Kedel mister tryk tilfældigt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hoeegh
    Lysristet
    • Jan 2021
    • 52

    Kedel mister tryk tilfældigt

    Hej igen.
    Jeg troede ellers jeg var færdig med at genoplive en ECM Technika IV Profi, men nu har jeg et nyt problem.

    Efter maskinen har været tændt noget tid, virker tilfældigt hvornår det sker, stopper den med at holde varme kedlen, og mister tryk.

    Tænd/sluk på kontakten, og så starter varmeelementer fint og varmer op, skaber tryk osv..

    For mig, virker det som om den enten glemmer at mærke efter tryk i kedlen, og derfor ikke får tændt varmeelement når det begynder at falde, eller også stopper varmeelement med at varme, og kommandoen om at det skal varme hænger uden reaktion, indtil en ‘genstart’ af maskinen.

    Jeg har gået og arbejdet på maskinen i flere dage, tændt mange timer ad gangen, uden at dette er forekommet - dette er jeg 95% sikker på. Dagen efter jeg troede jeg var færdig, og havde samlet hele maskinen med skjold osv.. opstår det her problem så. Jeg spekulerer i, om det kan være relateret til den højere varme maskinen og komponenter nu er udsat for, da den er blevet isoleret, eller også er det bare et sammentræf.

    Uanset hvad - hvordan ville I teste, og hvad tænker I kan være synderen? Der er ingen læk fra kedlen, eller andet der sprutter. Jeg har sat tryk på 1.2 bar ca., hvilket det ligger stabilt på, lige indtil det ikke gør, og falder. Det går aldrig højere end dette.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
    Uanset hvad - hvordan ville I teste, og hvad tænker I kan være synderen? Der er ingen læk fra kedlen, eller andet der sprutter. Jeg har sat tryk på 1.2 bar ca., hvilket det ligger stabilt på, lige indtil det ikke gør, og falder. Det går aldrig højere end dette.
    Kunne lyde til en ustabil pressurestat, hvis der ikke er PID på din maskine (pas på med at købe fra UK da der nok kommer ca 200 kr gebyr oven på prisen idag efter Brexit)
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • hoeegh
      Lysristet
      • Jan 2021
      • 52

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Kunne lyde til en ustabil pressurestat, hvis der ikke er PID på din maskine (pas på med at købe fra UK da der nok kommer ca 200 kr gebyr oven på prisen idag efter Brexit)
      https://www.theespressoshop.co.uk/en...94/m-4029.aspx
      Det var også min tanke umiddelbart. Men jeg kender ikke meget til dem, eller hvordan de helt præcist virker. Findes der en test af en art man kan foretage?

      Min type er den samme som du linker til. Er der fordele ved at opgradere til en bedre model? Har læst om Sirai som en mulighed, men igen, er usikker på hvilke fordel det kunne give maskinen.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
        Det var også min tanke umiddelbart. Men jeg kender ikke meget til dem, eller hvordan de helt præcist virker. Findes der en test af en art man kan foretage?

        Min type er den samme som du linker til. Er der fordele ved at opgradere til en bedre model? Har læst om Sirai som en mulighed, men igen, er usikker på hvilke fordel det kunne give maskinen.
        Presurestater har det med at futte af med tiden og er din maskine ikke helt ny ville jeg prøve, du kan ikke få meget hjælp eller kan måle meget til de små penge som en ny koster, jeg ville holde mig til den originale, fordi så er det nemmere at skifte selv
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Presurestater har det med at futte af med tiden og er din maskine ikke helt ny ville jeg prøve, du kan ikke få meget hjælp eller kan måle meget til de små penge som en ny koster, jeg ville holde mig til den originale, fordi så er det nemmere at skifte selv
          Ps. det kan også meget nemt være den Microswitch som sidder på pressurestaten, det er en standart som man også bruger i spilleautomater, de holder ofte ikke til meget

          Click image for larger version

Name:	Microswitch_Cherry_1__94902.1417684919.jpg
Views:	1
Size:	17,7 KB
ID:	231918
          Vedhæftede filer
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • EspressoNewb
            Lysristet
            • Nov 2018
            • 51

            #6
            Hej.

            Kunne det måske være control boxen? Jeg havde et lignende problem med min profitec pro 500. Den ville heller ikke aktivere varmelegemet nogen gange, grundet defekt control box.

            Mvh

            Comment

            • hoeegh
              Lysristet
              • Jan 2021
              • 52

              #7
              Oprindeligt indsendt af EspressoNewb Se indlæg
              Hej.

              Kunne det måske være control boxen? Jeg havde et lignende problem med min profitec pro 500. Den ville heller ikke aktivere varmelegemet nogen gange, grundet defekt control box.

