Ny og grøn i Espresso-verden (Kværn og maskine mm.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
    Har endegyldigt afskrevet en HX kedel (Damn det bliver dyrere og dyrere).

    Dvs. hvis det skal være en Rocket, så kommer vi over 20k *sigh*

    Men jeg er blevet virkelig lun på Profitec-maskinerne. Når man ser forskellige reviews på YT, så kan man virkelig fornemme kvaliteten.
    Som jeg forstår det, så er den primære forskel på Pro 600 og Pro 700 hhv. vibrationspumpe og rotationspumpe. Kedlerne er også større på Pro 700.
    Men jeg synes jeg læste et sted, at pre-infusion på Pro 700 virker ved at justere på trykket fra vandtilslutning? Betyder det at preinfusion ikke virker på Pro 700 hvis man bruger vandtanken?

    Og hvad er holdningen til at vælge en maskine med rotationspumpe, hvis man ikke tilslutter vand direkte?
    Fornuftig, men det behøver ikke blive så dyrt, eller det kommer an på spec og behov, men det er i hvert fald sikkert det er billigst at vælge rigtig fra starten.
    vælger man en HX syntes jeg en Oscar II ville kunne performe lige så godt, det er nu også en fin maskine, hvor man får noget for pengene.

    med Profitec 700 får du ikke kun rotationspumpe, men også Kraftig steamer i professionel kvalitet, 2 bar tryk da kedlen er større (jeg ville ikke spare prisforskellen hvis vi er der oppe, i mellem Profitec 6/700)
    både Profitec og EMC er tyske og efter sigende samme fabrik, jeg ville da helst ha rotations pumpe, hurtigere og larmer mindre, men ville ikke være bange for en maskine med vibrationspumpe, syntes de andre ting er meget vigtigere.

    er man oppe i de rigtige Dual boiler maskiner som Lelit Bianca, Izzo Alex Duetto, Quick Mill V2B, ECM synchronika, Profitec 600/ 700, Rocket xxx osv. er der ikke meget forskel (de er næsten bygget af samme dele) der er forskellige features og nogen er bedre end andre til nogen, jeg ville ikke undvære en feature som "shot timer" som de fleste vist har i dag? upgrade efter dem findes der ikke meget og starter ved +40.000 så det er et voldsomt prishop uden man får særligt meget ud af det (nogen af os ender der alligevel)
    Last edited by Jack; 16. January 2021, 16:37.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • KuntaKaffe
      Grøn bønne
      • Jan 2021
      • 38

      #17
      Jeg er helt ok med mine konklusioner om hvad det kommer til at koste. Havde jeg brugt 10-12.000 på en maskine, som jeg ikke havde forelsket mig i, så havde det været værre.
      Tror heller ikke jeg ender med 600. Tror jeg i sidste ende ville ærgre mig over de penge jeg sparede, ift. lige bruge det sidste.
      Men må lige vente til butikkerne åbner op igen, så jeg kan komme ud og opleve dem. Hvad er der af butikker hvor de har et større udvalg i København og omegn? Kan kun finde frem til Kontra Coffee.

      Men har en lidt anden udfordring nu.
      Kan ikke rigtig få optimeret min nye grinder (Nadir 65). Det virker som om det bliver for fint, nærmest som mel, lige meget hvilken indstilling jeg justerer til. Er dig lige løbet tør for friske bønner. Og prøvede med nogle der var ristet i start november. Kan det være årsagen?

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
        Jeg er helt ok med mine konklusioner om hvad det kommer til at koste. Havde jeg brugt 10-12.000 på en maskine, som jeg ikke havde forelsket mig i, så havde det været værre.
        Tror heller ikke jeg ender med 600. Tror jeg i sidste ende ville ærgre mig over de penge jeg sparede, ift. lige bruge det sidste.
        Men må lige vente til butikkerne åbner op igen, så jeg kan komme ud og opleve dem. Hvad er der af butikker hvor de har et større udvalg i København og omegn? Kan kun finde frem til Kontra Coffee.

