Ny og grøn i Espresso-verden (Kværn og maskine mm.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KuntaKaffe
    Grøn bønne
    • Jan 2021
    • 38

    Ny og grøn i Espresso-verden (Kværn og maskine mm.)

    Jeg er lidt ny i denne del af Espresso-verden, så starter lige med en indledning om min vinkel.

    Jeg havde for mange år siden en De'Longhi espressomaskine. Den blev aldrig rigtig et hit derhjemme, da jeg ikke havde styr nok på teknik og viden om hvilken kaffe man skulle købe etc. Den blev vitterlig købt før der var fora og andre steder på nettet, hvor hjælp og information var nemt tilgængeligt. Den fik en revival da jeg slæbte den med ind på kontoret, så der blev interessen lidt vakt igen, men det blev ikke til mere, da vi droppede den på kontoret.

    Så af conveniende-årsager, så hoppede vi på Nespresso (Må man overhovedet ytre den slag herinde?) .
    Ja, smagen er ikke det samme, men det er enkelt og alle kan betjene den. Og når vi er en hel familie der drikker "espresso-oftest-med-lidt-mælk"-drikke, så blev den hængende.

    Men så skulle der ske noget. Man ved jo godt, at man betaler en premium-pris, for et produkt der i bund og grund ikke er det. Så det sidste ½ år startede jeg med overfladisk at kigge på Sage-maskiner og kredsede mig om Barista Express.
    Jeg havde en god dialog med en masse hjælpsomme mennesker via Twitter, som begyndte at dirigere mig i andre retninger. Det var meget oplysende, men også næsten uoverskueligt.
    Jeg endte dog med at købe en brugt Sage Barista Express til en god pris, så jeg kunne komme igang uden at brænde en masse penge af på det forkerte udstyr og ikke skulle vente længere. Dels skulle jeg være sikker på det var noget hele familien kunne omfavne og dels skulle den passe til vores behov.
    Men hele familien synes det er fedt selv at skulle arbejde for sin kaffe. Især når smagen er så meget bedre. Og det kan jo blive endnu bedre.

    Jeg håber ikke jeg har mistet alle. For nu begynder vi at nærme os hvad jeg har brug for hjælp til.
    Det er muligt jeg har skrevet det i en forkert sektion. Men jeg har i min research kunne læse mig frem til, og blevet oplyst, at kværnen er det vigtigste hardware i setuppet. Og der er jeg virkelig på bar bund. Jeg kan se Niche Zero generelt bliver rost og anbefalet. Men dels kan man pt ikke lægge ordrer, så det er formentlig tidligst til april den kan leveres. Og med Brexit er den nu blevet min. 25% dyrere. Så jeg leder efter alternativer.
    Jeg synes det er svært at researche på en kværn, når jeg ved så lidt som jeg gør. Har prøvet at kigge rundt i forskellige tråde her i forummet, men uden at blive klogere.

    Mht. Espressomaskine, så er min shortlist indsnævret til:

    Rocket Cronometro R eller Izzo MyWay Alex Duetto IV Plus. Rocket er egentlig den jeg bedst kan lide, men Izzo har to kedler.

    Jeg har også kigget lidt på Profitec, men de to andre har jeg lige nu foran.

    Så her kommer jeg endelig til hvad jeg efterspørger:
    - konkrete anbefalinger på kværne
    - Links til gode artikler der kan gøre mig klogere på kværne
    - Kommentarer på de nævnte espressomaskiner. Hvad taler for/imod?
    - Hvad bør jeg ellers overveje at få kigget på?
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Velkommen til :-)

    Dejligt du har læst op på en hel masse, mht kværn har du helt ret i den Niche Zero er bare ikke rigtig til at komme uden om i pris klassen og nogen klasser over, det at du kan single dose er super fedt hjemme, så kan du skifte i mellem bønne fra kop til kop (når du kender din kværn og bønne) uden at spilde en masse kaffe på indkøring vi har en lang tråd her om netop Niche https://www.espressobar.dk/forums/sh...lsk-SD-kv%E6rn
    jo længere tid det tager en at beslutte at købe, jo længere kommer man til at vente.. som et hint kunne du prøve at brugt merkedet, hvor der kun har været meget få til salg, hvor de også altid meget hurtigt er blevet solgt ígen til næsten fuld pris (eller endda over) og det er ikke kun i danmark :-)

    Niche linker selv til anmeldelser på deres side, jeg vil fremhæve Dave C’s da han har været med hele vejen i prosessen og altid er troværdig https://www.nichecoffee.co.uk/reviews/

    Hvis jeg skulle ud og købe en alm hopper kværn ville jeg gå efter kværne fra Eureka, jo større knive jo bedre, 75mm rigtig godt og 65mm fint, her er nogen som har været glade for Mignon med 55mm fra Eureka, men her er prisen tæt på Niche eller i hvert fald ikke langt fra.