              Mvh
              Det kunne det vel i teorien også godt være. Alt andet virker umiddelbart, så lige i første omgang tænker jeg at udskifte pstat. Det er noget billigere at starte med, og som Jack er inde på, en del der bliver slidt op
              Last edited by hoeegh; 17. January 2021, 10:09.

              Comment

              • hoeegh
                Lysristet
                • Jan 2021
                • 52

                #8
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Ps. det kan også meget nemt være den Microswitch som sidder på pressurestaten, det er en standart som man også bruger i spilleautomater, de holder ofte ikke til meget

                [ATTACH=CONFIG]15751[/ATTACH]
                Jeg har haft den af, og jeg kan fint trykke på den. Umiddelbart opstår fejlen først når maskinen har været tændt længe. så om den periodiske fejl er på switch eller hoveddelen at pstat aner jeg ikke. Det letteste er vel at skifte begge dele. Kan man købe sådan en switch et dansk sted?

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
                  Jeg har haft den af, og jeg kan fint trykke på den. Umiddelbart opstår fejlen først når maskinen har været tændt længe. så om den periodiske fejl er på switch eller hoveddelen at pstat aner jeg ikke. Det letteste er vel at skifte begge dele. Kan man købe sådan en switch et dansk sted?
                  Jeg kan fortælle i min tid som service tekniker har jeg skiftet et tons af de Microswitch, de bliver nemt ustabile og findes i både gode og enormt ringe kvaliteter.
                  den kan sikkert findes hos et spilleautomatfirma, men om de så vil sælge en til en fair pris, men ja en pressostat er så billig at det vil næppe kan betale sig at forsøge hvis man ikke lige har adgang til en Microswitch
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • hoeegh
                    Lysristet
                    • Jan 2021
                    • 52

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    Jeg kan fortælle i min tid som service tekniker har jeg skiftet et tons af de Microswitch, de bliver nemt ustabile og findes i både gode og enormt ringe kvaliteter.
                    den kan sikkert findes hos et spilleautomatfirma, men om de så vil sælge en til en fair pris, men ja en pressostat er så billig at det vil næppe kan betale sig at forsøge hvis man ikke lige har adgang til en Microswitch
                    Ville du vurderer den her også passer til? Linket du fandt, var udsolgt.

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af hoeegh Se indlæg
                      Ville du vurderer den her også passer til? Linket du fandt, var udsolgt.
                      https://www.kaffemekka.dk/shop/1590-...-14m-16a-250v/
                      Gætter på den her er den samme https://www.elektros.it/dk/en/ecm_te...199900294.html

                      Men du kunne gi risteriet et kald, mon ikke de har en på lager efter som de forhandler maskinen, men ellers tror jeg nu ikke der er den store forskel på dem, mange mærker bruger samme reservedele på tværs af hinanden
                      Last edited by Jack; 17. January 2021, 18:16.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • hoeegh
                        Lysristet
                        • Jan 2021
                        • 52

                        #12
                        Lige en opfølgning. Uldall gav mig et tip til at det nok var GICAR boksen der trængte til en udskiftning, og ikke pstat. Jeg gravede lidt længere ned i det, og fandt en længere tråd på home-barista, med andre brugere som havde samme symptomer med ældre maskiner. En udskiftning af GICAR kontrolmodulet, vil løse mit problem, men den koster 1300 kr. + løn hvis man ikke kan gøre det selv.
                        I samme tråd, opdagede en bruger, at et enkelt relæ i boksen, var synderen. Sådan en fætter koster 40 kr., så jeg tænkte jeg ikke havde noget at miste.

                        Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2021-01-26 kl. 11.34.46.jpg
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	231924
                        Dette skulle være synderen.
                        Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2021-01-26 kl. 11.35.09.jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	231925
                        Og lodningerne bag på så også noget svedte ud.

                        Det var et helvede at få den af pladen. 'Næste' gang vil jeg bruge en kraftigere loddekolbe og noget tinsugertråd, men det gik. Jeg tog hætten af, og det så også noget mørt ud.
                        At lodde det nye relæ på var til gengæld let, og maskinen fungerer helt perfekt nu, hvilket jo er møg fedt!

                        Relæet til min model er den her https://elektronik-lavpris.dk/p88641...-416190120010/ men det kan være forskelligt fra print til print, men søgte bare på modelnummeret fra komponenten, på hjemmesiden her.

                        Comment

                        • Freund
                          Lysristet
                          • Dec 2018
                          • 125

                          #13
                          Tak for tilbagemelding, fedt det var så "let" at fixe [emoji3]
                          Hilsen
                          Freund

                          Comment

                          • hoeegh
                            Lysristet
                            • Jan 2021
                            • 52

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
                            Tak for tilbagemelding, fedt det var så "let" at fixe [emoji3]
                            Hilsen
                            Freund
                            Jeg sparede i hvert fald mange penge, så bestemt det værd.

                            Comment

                            Working...
                            X