Mazzer Super Jolly som singel doser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sredna
    Grøn bønne
    • Oct 2016
    • 28

    Mazzer Super Jolly som singel doser

    Har kig på en Mazzer Major og vil bruge den som single doser, der er videoer på nettet, men ikke mange der beskriver om det er godt eller skidt.

    Er der nogen der bruger det, har brugt det, som mener at det er godt nok. Alternativet er vel en Niche Zero, men den koster noget mere end en Brugt Mazzer, og har ikke vist samme holdbarhed.

    Jeg skal bruge den til måde Pour over og espresso, kan man det? er den frygtelig at indstille. Jeg drikker kun espresso i weekenden, så det gør ikke så meget den skal indstilles lidt.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Alternativet kommer an på budgettet, men af de to ville jeg holde mig til Niche, den anden bliver aldrig en single doser
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Mark
      Grøn bønne
      • Nov 2020
      • 5

      #3
      Hej Sredna,

      Jeg bruger lige nu en Mazzer Mini Electronic A som "single doser"!
      Mit workflow er lige som det i den her video; https://www.youtube.com/watch?v=iqD_M_XsTDs
      Hvis du skifter brew type skal der nok en lidt grundigere purging til, måske med en form for bellows.
      Jeg bruger den kun til espresso, men den har en dial som man godt vil kunne bruge til at skifte mellem forskellige indstillinger med. Mit indtryk er dog at den er lidt svær at fin juster.
      Nå de så er sagt så måler jeg bønner ind og bønner ud og er altid på +- 0.1g.

      Jeg har nu valgt at gå "all in" på single dosing og købe en Lagom P64, netop fordi at workflowet med min mazzer er lidt klodset.

      Fordelen ved en Niche i forhold til at lave pour over er at den lave RPM på kværnen producer færre fines. Mit indtryk er at færre fines giver bedre pour over hvorimod flere fines er bedre til espresso. Jeg har dette fra video om en lagom https://www.youtube.com/watch?v=0HHKYIcnn1M (men tror godt det kan generaliseres)

      /Mark

      Comment

      • Mark
        Grøn bønne
        • Nov 2020
        • 5

        #4
        Glemte lige at nævne at det som måske kan tale imod en NZ, er at EU og GB ikke har nogen handelsaftale på plads fra næste år af, så der kommer muligvis told og moms på import fra UK

        /Mark

        Comment

        • LarsenPedersen
          Lysristet
          • Feb 2016
          • 91

          #5
          Jeg kørte med Mazzer Super Jolly til single dose i lang tid - Det kan sagtens lade sig gøre, men mine SJ har omkring 2 g retention, så enten skal man børste/blæse dette ud ved hvert shot - eller man skal purge grinderen, hvis der går længere tid mellem de forskellige skud
          Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
          Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
          Andet: Chemex og Aeropress

          Projekter: Coffee Grinder Timer

          Comment

          • sredna
            Grøn bønne
            • Oct 2016
            • 28

            #6
            Ja jeg regner med at Niche Zero stiger 1000 kr indtil Wacko Boris finder ud af samhandelsaftale, så den er jeg ikke så lun på lige nu.

            Nu er den jeg har kigget på blevet solgt, så tilbage til jagten på den næste kværn...

            Jeg havde ellers overvejet noget ala det her, måske kun 20 graders vinkel.

            Mazzer Major Mod to single dose , SSP red speed 83mm , variable speed

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af sredna Se indlæg
              Ja jeg regner med at Niche Zero stiger 1000 kr indtil Wacko Boris finder ud af samhandelsaftale, så den er jeg ikke så lun på lige nu.
              Niche burde fjerne den britiske moms på 20% på eksport, som alle andre eu lande gør når man køber fra et ikke eu land, men det skal vi nok ikke regne med, efter som for eks amerikanerne skal betale det samme som englænderne idag
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              Working...
              X