    Mht. maskine vil jeg sige hold dig fra HX maskinerne, med mindre det er en Oscar II (pga god stabil maskine til en realistisk fornuftig pris, som altid kan gensælges uden de største tab) hvis man går efter en dual kedel maskine er man en bekymring mindre, Izzo MyWay Alex Duetto IV Plus. er nok den bedste af dem som du her har nævnt og en fin maskine
    Last edited by Jack; 12. January 2021, 12:58.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • KuntaKaffe
      Grøn bønne
      • Jan 2021
      • 38

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

      Mht. maskine vil jeg sige hold dig fra HX maskinerne, med mindre det er en Oscar II (pga god stabil maskine til en realistisk fornuftig pris, som altid kan gensælges uden de største tab) hvis man går efter en dual kedel maskine er man en bekymring mindre, Izzo MyWay Alex Duetto IV Plus. er nok den bedste af dem som du her har nævnt og en fin maskine
      Tak for svar.

      Kan du uddybe hvorfor man skal holde sig fra HX-maskinerne? Ser man oftere de går i stykker eller...?

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
        Tak for svar.

        Kan du uddybe hvorfor man skal holde sig fra HX-maskinerne? Ser man oftere de går i stykker eller...?
        Jeg siger nu heller ikke man skal holde sig helt væk fra dem, anbefaler jo en Oscar II som også er HX, men det er udelukkende pga. Prisen, det er faktisk ikke så ringe en maskine (hvis man husker at monterer en OVP som sænker brygtrykket fra de 15 bar som pumpen leverer til de standard 9 bar som virker lidt bedre)

        Med med en HX har man ikke styr på temperaturen på sit bryg vand, da kedlen sidder inden i en varm steam kedel uden varmelegeme, så temperaturen svinger meget og man er ofte nød til at lukke det første alt for varme vand ud for at surfe temperaturen ned, går man 15 / 20 år tilbage var det HX maskinerne som der næsten udelukkende domineret marked, men så kom dual boilerne, så vi er fri for at gætte og frem,
        Last edited by Jack; 12. January 2021, 14:13.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • KuntaKaffe
          Grøn bønne
          • Jan 2021
          • 38

          #5
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

          Hvis jeg skulle ud og købe en alm hopper kværn ville jeg gå efter kværne fra Eureka, jo større knive jo bedre, 75mm rigtig godt og 65mm fint, her er nogen som har været glade for Mignon med 55mm fra Eureka, men her er prisen tæt på Niche eller i hvert fald ikke langt fra.
          Jeg har kigget på Eureka. Og to jeg synes der virker interessante er Nadir 65 og Zenith Club E



          Umiddelbart er forskellen:
          65 mm vs. 60 mm
          400 watt vs. 270 watt
          1350 rpm vs. 1280 rpm

          Er det værd at smide de 900 kr. ekstra?

          Kan dog også se Obel laver nogle kværne til fine priser. Hvordan er de sammenlignet med Eureka?

          Hvis jeg køber en kværn nu, og først senere opgraderer min espressomaskine, får jeg så værdi af den bedre kværn sammen med min Sage espressomaskine?

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
            Jeg har kigget på Eureka. Og to jeg synes der virker interessante er Nadir 65 og Zenith Club E



            Umiddelbart er forskellen:
            65 mm vs. 60 mm
            400 watt vs. 270 watt
            1350 rpm vs. 1280 rpm

            Er det værd at smide de 900 kr. ekstra?

            Kan dog også se Obel laver nogle kværne til fine priser. Hvordan er de sammenlignet med Eureka?