        Men har en lidt anden udfordring nu.
        Kan ikke rigtig få optimeret min nye grinder (Nadir 65). Det virker som om det bliver for fint, nærmest som mel, lige meget hvilken indstilling jeg justerer til. Er dig lige løbet tør for friske bønner. Og prøvede med nogle der var ristet i start november. Kan det være årsagen?
        Tænker Kontra er et fint sted i Kbh. udvalget er bare ikke kæmpe i danmark, tænker de fleste bestiller online

        Mange her har været glade for Brewtus 4 PID med vibrationspumpe, den har 2 store kedler og fylder ikke meget på bordet, maskinen er udgået og firmaet er opkøbt af Crem som har lanceret en ny maskine i nyt navn til en højere pris, men der er ganske få tilbage der ude, jeg kender ikke shoppen, men har været nævnt her på ebar før uden klager, prisen er stadig den samme, det er nok det billigste man kan gøre og få en ok maskine https://espresso-maschines.de/expobar-brewtus-4

        her er en fin anmeldelse af maskinen https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...feeMachine.pdf

        Tillykke med din nye kværn, lyder til du skal lære den at kende (du skal nok blive glad for den ) din bønne er måske lige over hvad vi kalder for frisk ristet, men tænker ikke det er der problemet ligger, så gammel er den heller ikke, men en som er under 4 uger fra rist ville være bedre, så forleden en fin video om dail in på Sage Barista Express, tror du måske kunne ha glæde af den, syntes det er ok uden af være perfekt

        Last edited by Jack; 16. January 2021, 23:58.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • KuntaKaffe
          Grøn bønne
          • Jan 2021
          • 38

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Tænker Kontra er et fint sted i Kbh. udvalget er bare ikke kæmpe i danmark, tænker de fleste bestiller online

          Mange her har været glade for Brewtus 4 PID med vibrationspumpe, den har 2 store kedler og fylder ikke meget på bordet, maskinen er udgået og firmaet er opkøbt af Crem som har lanceret en ny maskine i nyt navn til en højere pris, men der er ganske få tilbage der ude, jeg kender ikke shoppen, men har været nævnt her på ebar før uden klager, prisen er stadig den samme, det er nok det billigste man kan gøre og få en ok maskine https://espresso-maschines.de/expobar-brewtus-4

          her er en fin anmeldelse af maskinen https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...feeMachine.pdf
          Det er jo en hel vild pris. Entry-udgaven er vel nærmest 1:1 Profitec Pro 600(?). Tænker det er oplagt at vælge +3 års garanti til €149. Så snakker vi 10.500. Inkl. forsendelse til DK!
          Tror ikke den har automatisk shottimer, men det er dæleme mange penge at spare, ift. de andre jeg kigger på. Og umiddelbart ser kvaliteten, man kan se på videoen, ud til at være i top.

          Ca. 12300 for den version med rotationspumpe. Den virker dog kun med vandtilslutning. Men i videoen, der har de bar ført tilslutningsslangen ned i en ekstern vandtank. Kan man virkelig bare gøre det?


          Er der andet, af hvad du kender til, som den mangler ift. Profitec Pro 600/700?

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
            Det er jo en hel vild pris. Entry-udgaven er vel nærmest 1:1 Profitec Pro 600(?). Tænker det er oplagt at vælge +3 års garanti til €149. Så snakker vi 10.500. Inkl. forsendelse til DK!
            Tror ikke den har automatisk shottimer, men det er dæleme mange penge at spare, ift. de andre jeg kigger på. Og umiddelbart ser kvaliteten, man kan se på videoen, ud til at være i top.

            Ca. 12300 for den version med rotationspumpe. Den virker dog kun med vandtilslutning. Men i videoen, der har de bar ført tilslutningsslangen ned i en ekstern vandtank. Kan man virkelig bare gøre det?


