Side 2 af 6 FørsteFørste 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 54

Emne: Ny og grøn i Espresso-verden (Kværn og maskine mm.)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af KuntaKaffe Se indlæg
    Shit! Hver gang man tror man har forstået det, så får man ny viden og er forvirret igen (Men selvfølgelig fedt at blive klogere)

Troede bare "jo større blade, jo bedre". Min udfordring er også jeg ikke ved hvordan mine præferencer bliver i fremtiden. Så min tanke var hellere at skyde for højt end for lavt med en grinder.

Skal jeg forstå det som om, at du mener Mignon Specialita ville være et bedre valg end Nadir 65? Ville der ikke være nogle fordele ved Nadir frem for den anden? Mignon'en er da imo. pænere, men er blevet ret lun på den Nadir (kan du måske høre)

Faldt også over disse. Eureka hopper der er designet til at minimere retention. Kender du noget til dem? https://www.eureka.co.it/en/plus/id/113.aspx
    Jo jo større knive jo bedre, men som jeg også skriver betyder retention mindre hvis man har et højt flow og bruger samme bønne, hvilket ikke altid passer i et hjemme setup, der for det kunne være rart med mindst mulig retention, går man op i Eurekas 75mm er der igen lav retention, men deres 65mm leverer et hurtigere og bedre grind end deres 50 & 55mm.. men det ser ud til de er sluppet rimelig heldigt fra den 55mm Eureka Mignon Specialita

Når man forsøger sig med en alm hopper kværn som ikke er designet til single dose, er problemet ofte bla. man ikke får ens grind af de sidste bønner fordi der ikke er press fra bønnerne i hopperen (beholderen) der ved opnår man nemt en uønsket popcorn effect.
    så her vil deres blowup systen ikke løse det, men det kan da hjælpe med til man puster de flere kværn rester ud af kværn kammeret, jeg ville ikke satse på det som en stabil single dose løsning, hvis kværnen ikke er designet til single dose

Jeg har ikke særlig mange minuser at sige om Niche, (det har jeg nu heller ikke om Eureka generelt) den er dog ikke bygget som en tank, men rigtig fin i et mindre setup, der er stadig en grund til nogen er villig til at betale op til ca. 50k for en single doser

men igen det hele handler om hvilke ønsker og behov som man har
    Senest redigeret af Jack : 1 uge siden kl. 15:50
    Pictures (or it didn't happen)

2. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

KuntaKaffe (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2021
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg

Jeg har ikke særlig mange minuser at sige om Niche, (det har jeg nu heller ikke om Eureka generelt) den er dog ikke bygget som en tank, men rigtig fin i et mindre setup, der er stadig en grund til nogen er villig til at betale op til ca. 50k for en single doser

men igen det hele handler om hvilke ønsker og behov som man har
    Jeg tænker her i starten nok ikke kommer til at eksperimentere så meget med forskellige bønner. Det kommer nok som vi i familien er kommet længere ind i den her lidt nye ‘verden’.
    Så det bliver helt sikkert en Eureka, og når vi så vil eksperimentere mere med forskellige bønner, så må det være tid til at udvide med en Niche. Så kan man håbe den er kommet ud i en bredere distribution.

1000 tak for alle dine input.

4. De følgende 2 brugere siger tak til KuntaKaffe for denne post:

Jack (1 uge siden),Jakobankerhansen (1 uge siden)

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Herning
    Kender du "Din Kaffe"? De ser nemlig lidt "spøjse" ud. Deres hjemmeside er "under modernisering" og de sælger kun via DBA. Og de sælger fx en Mito M75 til 4750, der andre steder koster over 6000. Det kan jo sagtens være helt fint. Men når noget ser næsten for godt ud, skal man huske at være skeptisk.
    Godt at være skeptisk!
    Jeg har købt min Obel af Vasyl, en fabriksny kværn til en god pris. Jeg ved at flere herinde har købt kværn af ham.
    Selvom justeringen er steps, oplever jeg ikke at der er for "langt/kort" mellem dem.

Hilsen
    Freund

6. De følgende 2 brugere siger tak til Freund for denne post:

Jack (1 uge siden),KuntaKaffe (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2021
    Sted
    København
    Tak for feedback.

Jeg endte med at købe en Nadir 65. Ikke pga. skepsis for Vasyl Mest pga. Jacks oplysning om indstillingsmulighederne på de to.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2021
    Sted
    København

Med med en HX har man ikke styr på temperaturen på sit bryg vand, da kedlen sidder inden i en varm steam kedel uden varmelegeme, så temperaturen svinger meget og man er ofte nød til at lukke det første alt for varme vand ud for at surfe temperaturen ned, går man 15 / 20 år tilbage var det HX maskinerne som der næsten udelukkende domineret marked, men så kom dual boilerne, så vi er fri for at gætte og frem,
    Har endegyldigt afskrevet en HX kedel (Damn det bliver dyrere og dyrere).

