V60 brygning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T09F11
    Lysristet
    • Oct 2020
    • 50

    V60 brygning

    Hej

    Jeg har lige et enkelt spørgsmål til V60 brygning.

    Nu når alt står på vægten og kaffen er i filtret og jeg brygger efter en eller anden metode (ikke relevant for spørgsmålet), og jeg ender med en vægt på 500 g kaffe (32 g kaffe), hvordan kompenserer I for den vand som kaffen suger? For det kan godt være vægten siger 500 g, men hvis jeg måler den rene kaffe mængde, siger den ikke 500 g, men måske 420 g. Og jeg tænker det giver en anden smagsoplevelse.

    Tak for hjælpen.

    Mvh
    Henrik
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af T09F11 Se indlæg
    hvordan kompenserer I for den vand som kaffen suger?
    Det gør vi ikke ;-) man måler kun det vand man flyder på, ikke hvad som der kommer ud i ren kaffe, men er kaffen for stærk "for nogen" gør det ikke noget at efterfylde med varm vand i koppen
    Last edited by Jack; 9. November 2020, 21:28.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • T09F11
      Lysristet
      • Oct 2020
      • 50

      #3
      Jeg hører hvad du siger 😊
      Men skal man følge alle de kloge, så går der ca 31,5 g malet kaffe til 500 ml vand. Og jeg tænker, det er for at give den optimale smagsoplevelse. Men så hjælper det jo ikke, hvis der "ligger" fx 50 g vand i den våde kaffe 🙈

      Så det var mere om der var en tommelfingerregel der sagde, at fx 10 g tør kaffe vejer 50 g i våd stand, så jeg kunne kompenserer med 150 ml ekstra vand 😊

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af T09F11 Se indlæg
        Jeg hører hvad du siger ��
        Men skal man følge alle de kloge, så går der ca 31,5 g malet kaffe til 500 ml vand. Og jeg tænker, det er for at give den optimale smagsoplevelse. Men så hjælper det jo ikke, hvis der "ligger" fx 50 g vand i den våde kaffe ��

        Så det var mere om der var en tommelfingerregel der sagde, at fx 10 g tør kaffe vejer 50 g i våd stand, så jeg kunne kompenserer med 150 ml ekstra vand ��
        Du kan da prøve og smage på det, men så laver du jo bare opskriften om fra ca. 1:15 til 1:20 ;-)

        Forstår måske godt forvirringen, for når vi brygger espresso måler vi hvad som der ender i koppen
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        Working...
        X