            Er der andet, af hvad du kender til, som den mangler ift. Profitec Pro 600/700?
            Det er en super super skarp pris, så skarp crem ikke mente de kunne tjene penge på den at de lod den helt udgå efter de købte firmaet ;-)

            Jeg ville ikke vælge ekstra garanti ved køb i Tyskland, (alt for besværligt at sende frem og tilbage) mener faktisk butikken holder til i holland efter hvad som jeg husker, de dele som sidder i maskinen er ret standart, så ingen problem i fremtiden skulle man mene :-)
            syntes dog kun det er vibrations udgaven som er super skarp på prisen, (ellers kommer den tættere i pris på andre alternativer og der er ikke plads til vandtank) det er i hvert fald en maskine som kan gen-sælges uden det store tab, hvis man senere gerne vil videre :-)

            Kvaliteten skulle være god, men selvfølgelig ikke på højde med for eks. Profitec, kikker man tilbage i her forummet er her flere som har købt og er godt tilfreds

            Ps. der er nu også mulighed for at tilslutte vibrations udgaven til fast vand (permanent water connection)
            Last edited by Jack; 17. January 2021, 01:45.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              (ellers kommer den tættere i pris på andre alternativer og der er ikke plads til vandtank)
              Lelit Bianca kunne være en af dem
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • KuntaKaffe
                Grøn bønne
                • Jan 2021
                • 38

                #22
                Hmmm. Så er jeg lidt tilbage til start.
                Her har en ‘amatør’ lavet en meget lødig og fair sammenligning, af netop Brewtus og Profitec 600 (thank you YouTube).
                Videoen er ret lang, men når man er i researchmode, så er det værd at bruge tid på.

                Og du har ret. Man kan virkelig fornemme en kvalitetsforskel. Shottimeren tror jeg egentlig også vil irritere mig ikke være der. Men ventilen til steameren er i en væsentlig bedre kvalitet.

                Så trods en ret stor besparelse, så peger pilen tilbage mod Profitec.

                Men synes det er sværere at Google sig frem til forhandlere af espressomaskiner. Man havner på de samme sider.
                Er der fx noget at spare ved tyske forhandlere. Og nogle sider i Tyskland (eller andre EU-lande) du kan anbefale?

                Last edited by KuntaKaffe; 17. January 2021, 03:18.

                Comment

                • Azhrar
                  Lysristet
                  • Apr 2015
                  • 87

                  #23
                  Risteriet i Rødovre har et ECM showroom, der valgte jeg selv at købe min ECM Mechanika IV Profi, som jeg har haft i lidt over 3 år nu. De yder god service og ved hvad de snakker om.

                  Jeg vil fraråde at købe i udlandet for at spare lidt penge, det bliver super besværligt hvis der er udfordringer.

                  Kan se at andre har anbefalet Oscar 2. Personligt var jeg ikke fan af den jeg havde og føler at min ECM er uendeligt meget bedre.
                  Mads Christiansen
                  Maskine: ECM Mechanika IV Profi
                  Kværn: ECM S 64 Manuale
                  Udstyr:: Brewista Smart Scale II

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Azhrar Se indlæg
                    Risteriet i Rødovre har et ECM showroom, der valgte jeg selv at købe min ECM Mechanika IV Profi, som jeg har haft i lidt over 3 år nu. De yder god service og ved hvad de snakker om.

                    Jeg vil fraråde at købe i udlandet for at spare lidt penge, det bliver super besværligt hvis der er udfordringer.

                    Kan se at andre har anbefalet Oscar 2. Personligt var jeg ikke fan af den jeg havde og føler at min ECM er uendeligt meget bedre.
                    ECM og Profitec er meget lige i kvalitet, syntes jeg har hørt de også bygges samme sted ;-)

                    EMC er bare dyre og det er kun deres Synchronika som er en Dual Boiler, men en fin maskine som ligner Profitec 700 i spec.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • KuntaKaffe
                      Grøn bønne
                      • Jan 2021
                      • 38

                      #25
                      Jeg har lige nu Profitec Pro 600/700 som favoritter.
                      Jeg regner ikke med der skal tilsluttes vand, da den kommer til at stå et sted hvor det bliver ret udfordrende at få trukket vand til.
                      Profitec 600 larmer ikke så meget som andre vibrationspumper. Men er prisforskellen på de ca. 2000 godt givet ud op til 700?