            Hvis jeg køber en kværn nu, og først senere opgraderer min espressomaskine, får jeg så værdi af den bedre kværn sammen med min Sage espressomaskine?
            Det er begge nye modeller, kender dem desværre ikke.. men sikker på du aldrig går galt med Eureka
            Obel kværne kværner også rigtig godt, men de når ikke Eureka til sokkeholderne, dog er de bedre end Mazzer (syntes jeg) Eureka er bare super nem at åbne og rengøre og endda uden man mindste sin indstilling, der kan de to andre ikke være med, du skal være opmærksom på Obel køre i step (faste hak) når man indstiller formalingsgraden

            Men hvis jeg var dig, ville jeg vente og bestille den Niche.. når du har udstyr, du vil takke dig selv i sidste ende (altså hvis single dose er noget for dig, what's not to like )

            Måske du er heldig her er flere her som vil byde ind
            Last edited by Jack; 12. January 2021, 23:55.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • KuntaKaffe
              Grøn bønne
              • Jan 2021
              • 38

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Men hvis jeg var dig, ville jeg vente og bestille den Niche.. når du har udstyr, du vil takke dig selv i sidste ende (altså hvis single dose er noget for dig, what's not to like )

              Måske du er heldig her er flere her som vil byde ind
              Først og fremmest tusind tak fordi du gider at give dig tid til at svare på alle mine spørgsmål!

              Mht. Niche, så ville det være lidt enklere, hvis man bare kunne bestille den nu på en hjemmeside. Og gerne en dansk. Så ville det næsten være en no-brainer. Men med Brexit min. 25% højere pris etc., og at det er ukendt hvornår der kan leveres, så tror jeg vil gå efter en Eureka. Og formentlig den der hedder "Nadir 65".

              Mht. Obel, så qua dine indspark vedr. indstillinger, så tror jeg Eureka er den jeg går efter. Kunne bare se der var en forhandler der hedder "Din Kaffe" der havde ret stærke priser Obel-kværne. Kender du "Din Kaffe"? De ser nemlig lidt "spøjse" ud. Deres hjemmeside er "under modernisering" og de sælger kun via DBA. Og de sælger fx en Mito M75 til 4750, der andre steder koster over 6000. Det kan jo sagtens være helt fint. Men når noget ser næsten for godt ud, skal man huske at være skeptisk.

              Men mht. Single Dosing, kan du uddybe det? Jeg med på hvad det betyder. Men er Eureka med en Hopper. Men kan man så ikke bare lade beholderen være tom, og så bruge den på samme måde som en SD?

              Kan desuden se man kan købe seperate blade til Eureka. Er det så man kan opgradere eller er det ment som reservedele, når de bliver slidt?

              Og hvad med mit spørgsmål til om jeg på den korte bane får noget ud af en bedre kværn? Tanken med denne kværn jeg køber nu er, at den skal være et godt match med den espressomaskine jeg ender med at købe på et tidspunkt.
              Men vil jeg allerede nu få en gevinst af fx den Eureka, selvom jeg først senere opgraderer fra min Sage Barista Express?
              Last edited by KuntaKaffe; 13. January 2021, 11:15.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Niche har valgt at de kun selv vil sælge kværnen i små batches, med undtagelse af Hong Kong hvor deres underleverandør har rettighederne til at sælge den i gennem deres forhandlere (der er blevet lukket helt af for eksport, hos alle shops står den som udsolgt online) så man kan sige de har fundet sig en lille niche ;-) hvor de kan gøre som de vil, de får pengene først og bestiller hos deres underleverandør (crowdfunding) = ingen lager og ren profit, de har et super product og har været alene på marked i prisklassen, så der er kunder nok, at der så kommer moms på ved import betyder jo kun den stiger små 1000 til 1200 kr, det er stadig et hit, amerikanerne har betalt den pris hele tiden, prisen i Hong Kong er også 6500 HK$ / PT. 5100 Dkr og man har ingen moms og afgifter da HK er taxfree med få undtagelser som tobak og biler https://www.coheehk.com/product-page/niche-zero

                Mht single dosing vil det være en god ide hvis du sætter dig ind i hvad "grind retention" er, her er lidt info https://clivecoffee.com/blogs/learn/grind-retention

                Clivecoffee fortæller også lidt om single dosing, men de tager "kun" udgangspunkt i de kværne som de selv sælger og ingen af dem er rigtige single dose kværne, og vil heller ikke mene man skal købe dem som single doser https://clivecoffee.com/blogs/learn/...-single-dosing
                de fremhæver Baratza Sette 270 som god, jeg vil sige plastik kværn, som mange har måtte reperearer.. den ka da nok, men tror ikke på det er en holdbar kværn som man ville blive glad for med tiden, men hvad de der i mod viser er Eureka Mignon Specialita 55mm har super lav retention, (det er godkendt her fra) de viser også Eureka Zenith 65E har meget retention, her ville jeg være bekymret med andre 60 og 65mm som din "Nadir 65" om de er samme eller om Eureka har forbedret dem?