Dvs. hvis det skal være en Rocket, så kommer vi over 20k *sigh*

Men jeg er blevet virkelig lun på Profitec-maskinerne. Når man ser forskellige reviews på YT, så kan man virkelig fornemme kvaliteten.
    Som jeg forstår det, så er den primære forskel på Pro 600 og Pro 700 hhv. vibrationspumpe og rotationspumpe. Kedlerne er også større på Pro 700.
    Men jeg synes jeg læste et sted, at pre-infusion på Pro 700 virker ved at justere på trykket fra vandtilslutning? Betyder det at preinfusion ikke virker på Pro 700 hvis man bruger vandtanken?

Og hvad er holdningen til at vælge en maskine med rotationspumpe, hvis man ikke tilslutter vand direkte?

9. De følgende brugere har takket KuntaKaffe for denne post:

Jack (1 uge siden)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Har endegyldigt afskrevet en HX kedel (Damn det bliver dyrere og dyrere).

Dvs. hvis det skal være en Rocket, så kommer vi over 20k *sigh*

Men jeg er blevet virkelig lun på Profitec-maskinerne. Når man ser forskellige reviews på YT, så kan man virkelig fornemme kvaliteten.
    Som jeg forstår det, så er den primære forskel på Pro 600 og Pro 700 hhv. vibrationspumpe og rotationspumpe. Kedlerne er også større på Pro 700.
    Men jeg synes jeg læste et sted, at pre-infusion på Pro 700 virker ved at justere på trykket fra vandtilslutning? Betyder det at preinfusion ikke virker på Pro 700 hvis man bruger vandtanken?

Og hvad er holdningen til at vælge en maskine med rotationspumpe, hvis man ikke tilslutter vand direkte?
    Fornuftig, men det behøver ikke blive så dyrt, eller det kommer an på spec og behov, men det er i hvert fald sikkert det er billigst at vælge rigtig fra starten.
    vælger man en HX syntes jeg en Oscar II ville kunne performe lige så godt, det er nu også en fin maskine, hvor man får noget for pengene.

med Profitec 700 får du ikke kun rotationspumpe, men også Kraftig steamer i professionel kvalitet, 2 bar tryk da kedlen er større (jeg ville ikke spare prisforskellen hvis vi er der oppe, i mellem Profitec 6/700)
    både Profitec og EMC er tyske og efter sigende samme fabrik, jeg ville da helst ha rotations pumpe, hurtigere og larmer mindre, men ville ikke være bange for en maskine med vibrationspumpe, syntes de andre ting er meget vigtigere.

er man oppe i de rigtige Dual boiler maskiner som Lelit Bianca, Izzo Alex Duetto, Quick Mill V2B, ECM synchronika, Profitec 600/ 700, Rocket xxx osv. er der ikke meget forskel (de er næsten bygget af samme dele) der er forskellige features og nogen er bedre end andre til nogen, jeg ville ikke undvære en feature som "shot timer" som de fleste vist har i dag? upgrade efter dem findes der ikke meget og starter ved +40.000 så det er et voldsomt prishop uden man får særligt meget ud af det (nogen af os ender der alligevel)
    Senest redigeret af Jack : 1 uge siden kl. 17:37

11. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

KuntaKaffe (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2021
    Sted
    København
    Jeg er helt ok med mine konklusioner om hvad det kommer til at koste. Havde jeg brugt 10-12.000 på en maskine, som jeg ikke havde forelsket mig i, så havde det været værre.
    Tror heller ikke jeg ender med 600. Tror jeg i sidste ende ville ærgre mig over de penge jeg sparede, ift. lige bruge det sidste.
    Men må lige vente til butikkerne åbner op igen, så jeg kan komme ud og opleve dem. Hvad er der af butikker hvor de har et større udvalg i København og omegn? Kan kun finde frem til Kontra Coffee.

Men har en lidt anden udfordring nu.
    Kan ikke rigtig få optimeret min nye grinder (Nadir 65). Det virker som om det bliver for fint, nærmest som mel, lige meget hvilken indstilling jeg justerer til. Er dig lige løbet tør for friske bønner. Og prøvede med nogle der var ristet i start november. Kan det være årsagen?

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Jeg er helt ok med mine konklusioner om hvad det kommer til at koste. Havde jeg brugt 10-12.000 på en maskine, som jeg ikke havde forelsket mig i, så havde det været værre.
    Tror heller ikke jeg ender med 600. Tror jeg i sidste ende ville ærgre mig over de penge jeg sparede, ift. lige bruge det sidste.
    Men må lige vente til butikkerne åbner op igen, så jeg kan komme ud og opleve dem. Hvad er der af butikker hvor de har et større udvalg i København og omegn? Kan kun finde frem til Kontra Coffee.

