La Pavoni Domus Bar vanskeligheder - bryg og steam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DMA
    Grøn bønne
    • May 2013
    • 10

    La Pavoni Domus Bar vanskeligheder - bryg og steam

    Hej,

    Jeg har købt en brugt La Pavoni Domus Bar, som jeg ikke rigtig får til at virke.
    Jeg har haft skilt kværnen ad og renset den i bund - nu kan jeg få et meget finere grind end jeg kunne til start.

    Jeg har fortsat lidt startvanskelligheder:
    1. Trykket på maskinens trykmåler bliver på 0. Jeg har én gang fået den op på ca. 4, men havde jo håbet at kunne få den op på 15.
    2. Jeg kan steame i 10-15 sek, og så er der ikke mere tryk tilbage.

    Når jeg tænder maskinen går der 1½ minut, så tænder den yderste knap til højre, som skulle indikere at der er damp i kedlen til at steame.

    Ift. min brygning, og det manglende tryk, tænker jeg umiddelbart at det er finheden af mit grind eller min tampering - eller en kombination af de to - den er gal med.
    Kaffen sjasker ud, og "kagen" er meget våd.
    Jeg har både prøvet den indbyggede tamper-"knop" på en 52-53mm i diameter, og en tamper på 57mm. Den i maskinen indbyggede tamper virker for lille, eftersom der ligger løst grind i siderne. Den på 57mm virker lige en mm for stor desværre.

    Hvad tænker I om at den kun steamer i 10-15 sekunder (i en tom kop?). Er det ikke i underkanten? Hvad kan være årsagen?

    Jeg er i bund og grund meget i tvivl om hvorvidt det er maskinen, som trænger til en reparation, eller det er min brug som bare er forkert. Jeg vil værdsætte alle tips og tricks, ting jeg bør prøve, osv.

    Click image for larger version

Name:	IMG_8987.jpg
Views:	1
Size:	74,1 KB
ID:	240765Click image for larger version

Name:	IMG_8988.jpg
Views:	1
Size:	79,3 KB
ID:	240766
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Det lyder til du skal "back to basic" tamperen skal passe til kurven. du får en masse channeling når du ikke pakker og tamper rigtigt ;-)

    Som altid, husk frist ristet kaffe (riste dato ikke ældre end 4 uger fra rist)
    Last edited by Jack; 1. December 2020, 00:10.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • DMA
      Grøn bønne
      • May 2013
      • 10

      #3
      Bør den indbyggede tamper-"knop" ikke passe, eller er det mere en salgsgimmick end noget andet?

      Hvad er dine tanker ift de 10-15 sekunder steam? Bør den ikke kunne fortsætte ihvertfald i 40 sekunder for at kunne steame mælk?

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af DMA Se indlæg
        Bør den indbyggede tamper-"knop" ikke passe, eller er det mere en salgsgimmick end noget andet?

        Hvad er dine tanker ift de 10-15 sekunder steam? Bør den ikke kunne fortsætte ihvertfald i 40 sekunder for at kunne steame mælk?
        Kender ikke din maskine og La Pavoni er heller ikke flinke til at fortælle spec.


        Har den overhoved en kedel eller er det en thermoblock boiler, men det vigtigste for at du kan komme videre er du pakker og tamper kaffen rigtigt
        Last edited by Jack; 1. December 2020, 12:12.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • DMA
          Grøn bønne
          • May 2013
          • 10

          #5
          Tak indtil videre. Jeg prøver at finde en tamper på 56mm - som gerne skulle passe.

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af DMA Se indlæg
            Tak indtil videre. Jeg prøver at finde en tamper på 56mm - som gerne skulle passe.
            De er bare ikke flinke til at fortælle spec... men her under Q&A står der citat

            Hi, What is the proper tamper size for this product?
            The Espresso Shop Replies: Hi Aaa A 58mm tamper is suitable for the Domus Bar Regards

            --------------
            Så mon ikke du skal ha fat i en meget standart 58mm, men du kunne evt måle efter
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • DMA
              Grøn bønne
              • May 2013
              • 10

              #7
              Jeg synes jeg finder 57mm stående flere steder. Bl.a her: https://www.espresso.co.nz/home-coff...-burr-grinder/
              Måske mit problem er at det er en ukurant tamper jeg har fået fat i, som måske ikke er 57mm præcis men måske 57.6 mm.
              Jeg tager mine filterkurve med mig i nogle espressomaskine-butikker. Der må jeg kunne finde svar.

              Comment

              • Yoshi
                Lysristet
                • Jul 2018
                • 146

                #8
                Ellers kan du få et digitalt skydelære til under 200kr. Så er det ligetil at finde ud af

                Comment

                • Ullum
                  Mørkristet
                  • Sep 2013
                  • 401

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Yoshi Se indlæg
                  Ellers kan du få et digitalt skydelære til under 200kr. Så er det ligetil at finde ud af
                  En digital
                  Mvh ullum

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Ullum Se indlæg
                    En digital


                    men det er lige grove nok at investerer i måleværktøj for at finde den rigtige tamper
                    Last edited by Jack; 3. December 2020, 20:51.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    Working...
                    X