Første rist - Behmor 1600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacob Jørgensen
    Lysristet
    • Jan 2015
    • 130

    Første rist - Behmor 1600

    Hej kaffevindere!
    Jeg har kastet mig ud i ristning. Første batches igår.

    Jeg rustede udendørs ved Ca. 0 grader. Rustede 150gr pr batch. Etiopisk sidamo bønne. Kølet hurtigt ned i nedkølet fad i sne. Click image for larger version

Name:	16110436537312446928521485612015.jpg
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	240824

    Behmor blev forsøgt opvarmet forinden, og jeg anvendte program 5. Første knæk kom efter 14 min, hvor bønnerne havde fået rigeligt med farve. Uden videre kendskab synes jeg 14 minutter er længe for at få første knæk på fuld varme. Hvad tænker I?

    Jeg er vild med lys espressorist, så hvordan får jeg mine bønner mindre mørke uden at knækket forsinkes markant. Gode råd?

    PS. Vildt fedt at komme i gang med ristning!
  • Jacob Jørgensen
    Lysristet
    • Jan 2015
    • 130

    #2
    Til orientering er jeg vild med ordbogen på min mobil. Og jeg "ruster" tilsyneladende mere, end jeg selv er klar over ��

    Comment

    • Lars B
      Grøn bønne
      • Apr 2017
      • 14

      #3
      Det med farven, og så videre er jeg lidt usikker på, da jeg rister i en Gene. Jo koldere udenfor jo længere tid, så meget anderledes ved 20 grader. Det er bedst for mig ved udetemp på mellem 10 og 20 grader. Dette kan have noget at sige om temp, tid og bønnefarve. Jeg rister på fuld power 250 grader og first crack efter ca. 10- 12 minutter, ved ude temp på 15 grader.
      Jeg har et råd til dig med alt den charf du har.
      Tag 2 store metalsier, hæld bønnerne i mens de er super varme, hold sierne tæt sammen som en kugle og ryst kraftigt 100 gange op og ned. Hæld derefter bønnerne fra den ene si til den anden, mens charf’en flyver væk. Så har du bønner uden alt den charf.
      Hilsen Lars

      Comment

      • Jacob Jørgensen
        Lysristet
        • Jan 2015
        • 130

        #4
        Fedt Lars!
        Det med Charfen var et spørgsmål, som jeg ville stille senere

        Comment

        Working...
        X