                umiddelbart ville jeg vælge "Eureka Mignon Specialita" med 55mm knive over deres 65mm pga lavere retention, men var det en travl cafe hvor det ikke betyder så meget ville det være omvendt

                Det lækrere ved single dose er man kan skifte i mellem bønnerne fra kop til kop, uden at skulle bruge 50 eller 100 gram i spild for at ramme rette indstilling, men køre du altid med samme bønne betyder det selvfølgelig mindre

                Her er lidt om livet med en single doser (med en Niche kan man det samme)


                Mht. opgraderer knivene på Eureka.. stål vs coating, Ja jeg ville gøre det fra start hvis muligt, det handler nok mest om holdbarhed på knivene, men det er noget man altid kan opgraderer senere hvis man føler behov for det

                Om i vil få bedre kaffe ved at parre jeres Sage med en ny kværn?? jeg kender ikke Sage, har da set dem i supermarked, men har hørt af omtale kværnen som er indbygget ikke er særlig god, så umiddelbart ja
                men generelt siges der uofficielt "Sage is not a upgrade"
                Last edited by Jack; 13. January 2021, 12:56.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Ps. det sjove er Cohee har hot sale på Niche, selv om den har været udsolgt online siden i sommers online, det bekræfter lidt min historie fra tidliger indlæg ;-) https://www.coheehk.com/bigsale
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • KuntaKaffe
                    Grøn bønne
                    • Jan 2021
                    • 38

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

                    Mht single dosing vil det være en god ide hvis du sætter dig ind i hvad "grind retention" er, her er lidt info https://clivecoffee.com/blogs/learn/grind-retention

                    Clivecoffee fortæller også lidt om single dosing, men de tager "kun" udgangspunkt i de kværne som de selv sælger og ingen af dem er rigtige single dose kværne, og vil heller ikke mene man skal købe dem som single doser https://clivecoffee.com/blogs/learn/...-single-dosing
                    de fremhæver Baratza Sette 270 som god, jeg vil sige plastik kværn, som mange har måtte reperearer.. den ka da nok, men tror ikke på det er en holdbar kværn som man ville blive glad for med tiden, men hvad de der i mod viser er Eureka Mignon Specialita 55mm har super lav retention, (det er godkendt her fra) de viser også Eureka Zenith 65E har meget retention, her ville jeg være bekymret med andre 60 og 65mm som din "Nadir 65" om de er samme eller om Eureka har forbedret dem?

                    umiddelbart ville jeg vælge "Eureka Mignon Specialita" med 55mm knive over deres 65mm pga lavere retention, men var det en travl cafe hvor det ikke betyder så meget ville det være omvendt
                    Shit! Hver gang man tror man har forstået det, så får man ny viden og er forvirret igen (Men selvfølgelig fedt at blive klogere)

                    Troede bare "jo større blade, jo bedre". Min udfordring er også jeg ikke ved hvordan mine præferencer bliver i fremtiden. Så min tanke var hellere at skyde for højt end for lavt med en grinder.

                    Skal jeg forstå det som om, at du mener Mignon Specialita ville være et bedre valg end Nadir 65? Ville der ikke være nogle fordele ved Nadir frem for den anden? Mignon'en er da imo. pænere, men er blevet ret lun på den Nadir (kan du måske høre)

                    Faldt også over disse. Eureka hopper der er designet til at minimere retention. Kender du noget til dem? https://www.eureka.co.it/en/plus/id/113.aspx

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
                      Shit! Hver gang man tror man har forstået det, så får man ny viden og er forvirret igen (Men selvfølgelig fedt at blive klogere)

                      Troede bare "jo større blade, jo bedre". Min udfordring er også jeg ikke ved hvordan mine præferencer bliver i fremtiden. Så min tanke var hellere at skyde for højt end for lavt med en grinder.

                      Skal jeg forstå det som om, at du mener Mignon Specialita ville være et bedre valg end Nadir 65? Ville der ikke være nogle fordele ved Nadir frem for den anden? Mignon'en er da imo. pænere, men er blevet ret lun på den Nadir (kan du måske høre)

                      Faldt også over disse. Eureka hopper der er designet til at minimere retention. Kender du noget til dem? https://www.eureka.co.it/en/plus/id/113.aspx
                      Jo jo større knive jo bedre, men som jeg også skriver betyder retention mindre hvis man har et højt flow og bruger samme bønne, hvilket ikke altid passer i et hjemme setup, der for det kunne være rart med mindst mulig retention, går man op i Eurekas 75mm er der igen lav retention, men deres 65mm leverer et hurtigere og bedre grind end deres 50 & 55mm.. men det ser ud til de er sluppet rimelig heldigt fra den 55mm Eureka Mignon Specialita

