Dette hjalp en relativt uerfaren espressobrygger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stener1000
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 85

    Dette hjalp en relativt uerfaren espressobrygger

    Hej.
    Så har jeg brugt en del tid og mange! bønner på at prøve at optimere min espressobrygning.

    Jeg er klar over, at jeg måske bør opgradere min kaffekværn på et tidspunkt. Det kommer inden sommer tænker jeg. Et af de sjovere nytårsfortsæt

    Men jeg vil lige dele to opdagelser som (for mig) har optimeret min espressobrygning ganske betydeligt. Disse er givetvis oplagte for mange af jer, men det er to parametre jeg ikke var klar over gjorde så meget, så til nystartere kunne det være, at dette ville give en eller anden hjælp.


    1. Jeg skiftede min almindelige stamper ud med en kaffefordeler (Motta blev det til). Før dette var ekstraktionen ofte ujævn og samlede sig først sent i brygningen i midten på trods af mange krumspring. Efter jeg skiftede til at benytte kaffefordeler (jeg stamper ikke efterfølgende men det er vist lidt individuelt) samler strålen sig i midten Hver Gang og brygningen og ekstraktionen virker meget mere jævn. Om en kaffefordeler så er mere ubetydelig med en bedre espressokværn ved jeg ikke. Men det gjorde meget for mit vedkommende.

    2: Jeg anskaffede en kaffevægt. Efter nogle tests fandt jeg ud af, at jeg kværnede alt for fint, og jeg skulle kværne 4! trin grovere (vel at mærke på en ældre Rocky) for at ramme en umiddelbart fin brew ratio. Resultatet var, at to personer som fik den "gamle" espresso dagen før, kunne smage en meget tydelig forbedring efter dette dagen efter da jeg benyttede vægten for første gang.

    Måeske nogen kan bruge dette, og måske er det bare mig der var helt off på min brygning, men kaffefordeleren har forbedret konsistensen i mine shots betyde og vægten giver muligheden for at kalibrere brygningen ordentligt.
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #2
    Super godt at det virker. Prøv evt. også udføre WDT. For mig gør dette en verden til forskel. Dvs. WDT efterfulgt af anvendelse af kaffefordeleren

    Comment

    • Ullum
      Mørkristet
      • Sep 2013
      • 401

      #3
      Tak for indlægget
      Ind imellem kontrollerer jeg mig selv, hvilket så skete her, brew ratio på 17 33 så det er jo ok
      Mvh ullum

      Comment

      • Stener1000
        Lysristet
        • Oct 2008
        • 85

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
        Super godt at det virker. Prøv evt. også udføre WDT. For mig gør dette en verden til forskel. Dvs. WDT efterfulgt af anvendelse af kaffefordeleren

        https://youtu.be/_CCW2ctpH6w
        Takker. Det er faktisk ét af de angivene krumspring 😊... Men det gør jeg stadig (med et tyndt dykker-søm) og jeg er enig, det er vist nødvendigt da Rockyen klumper kaffen en smule.

        Og Ullum: ja jeg kører noget med 18/36-40. Det passer ok med en bryggetid omkring de 30 SEK. Pt benytter jeg Kaffemekkas brasilianske Epoca kaffe.

        Comment

        • TurBo
          Mellemristet
          • May 2014
          • 285

          #5
          jeg bruget en papir clips til WSD, den formes selvfølgelig tilformålet:-)

          Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
          Bo-- :-)
          Izzo Alex Duetto mk1
          Mahlkoenig Vario home

          Comment

          • todosdisplays
            Grøn bønne
            • Feb 2021
            • 1

            #6
            This is so interesting Thanks for sharing this.
            Acrylic shoe box suppliers

            Comment

            Working...
            X