Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emne: Den bedste lille elektriske kværn til filterkaffe

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2020

Den bedste lille elektriske kværn til filterkaffe

Jeg leder efter en ny elektrisk kværn til at afløse min Wilfa WSCG-2. Jeg vil gerne betale for kvalitet - både mht udseende, betjening og holdbarhed.

Krav:
    - til filterkaffe
    - ca 2-3 x 30 gram dagligt
    - helst med præcis timer/indbygget vægt
    - må gerne kunne kværne direkte til filterholder
    - må ikke fylde mere på bordet end wilfaen!
    - premium kvalitet/design

Hvad ville I vælge ud fra ovenstående, og hvorfor, hvis prisen ikke spiller nogen rolle?
    - ikke fordi jeg er millionær, men jeg tror max-kravet til størrelsen sætter en naturlig grænse ;-)

Jeg har brugt lang tid på at læse om forskellige modeller, men jeg synes det kunne være interessant at høre jeres bud uden at pege på nogen bestemt kværn som udgangspunkt.

Skyd løs :-)

Master Brewer Sonne's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2007
    Sted
    Herning
    Wilfa Swart Uniform er på bud i Elgiganten til kr. 1500 i netop disse dage.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Lysristet
    Registreringsdato
    Feb 2018
    Sted
    Herning
    Citer Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
    Wilfa Swart Uniform er på bud i Elgiganten til kr. 1500 i netop disse dage.
    - sæt SSP knive i og du har en lille kværn med stor smag!
    Wilfa Uniform m/ SSP knive
    Comandante
    Behmor 2020SR
    Cafelat Robot

Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Wilfa Uniform fra Elgiganten til 1500kr vil være det billigste valgt og så kan man opgradere til SSP knive for bedre smag.

Fellow ode kommer snart til europa og her kan man formentligt/forhåbentligt benytte SSP knive til ligeså, prisside 3000kr

Lagom p64 giver en bedre byggekvalitet med lavere tolerancer og kan fås stock med ssp knive, men løber op i ca. 12k inden den lander på køkkenbordet.

Levercraft Ultragrinder med større knive og igen nok et knock op i byggekvalitet koster 20.000kr

Titus Nautilus er med 98mm knive og er en ren end game filter kværn men koster også ca. 26.000kr

Kafatek Monolith Flat Max er lidt dyre og det er et lotteri at få fingrene i en, bogstaveligt talt. Igen 98mm knive

Oveni kommer Ozik med to nævneværdige Column m. 80mm og Bold m. 98mm formentligt i 2021. Pris er ikke offentliggjort. Men Column kommer nok til at ligge et sted omk. Ultergrinder og Bold omk. Nautilus of Monolith Flat Max.

Ja du får hvad du betaler for.
    Senest redigeret af malling : 25. November 2020 kl. 11:14
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

5. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (25. November 2020)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Glemte lige Baratza BG til ca. 5000kr

Den vil være den eneste der opfylder kravet om timer/hopper de andre er SD kværn.

Omend man med Titus og Ozik kan tilkøbe et doserings aggregat denne er dog volumetrisk, dyr og manuel.
    Senest redigeret af malling : 25. November 2020 kl. 11:29

7. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (25. November 2020)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2020
    Tak for meget lærerige input 👍. Jeg må sande at jeg ikke har været alle modeller igennem, troede ikke der fandtes små bordmodeller i den prisklasse. Måske passer sådan en Titus ikke lige sammen med min ydmyge moccamaster 😉

Designet på Lagom modellen er ellers *virkeligt* gennemført!

Jeg har set på Wilfa'en, der får gode anmeldelser, tror også det vil være det mest fornuftige køb. Og næsten ingen plastic at se.

Har også kigget på Eureka Brew Pro, der ser gedigen ud, men beholderen til det kværnede kaffe virker påklistret.

Men det er nok Forte BG der er øverst på listen, også pga. vægt-funktionen.
    Den koster så også 3-4 gange så meget som Wilfa'en. Er det rent lir, eller kan man faktisk få bedre kaffe ud af det? (subjektivt, I know, men måske nogen har erfaringer)

Master Brewer Sonne's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2007
    Sted
    Herning
    Jeg har en Mahlköning/Baratza Vario med Ditting stålknive, hvilket derfor er sammenlignligt med Forte BG. Jeg har nu brugt Wilfa Uniform et par dage og med forbehold for at knivene derfor ikke er kørt til endnu, vil jeg sige, at jeg smager tydelig forskel på de to.....med fordel til Vario. Jeg tror ikke Wilfaen kommer op på nivau uden at tilkøbe SSP knive, hvilket jeg nu har gjort. Dvs at du skal lægge ydeligere kr. 1200 til Wilfa'ens pris.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2020
    Efter at have læst mere om Wilfaen er den nu bestilt (i sølv - tror det passer bedst i vores køkken, desuden virker låget mindre kluntet uden vægten).

Der er noget "less is more" over wilfaen i forhold til Forte BG med al sin elektronik (der nærmest skal boote op som en pc når den skal bruges).

Så er spørgsmålet om jeg kan leve med tanken om at kaffen kunne have smagt bedre - men der er mulighed for at opgradere knivene, eller sælge den og starte forfra 🙃

Tak for hjælpen - super forum!

Lysristet
    Registreringsdato
    Mar 2012
    Hvordan og hvor køber I bedst SSP-knive til en Wilfa Uniform?

12. De følgende brugere har takket Jakobankerhansen for denne post:

Sonder (28. November 2020)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

14. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jakobankerhansen (1. December 2020)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger