skift af BWT filter årligt - hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ckb
    Grøn bønne
    • Nov 2020
    • 10

    skift af BWT filter årligt - hvorfor?

    Hej derude,

    Første post her

    Jeg har lige opgraderet mit espresso setup til en Lelit Bianca og Mazzer Mini med SJ knive og besluttede derfor også at jeg ville gøre noget ved vandet. Jeg har tidligere fået RO vand i dunke og spædet til med postevand. Der ryger dog væsentligt mere igennem på den nye maskine end min gamle Pavoni så løsningen er ikke helt holdbart. Derfor jeg har nu købt et brugt BWT setup med et Best Protect XL filter på. Det var billigt så købte det velvidende at filteret måske skal skiftes men så har jeg da instalationskittet.
    Anyway, jeg kender ikke helt alderen på filteret men skyder det til at være i omegnen af et år. Tælleren der er på står på 675, så hvis den har kørt rigtigt burde der stadig være nogle kopper tilbage i det.
    Jeg læser dog at BWT vist anbefaler at man skifter patron årligt selv hvis kapaciteten ikke er brugt og undrer mig hvorfor?
    Resinen i ionbytteren burde jo ikke som sådan bliver for gammel, vel?

    Jeg har ikke lige er GH og KH test kit ved hånden så kan ikke måle outputtet. Jeg prøvede med mit EC-meter og fik ca de samme 350 uS/cm som mit postevand, men tænker at ledningsevnen måske ikke bliver påvirket synderligt af at bytte Ca ud med N så jeg kan ikke helt bruge det som pejling

    Håber I kan hjælpe

    /Christian
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    #2
    Det er, så vidt jeg har forstået, bakterie opbygning der er årsag til en anbefalet udskiftnings frekvens på et år.
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

    Comment

    • ckb
      Grøn bønne
      • Nov 2020
      • 10

      #3
      tak for svar, havde tænkt at det måske var noget i den dur, men at +90 grader og højt tryk i en espressomaskine, jo ikke burde give problemer med bakterier. medmindre de selvfølgelig hæmmer filterets evne til at rense vandet

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af ckb Se indlæg
        tak for svar, havde tænkt at det måske var noget i den dur, men at +90 grader og højt tryk i en espressomaskine, jo ikke burde give problemer med bakterier. medmindre de selvfølgelig hæmmer filterets evne til at rense vandet
        det var en god pointe fra Sinobi, jeg er også sikker på filteret taber evnen til at filtrere på samme måde som filterkanderne gør over tid
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • ckb
          Grøn bønne
          • Nov 2020
          • 10

          #5
          det gør de helt sikkert ja, det er blot om det accelereres efter de 12 måneder jeg tænker

          er der nogen derude der har målt TDS/EC på vandet fra et nyt best protect? og i så fald hvad ligger det på ifht. postevand?

          Comment

          • Sinobi
            Mellemristet
            • Mar 2018
            • 188

            #6
            skift af BWT filter årligt - hvorfor?

            Jeg bruger en patron med kapacitet på 800 liter (bestProtect). En løs beregning på vores forbrug sagde vi ville nå det på 15-16 måneder. Fik så først skiftet den efter 17 måneder og da var vandet tydeligt begyndt at være kalkholdig og en smule brunligt. Den sidste måned brugte jeg ikke espresso maskinen og lavede kun V60. Elkedlen sladrede tydeligt om tilstanden...
            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
            Brewista Smart Scale v2.0
            DIY Fluidbed 300 gr. rister

            Comment

            • ckb
              Grøn bønne
              • Nov 2020
              • 10

              #7
              ok, det er godt at vide, så den sladrer selv når den synger på sidste vers kan jeg høre, og det lyder til du ikke mærkede signifikante skift i vandkvaliteten da du gik over de famøse 12 mdr?

              Comment

              • Sinobi
                Mellemristet
                • Mar 2018
                • 188

                #8
                Der var tydelig forskel i extraktionen på v60 da jeg satte ny filterpatron i. Fremover skifter jeg helt klart til en ny hver 12 måned.
                Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                Brewista Smart Scale v2.0
                DIY Fluidbed 300 gr. rister

                Comment

                • NielsN
                  Lysristet
                  • Dec 2013
                  • 78

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af ckb Se indlæg
                  tak for svar, havde tænkt at det måske var noget i den dur, men at +90 grader og højt tryk i en espressomaskine, jo ikke burde give problemer med bakterier. medmindre de selvfølgelig hæmmer filterets evne til at rense vandet
                  Bakterier kan oplagres i filteret over tid, og med det stiger risikoen for at der dannes toxiner. Toxiner uskadeliggøres ikke ved opvarmning.
                  De opstår jo ikke fra den ene dag til den anden, men risikonen stiger med tid og BWT mener altså at det er sikkert at bruge i 12 mdr.
                  ______________
                  Niels

                  Forloren Espresso

                  Comment

                  • Rocco
                    Espresso
                    • Jan 2009
                    • 503

                    #10
                    Som de andre skriver : Bakterier. Det betyder de står inden for 12 måneder med hensyn til der ikke opbygges for mange bakterier. Jeg snakkede med en BWT montør engang der sagde at filtret sagtens kan klare 18 mdr da BWT med de 12 mdr går med livrem og seler.
                    Izzo Alex Duetto III
                    Mazzer Major E

                    Comment

                    • ckb
                      Grøn bønne
                      • Nov 2020
                      • 10

                      #11
                      tak for input! gad vide om det så er regenerering med salt der hæmmer bakterievækst i de blødgøringsanlæg man kobler på hele huset, eller om det større flow der kører gennem dem i sig selv hæmmer væksten.

                      on that note: hvis man nu ikke nørder heeelt ud i krogene med kaffen og blot vil fjerne broderparten af kalken fra postevandet vandet for at skåne espressomaskinen, kan man mon så regenerere bwt patronerne ved at køre 10% saltvand igennem i de mængder der kræves..(mener at have læst at det er den koncentration der bruges til resinen..)? 🤔🤔🤔 😅

                      Comment

                      • Sinobi
                        Mellemristet
                        • Mar 2018
                        • 188

                        #12
                        Bestprotect og premium og lignende patroner er opbygget anderledes indeni og kan derfor ikke regenereres med salt!!!
                        Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                        Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                        Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                        Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                        KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                        Brewista Smart Scale v2.0
                        DIY Fluidbed 300 gr. rister

                        Comment

                        • ckb
                          Grøn bønne
                          • Nov 2020
                          • 10

                          #13
                          tænkte det nok, så ville der sikkert være mange der gjorde det og en hurtig google søgning gav i hvert fald ingen resultater med det

                          Comment

                          Working...
                          X