Men har en lidt anden udfordring nu.
    Kan ikke rigtig få optimeret min nye grinder (Nadir 65). Det virker som om det bliver for fint, nærmest som mel, lige meget hvilken indstilling jeg justerer til. Er dig lige løbet tør for friske bønner. Og prøvede med nogle der var ristet i start november. Kan det være årsagen?
    Tænker Kontra er et fint sted i Kbh. udvalget er bare ikke kæmpe i danmark, tænker de fleste bestiller online

Mange her har været glade for Brewtus 4 PID med vibrationspumpe, den har 2 store kedler og fylder ikke meget på bordet, maskinen er udgået og firmaet er opkøbt af Crem som har lanceret en ny maskine i nyt navn til en højere pris, men der er ganske få tilbage der ude, jeg kender ikke shoppen, men har været nævnt her på ebar før uden klager, prisen er stadig den samme, det er nok det billigste man kan gøre og få en ok maskine https://espresso-maschines.de/expobar-brewtus-4

her er en fin anmeldelse af maskinen https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...feeMachine.pdf

Tillykke med din nye kværn, lyder til du skal lære den at kende (du skal nok blive glad for den ) din bønne er måske lige over hvad vi kalder for frisk ristet, men tænker ikke det er der problemet ligger, så gammel er den heller ikke, men en som er under 4 uger fra rist ville være bedre, så forleden en fin video om dail in på Sage Barista Express, tror du måske kunne ha glæde af den, syntes det er ok uden af være perfekt

Senest redigeret af Jack : 1 uge siden kl. 00:58

14. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

KuntaKaffe (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2021
    Sted
    København
    Tænker Kontra er et fint sted i Kbh. udvalget er bare ikke kæmpe i danmark, tænker de fleste bestiller online

Mange her har været glade for Brewtus 4 PID med vibrationspumpe, den har 2 store kedler og fylder ikke meget på bordet, maskinen er udgået og firmaet er opkøbt af Crem som har lanceret en ny maskine i nyt navn til en højere pris, men der er ganske få tilbage der ude, jeg kender ikke shoppen, men har været nævnt her på ebar før uden klager, prisen er stadig den samme, det er nok det billigste man kan gøre og få en ok maskine https://espresso-maschines.de/expobar-brewtus-4

her er en fin anmeldelse af maskinen https://www.bellabarista.co.uk/pdf/E...feeMachine.pdf
    Det er jo en hel vild pris. Entry-udgaven er vel nærmest 1:1 Profitec Pro 600(?). Tænker det er oplagt at vælge +3 års garanti til €149. Så snakker vi 10.500. Inkl. forsendelse til DK!
    Tror ikke den har automatisk shottimer, men det er dæleme mange penge at spare, ift. de andre jeg kigger på. Og umiddelbart ser kvaliteten, man kan se på videoen, ud til at være i top.

Ca. 12300 for den version med rotationspumpe. Den virker dog kun med vandtilslutning. Men i videoen, der har de bar ført tilslutningsslangen ned i en ekstern vandtank. Kan man virkelig bare gøre det?
    https://youtu.be/VoMPuYFMt7s?t=1m20s

Er der andet, af hvad du kender til, som den mangler ift. Profitec Pro 600/700?

16. De følgende brugere har takket KuntaKaffe for denne post:

Jack (1 uge siden)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Det er jo en hel vild pris. Entry-udgaven er vel nærmest 1:1 Profitec Pro 600(?). Tænker det er oplagt at vælge +3 års garanti til €149. Så snakker vi 10.500. Inkl. forsendelse til DK!
    Tror ikke den har automatisk shottimer, men det er dæleme mange penge at spare, ift. de andre jeg kigger på. Og umiddelbart ser kvaliteten, man kan se på videoen, ud til at være i top.

Ca. 12300 for den version med rotationspumpe. Den virker dog kun med vandtilslutning. Men i videoen, der har de bar ført tilslutningsslangen ned i en ekstern vandtank. Kan man virkelig bare gøre det?
    https://youtu.be/VoMPuYFMt7s?t=1m20s

Er der andet, af hvad du kender til, som den mangler ift. Profitec Pro 600/700?
    Det er en super super skarp pris, så skarp crem ikke mente de kunne tjene penge på den at de lod den helt udgå efter de købte firmaet ;-)

Jeg ville ikke vælge ekstra garanti ved køb i Tyskland, (alt for besværligt at sende frem og tilbage) mener faktisk butikken holder til i holland efter hvad som jeg husker, de dele som sidder i maskinen er ret standart, så ingen problem i fremtiden skulle man mene :-)
    syntes dog kun det er vibrations udgaven som er super skarp på prisen, (ellers kommer den tættere i pris på andre alternativer og der er ikke plads til vandtank) det er i hvert fald en maskine som kan gen-sælges uden det store tab, hvis man senere gerne vil videre :-)

Kvaliteten skulle være god, men selvfølgelig ikke på højde med for eks. Profitec, kikker man tilbage i her forummet er her flere som har købt og er godt tilfreds

Ps. der er nu også mulighed for at tilslutte vibrations udgaven til fast vand (permanent water connection)
    Senest redigeret af Jack : 1 uge siden kl. 02:45

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •