Go / no-go med ristning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffenv
    Grøn bønne
    • Nov 2019
    • 25

    Go / no-go med ristning?

    CBSeren i mig agiterer for, at det er meget billigere at riste egen kaffe. Men det er jo en endnu større jungen end maskiner.

    Hvis jeg vil opnå en smag matchende Mekkas bønner omkring 150,- kiloet eller risteriernes Uno, ikke bruge hver eneste lørdag på at riste, og ikke vil nørde alt for meget med dette, er der så en maskine for mig?

    Eller skal jeg erkende, at bønner bare er dyrt og hjemmeristning ikke en besparende vej at betræde, eller er det realistisk at riste et par timer i måneden for under 5000 i anskaffelsespris?

    Godt nytår!

    Ps. Tænker at riste udenfor på altan. Der er strøm eller gasgrill-gas tilgængeligt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Sinobi
    Mellemristet
    • Mar 2018
    • 188

    #2
    Der er helt klart mange penge at spare ved at riste selv.
    Men der er en hel del at lære hvis du skal matche samme kvalitet som de bedre risterier herhjemme.
    Jeg rister selv hver anden uge og bruger 2-2½ timer pr gang.

    Der findes en del små køberistere som kan erhverves for få tusinde kr.
    Her må andre dog byde ind med en liste.
    Mulighederne for at styre risteprocessen på disse er begrænset,
    men resultatet kan efter sigende blive ganske hæderligt alligevel.

    Hvis du er lidt fingernem kan du også bygge en selv.
    Det gjorde jeg, og det gav mig fuld kontrol over risteprocessen.
    Bl.a. med logning af hver enkelt ristning, og repeterbare profiler for hver enkelt bønnetype.
    Se evt. min byggebeskrivelse på http://www.sinobi.dk/henrik/kafferister1
    Byggeprisen endte på knap 1500 kr.
    homeroasters.org har også flere tråde med byggebeskrivelser.
    Last edited by Sinobi; 2. January 2021, 17:24.
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      i dit tilfælde og faktisk næsten alles vil det være billigst bare at fortsætte med at købe fra risterierne, man skal smide nogen penge for at få en nogenlunde rister,
      men hvis det er fordi du er nysgerrig og faktisk gider nørde med det, er det en rigtig god ide, men det lyder til du kun er interesseret for at spare penge, og der for no go her fra

      Men en Behmor er måske lige dig https://kristianskaffe.dk/shop/9-mas...r-2020sr-plus/
      Last edited by Jack; 2. January 2021, 17:32.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Kommer an på dine krav til kvaliteten både hvad angår de grønne bønner og det ristede slut resultat.

        Hvis du vil have samme kvalitet som de gode internationale mikro risterier, så er det tvivlsomt om der kan opnås en reel besparelse. Du har afskrivning på rister, udstyr, grønne bønner er ofte ret dyre, du skal sample og cuppe dine ristninger og når en rist ikke fungere smides denne ud/gives væk oveni tager det lang tid, mange penge at nå det niveau og oveni kræver det jo en rister af et hvis niveau.

        Hvis du kan leve af et lavere og især væsentligt lavere kan du sagtens opnå en klar besparelse. Især hvis du ikke køber den dyreste rister. Men så er sammenligningsgrundlaget også lettere tvivlsomt.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Sinobi
          Mellemristet
          • Mar 2018
          • 188

          #5
          Prismæssigt løber grønne bønner + strøm + ventilposer, for mig, op i 90-170 kr. kg færdigristet kaffe.
          Variablen bunder naturligvis i hvilke grønne bønner jeg køber, og faktisk kostede de nyest indkøbte 320 kr/kg.
          Men dem mellem 80 og 150 kr/kg matcher meget godt de fleste af dem man kan købe på micro risterierne herhjemme.
          Bevares, de bedste 2-3 af risterierne i DK er det svært at hamle op med, men i niveauet lige under er faktisk muligt.
          Her i huset køber vi typisk 5-10 kg af en given bønne. Den bliver test ristet med 4-6 forskellige profiler. 160gr./profil. Der er 12-15% svind som følge af ristningen.
          2-3 af dem smager måske lige godt, men lidt forskelligt. De sidste er lige knapt så gode (i forhold til den stil vi foretrækker herhjemme), men stadig så gode at vi i høj grad nyder dem.
          Vi har efter 500 ristninger af typisk 200 gr/rist endnu ikke smidt nogen ud eller følt for at give dem væk.
          Selvfølgelig vil det forholde sig anderledes hvis man lidt tilbagelænet ikke gider sætte sig grundigt ind i det,
          eller er super pernippen med et eller andet.

          Man skal entydigt IKKE begive sig igang med det uden nysgerrighed og nørdehat, hvis man vil opnå rigtigt gode resultater.
          Men er man parat, kan man få en kg. pris på ca. det halve eller lidt under i forhold til micro risterierne.
          Og en masse sjove stunder.
          Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
          Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
          Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
          Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
          KitchenAid Cold Brew koldbrygger
          Brewista Smart Scale v2.0
          DIY Fluidbed 300 gr. rister

          Comment

          • Kaffenv
            Grøn bønne
            • Nov 2019
            • 25

            #6
            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            Kommer an på dine krav til kvaliteten både hvad angår de grønne bønner og det ristede slut resultat.