                      Når man forsøger sig med en alm hopper kværn som ikke er designet til single dose, er problemet ofte bla. man ikke får ens grind af de sidste bønner fordi der ikke er press fra bønnerne i hopperen (beholderen) der ved opnår man nemt en uønsket popcorn effect.
                      så her vil deres blowup systen ikke løse det, men det kan da hjælpe med til man puster de flere kværn rester ud af kværn kammeret, jeg ville ikke satse på det som en stabil single dose løsning, hvis kværnen ikke er designet til single dose

                      Jeg har ikke særlig mange minuser at sige om Niche, (det har jeg nu heller ikke om Eureka generelt) den er dog ikke bygget som en tank, men rigtig fin i et mindre setup, der er stadig en grund til nogen er villig til at betale op til ca. 50k for en single doser

                      men igen det hele handler om hvilke ønsker og behov som man har
                      Last edited by Jack; 13. January 2021, 14:50.
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • KuntaKaffe
                        Grøn bønne
                        • Jan 2021
                        • 38

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

                        Jeg har ikke særlig mange minuser at sige om Niche, (det har jeg nu heller ikke om Eureka generelt) den er dog ikke bygget som en tank, men rigtig fin i et mindre setup, der er stadig en grund til nogen er villig til at betale op til ca. 50k for en single doser

                        men igen det hele handler om hvilke ønsker og behov som man har
                        Jeg tænker her i starten nok ikke kommer til at eksperimentere så meget med forskellige bønner. Det kommer nok som vi i familien er kommet længere ind i den her lidt nye ‘verden’.
                        Så det bliver helt sikkert en Eureka, og når vi så vil eksperimentere mere med forskellige bønner, så må det være tid til at udvide med en Niche. Så kan man håbe den er kommet ud i en bredere distribution.

                        1000 tak for alle dine input.

                        Comment

                        • Freund
                          Lysristet
                          • Dec 2018
                          • 125

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
                          Kender du "Din Kaffe"? De ser nemlig lidt "spøjse" ud. Deres hjemmeside er "under modernisering" og de sælger kun via DBA. Og de sælger fx en Mito M75 til 4750, der andre steder koster over 6000. Det kan jo sagtens være helt fint. Men når noget ser næsten for godt ud, skal man huske at være skeptisk.
                          Godt at være skeptisk!
                          Jeg har købt min Obel af Vasyl, en fabriksny kværn til en god pris. Jeg ved at flere herinde har købt kværn af ham.
                          Selvom justeringen er steps, oplever jeg ikke at der er for "langt/kort" mellem dem.

                          Hilsen
                          Freund

                          Comment

                          • KuntaKaffe
                            Grøn bønne
                            • Jan 2021
                            • 38

                            #14
                            Tak for feedback.

                            Jeg endte med at købe en Nadir 65. Ikke pga. skepsis for Vasyl Mest pga. Jacks oplysning om indstillingsmulighederne på de to.

                            Comment

                            • KuntaKaffe
                              Grøn bønne
                              • Jan 2021
                              • 38

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

                              Med med en HX har man ikke styr på temperaturen på sit bryg vand, da kedlen sidder inden i en varm steam kedel uden varmelegeme, så temperaturen svinger meget og man er ofte nød til at lukke det første alt for varme vand ud for at surfe temperaturen ned, går man 15 / 20 år tilbage var det HX maskinerne som der næsten udelukkende domineret marked, men så kom dual boilerne, så vi er fri for at gætte og frem,
                              Har endegyldigt afskrevet en HX kedel (Damn det bliver dyrere og dyrere).

                              Dvs. hvis det skal være en Rocket, så kommer vi over 20k *sigh*

                              Men jeg er blevet virkelig lun på Profitec-maskinerne. Når man ser forskellige reviews på YT, så kan man virkelig fornemme kvaliteten.
                              Som jeg forstår det, så er den primære forskel på Pro 600 og Pro 700 hhv. vibrationspumpe og rotationspumpe. Kedlerne er også større på Pro 700.
                              Men jeg synes jeg læste et sted, at pre-infusion på Pro 700 virker ved at justere på trykket fra vandtilslutning? Betyder det at preinfusion ikke virker på Pro 700 hvis man bruger vandtanken?

                              Og hvad er holdningen til at vælge en maskine med rotationspumpe, hvis man ikke tilslutter vand direkte?

                              Comment

                              Working...
                              X