                      Uanset er det mange penge. Men dumt at spare et relativt lille beløb, når det nu skal være.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
                        Jeg har lige nu Profitec Pro 600/700 som favoritter.
                        Jeg regner ikke med der skal tilsluttes vand, da den kommer til at stå et sted hvor det bliver ret udfordrende at få trukket vand til.
                        Profitec 600 larmer ikke så meget som andre vibrationspumper. Men er prisforskellen på de ca. 2000 godt givet ud op til 700?

                        Uanset er det mange penge. Men dumt at spare et relativt lille beløb, når det nu skal være.
                        Hvis du gerne vil steame mælk? så ja, ikke fordi p 600 er dårligere end andre, 700 er bare bedre og det er mere nice to have rotations pumpe (ikke need to have)
                        jeg ville ikke spare prisforskellen imellem de to, ville jeg det tog jeg nok en Bianca frem for en profitec 600
                        Last edited by Jack; 18. January 2021, 16:47.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • KuntaKaffe
                          Grøn bønne
                          • Jan 2021
                          • 38

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Hvis du gerne vil steame mælk? så ja, ikke fordi p 600 er dårligere end andre, 700 er bare bedre og det er mere nice to have rotations pumpe (ikke need to have)
                          jeg ville ikke spare prisforskellen imellem de to, ville jeg det tog jeg nok en Bianca frem for en profitec 600
                          Er Rocket Cinquantotto så et skridt over kvalitetsmæssigt end Profitec Pro 700? Eller er prisforskellen mere fordi man får det touch display med? Tror vist også kun der følger en plastik-tamper med til Profitec(!)

                          Men skal man sprænge banken og købe den skide Cinquantotto?


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
                            Er Rocket Cinquantotto så et skridt over kvalitetsmæssigt end Profitec Pro 700? Eller er prisforskellen mere fordi man får det touch display med? Tror vist også kun der følger en plastik-tamper med til Profitec(!)

                            Men skal man sprænge banken og købe den skide Cinquantotto?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Nu er Rocket jo ikke kendt for at være af god kvalitet, som EMC & Profitec er, du vil da i hvert fald få en maskine med ringere spec. kan heller ikke lige se hvad man skulle bruge det display til, sidder det ikke bare i vejen?
                            Normalt følger der aldrig en tamper med en ny maskine, og dem som der gør vil du alligevel sikkert ikke beholde, men en midlertidig plastik tamper er meget normal i pakken

                            Click image for larger version

Name:	r-cinquantotto_front_3_4.jpg
Views:	1
Size:	35,8 KB
ID:	231920
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • KuntaKaffe
                              Grøn bønne
                              • Jan 2021
                              • 38

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                              Nu er Rocket jo ikke kendt for at være af god kvalitet, som EMC & Profitec er, du vil da i hvert fald få en maskine med ringere spec. kan heller ikke lige se hvad man skulle bruge det display til, sidder det ikke bare i vejen?
                              Normalt følger der aldrig en tamper med en ny maskine, og dem som der gør vil du alligevel sikkert ikke beholde, men en midlertidig plastik tamper er meget normal i pakken

                              [ATTACH=CONFIG]15756[/ATTACH]
                              Men er Rocket ikke en udstikker af ECM? Synes jeg har læst de solgte det fra da de ville fokusere på prof-maskiner.

                              Touch-displayet kan bare tages af/på. Der sidder en diskret shottimer i fronten.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
                                Men er Rocket ikke en udstikker af ECM? Synes jeg har læst de solgte det fra da de ville fokusere på prof-maskiner.

                                Touch-displayet kan bare tages af/på. Der sidder en diskret shottimer i fronten.


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                Det ved jeg ikke, det er dine penge.. kikker du på rå spec. i stedet for den LCD skærm, er de to tyske bedre ;-) aldrig har jeg hørt nogen klage over EMC & Profitec.. hvor Rocket vist er en mere standart maskine, men sikker god nok
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X