samme maskine som hoeegh. Mit problem er at trykket i bryggegruppen stiger til 14 bar og der løber ca. dobbelt så meget vand i drypbakken som gennem filteret. Og det er IKKE fordi jeg maler for fint eller stamper for hårdt. Kun når der ikke er kaffe i filteret holder den sig nede i tryk. Er der nogen der kan gennemskue hvad der er galt??. Jeg er omhyggelig med at afkalke og passer maskinen som den skal...

                      Vh
                      Hr.Kaffe
                      Så skal du skrue ned for trykket på din rotationspumpe. Det lyder som om maskinen opfører sig som den skal, nemlig at den ved et tryk på over 12 bar sender vand til drybbakken via OPV'en.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

                      Comment

                      • Hr.Kaffe
                        Grøn bønne
                        • Mar 2021
                        • 4

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                        Så skal du skrue ned for trykket på din rotationspumpe. Det lyder som om maskinen opfører sig som den skal, nemlig at den ved et tryk på over 12 bar sender vand til drybbakken via OPV'en.
                        Det lyder fornuftigt, men hvorfor begynder den pludselig på det??. Og hvordan ændrer jeg trykket på rotationspumpen??. Jeg troede at den tilrettede trykket automatisk...

                        Tak for svar
                        Hr. Kaffe

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Hr.Kaffe Se indlæg
                          Det lyder fornuftigt, men hvorfor begynder den pludselig på det??. Og hvordan ændrer jeg trykket på rotationspumpen??. Jeg troede at den tilrettede trykket automatisk...

                          Tak for svar
                          Hr. Kaffe
                          Der sidder en skrue på pumpehovedet og oftest med en kontramøtrik du skal løsne først. Jeg mener du sænker trykket ved at dreje skruen mod uret, men det ser du tydeligt på manometeret.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • Hr.Kaffe
                            Grøn bønne
                            • Mar 2021
                            • 4

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
                            Der sidder en skrue på pumpehovedet og oftest med en kontramøtrik du skal løsne først. Jeg mener du sænker trykket ved at dreje skruen mod uret, men det ser du tydeligt på manometeret.
                            Tak for svar. Jeg prøver mig frem... Det undrer mig bare at den begynder på det???

                            Hr.Kaffe

                            Comment

                            • Joe_Black
                              Coffeeholic
                              • Feb 2012
                              • 1424

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Hr.Kaffe Se indlæg
                              Tak for svar. Jeg prøver mig frem... Det undrer mig bare at den begynder på det???

                              Hr.Kaffe
                              Det er fordi ByPass delen "gror" fast af div mineraler der er i vandet.
                              Ikke usædvanligt, en servicemand ville sikkert skifte pumpen hvis den kom på værkstedet.
                              Du kan skrue ByPass delen ud og rense den samt give den lidt frisk hane fedt. Det plejer at virke.
                              Når en service mand ville skifte pumpen er det fordi det nogle gange kun holder kortvarigt og så kommer den retur som reklamation.
                              KnB med jobbet :-)
                              Wega MiniNova
                              Mahlkönig K30
                              Moccamaster
                              Santos #4
                              AeroPress
                              Bodum Vakuum Brygger

                              Comment

                              • Hr.Kaffe
                                Grøn bønne
                                • Mar 2021
                                • 4

                                #30
                                Takker for svar!!. Jeg vil kigge på det i næste weekend og se om det er noget jeg kan finde ud af, og om noget skal en tur i afkalkeren!!

                                Hr.Kaffe

                                Comment

                                Working...
                                X