            Hvis du vil have samme kvalitet som de gode internationale mikro risterier, så er det tvivlsomt om der kan opnås en reel besparelse. Du har afskrivning på rister, udstyr, grønne bønner er ofte ret dyre, du skal sample og cuppe dine ristninger og når en rist ikke fungere smides denne ud/gives væk oveni tager det lang tid, mange penge at nå det niveau og oveni kræver det jo en rister af et hvis niveau.

            Hvis du kan leve af et lavere og især væsentligt lavere kan du sagtens opnå en klar besparelse. Især hvis du ikke køber den dyreste rister. Men så er sammenligningsgrundlaget også lettere tvivlsomt.
            Jeg har få bønner som reference. Drikker nemlig primært latte, og der smager man ikke på samme måde forskellene (omend de selvfølgelig smages).

            Referencen er Brasilien fra Mekka (Tanzania var no-go for evigt!) og Uno fra risteriet. Risteriets er for mørk for min smag. Dvs jeg sammenligner med en pris mellem 150-270kr/kg.

            Risteriet sælger egne bønner for 125-ish kg. Så besparelsen virkede åbenlys. Hvis jeg da ellers kan repetere ristningen nogenlunde og købe bønner til ok pris.

            Det er klart en Bullit er overkill for mig. Håbede lidt et “gå med en Behmor, virker og er enkelt”-svar. Men kan se det nok er for omstændig og dyrt - med risk for at gå død i at skulle riste død og pine hele tiden -.-


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Comment

            • Alexpid
              Coffeeholic
              • Jan 2016
              • 1496

              #7
              Jeg synes du skal prøve en Behmor. Der er en del Facebook grupper med gode tips og også en del eBar brugere der har ristet på den, inklusive undertegnede

              Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
              Selvstændig hos Alex Kaffe.
              Udelukkende på eBar som privatperson

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Oprindeligt indsendt af Kaffenv Se indlæg
                Jeg har få bønner som reference. Drikker nemlig primært latte, og der smager man ikke på samme måde forskellene (omend de selvfølgelig smages).

                Referencen er Brasilien fra Mekka (Tanzania var no-go for evigt!) og Uno fra risteriet. Risteriets er for mørk for min smag. Dvs jeg sammenligner med en pris mellem 150-270kr/kg.

                Risteriet sælger egne bønner for 125-ish kg. Så besparelsen virkede åbenlys. Hvis jeg da ellers kan repetere ristningen nogenlunde og købe bønner til ok pris.

                Det er klart en Bullit er overkill for mig. Håbede lidt et “gå med en Behmor, virker og er enkelt”-svar. Men kan se det nok er for omstændig og dyrt - med risk for at gå død i at skulle riste død og pine hele tiden -.-


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Det er hvertfald indenfor realistiske rammer, det niveau burde man med lidt træning godt kunne levere og med klare besparelser.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • summer
                  Coffeeholic
                  • Jun 2011
                  • 1407

                  #9
                  Køb en brugt rister, 5kg grønner bønner og lav en rimelig prøveperiode. Hvis du efter perioden ikke synes resultatet lever op til forventningerne, kan du sikkert komme af med rister + overskydende bønner for nogenlunde det du startede med at give. Jeg tænker umiddelbart at CBSeren i dig vil kunne lide den ide..?

                  Sagen er, for mig i hvert fald, at mine egne ristninger er mere værd for mig, end en prissammenligning og smagstest mod mikroristeriernes risninger.
                  Selve risteprocessen også er noget værd for mig - forestil dig at være på vandretur og komme til en bålhytte. Du kan herefter vælge i mellem at købe et færdigbagt snobrød til 50kr, eller købe en pind+dej for 25kr.

                  50kr - Fordele (i min optik): Du slipper for bøvlet, og ved hvad dit resultat bliver. Ulemper: Dyrt og kedeligt.
                  25kr - Fordele (i min optik): Halv pris, plus en hyggelig stund med bagningen. Ulemper: Det kan brænde på, og det tager lidt tid før du kan spise.

                  Jeg er sådan indrettet, at den stund ved bålet hvor jeg bager mit eget snobrød kan nærmest ikke gøres op i penge. Så hvis jeg købte et færdigbagt til 50kr ville jeg ikke blot betale dobbelt pris, men også blive frarøvet min bagning - altså dobbelt minus.
                  Så jeg skal være ekstremt sulten før jeg hopper på færdiglavet snobrød - eller kaffe. ;-)

                  Comment

                  • NielsN
                    Lysristet
                    • Dec 2013
                    • 78

                    #10
                    Ikke fordi jeg kan tilføje meget til det som allerede er sagt, men hvis ikke du syntes det er sjovt at riste, er det nok ikke vejen at gå fordi det kræver lidt dedikation.

                    Vedr. prisberegningen skal du huske at 1kg grønne bønner bliver til 800gr ristede bønner, og at altanristning er svært om vinteren.
                    Mine erfaringer med en IKAWA Home rister, er at under 10grader er det næsten umuligt at få et forudsigeligt resultat udendørs.

                    Hvis du fortsætter med ideen, er Behmor et rigtigt godt bud til at opfylde dit formulerede behov.
                    ______________
                    Niels

                    Forloren Espresso

                    Comment

                    Working...
                    X