Riste i popcornmaksine - Praktisk spørgsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • TWG
    Grøn bønne
    • Aug 2016
    • 16

    Riste i popcornmaksine - Praktisk spørgsmål

    Jeg har anskaffet mig en Severin popcorn-maskine, så jeg kan prøve kræfter med at riste kaffe. Jeg har dog lidt praktisk spørgsmål i den forbindelse, som jeg håber I kan hjælpe med.

    Jeg vil gerne frakoble termostaten, men jeg er ikke den store tekniker, så er det denne? Hvis ikke, så er jeg lidt i tvivl om, om der overhovedet er en. Jeg forsøgte lige at smide nogle bønner i og tænde den, bare for at se hvor hurtigt det gik, og den kørte i længere tiden, uden at den slog fra på noget tidspunkt. Det var dog også udenfor, så den er muligvis bare ikke blevet for varm.

    Click image for larger version

Name:	Severin.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	240733

    I forhold til at riste udenfor, så kan jeg forstå flere steder, at det kan være et problem om i de kolde måneder. Hvad kan man gøre for at afhjælpe dette?

    Udover termostaten, er der så andre modifikationer, som jeg bør lave med det samme?
  • EspressoNewb
    Lysristet
    • Nov 2018
    • 51

    #2
    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig så meget, men det ligner utrolig meget PE-leder (jord) du har mærket

    Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk

    Comment

    • Sinobi
      Mellemristet
      • Mar 2018
      • 188

      #3
      Selve thermoswitchen sidder i serie med varmelegemet, monteret på den ene af de plader hvor varmelegemet også er monteret.
      Den slår i følge min erfaring først fra hvis man nedsætter hastigheden på blæsermotoren.
      Så så længe du kører med fuld hastighed på blæseren vil du ikke få problemer med at varmelegemet slår fra.
      Man kan ikke lodde på varmelegemer/thermoswitch, da der bliver så varmt under ristningen at loddetinnet smelter...
      Hvis du bygger en skorsten på toppen af popperen, vil den få lidt højere og mere stabil temperatur (se billede).
      Hvis du samtidig sætter popperen ned i en kasse (som den på billedet, ikke mindre!) bliver den lidt mere immun overfor lave udendørs temperaturer. Men forvent ikke gode resultater når det er under 10 grader.
      Hvis du under kanten af skorstenen fører en temperatursensor til et multimeter ind (det er som regel ret stive ledninger), kan den bukkes ned i bønnemassen halvvejs ude mod siden, og give dig temperatur på bønnerne.

      Jeg pillede blæseren fra og satte en separat 19 volt laptop strømforsyning på, med en FET switch til at PWM styre hastigheden på blæseren. Fuld fart på i starten af risten, og så gradvis skrue ned.
      FET switchen blev styret fra en arduino.
      Varmelegemerne (der er så vidt jeg husker to eller tre) virker ikke når man har pillet blæseren fra, da den sidder i serie med dem.
      Varmelegemerne blev derfor sat sammen så de hver i sær fik ca. samme spænding som de fik med blæseren i serie, 230volt - den spænding der lå over blæser kredsløbet.
      Jeg kan desværre ikke længere huske i detaljer hvordan vi gjorde...
      I serie med varmelegemerne satte vi et solid state relæ som arduinoen brugte til at PWM styre varmen.
      Jeg programmerede arduinoen til have riste profil kurven indlagt og skrive løbende i displayet hvad temperaturen skulle være på det givne tidspunkt.
      På de to knapper skruede man op eller ned for varmen i 20 trin, for at matche den aflæste temperatur på multimeteret med den planlagte temperatur på arduino displayet.
      På den måde kunne man lave en ristning der ret nøjagtigt fulgte den profil kurve man ønskede.
      Jeg havde lagt tre forskellige profil kurver ind i arduinoen som man kunne vælge mellem inden ristningen startede.
      Click image for larger version

Name:	SeverinKaffeRister.jpg
Views:	1
Size:	44,6 KB
ID:	231885
      Last edited by Sinobi; 30. October 2020, 08:27.
      Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
      Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
      Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
      Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
      KitchenAid Cold Brew koldbrygger
      Brewista Smart Scale v2.0
      DIY Fluidbed 300 gr. rister

      Comment

      • TWG
        Grøn bønne
        • Aug 2016
        • 16

        #4
        Tak for svar. Jeg forsøger uden at gøre mere ved thermoswitchen.

        Det er nogle vilde modifikationer, som du har lavet Jeg nøjes lige med en skorsten, "isolations"-kasse og større lufthuller i første omgang, og så tilføjer jeg nok også et termometer snart.

        Comment

        • TWG
          Grøn bønne
          • Aug 2016
          • 16

          #5
          Så fik jeg lavet ristet for første gang:

          Click image for larger version

Name:	Først rist.jpg
Views:	1
Size:	54,9 KB
ID:	231887

          Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt varmelegemet slår fra. Kan man høre det på nogen måde? Kort tid inden jeg stoppede, målte jeg til 160 grader, hvilket lyder af alt for lidt?

          Jeg ristede desuden i næsten 22 minutter, før de kom til at se ud som på billedet. Det var uden for, men det virker alligevel som lang tid, synes jeg?

          Derudover er jeg i tvivl om, om de overhovedet har nået første pop. Er det meget tydeligt, når det sker?

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Riste i popcornmaksine - Praktisk spørgsmål

            22min lyder voldsomt normalt er det den halve tid hvis man rister på tromle og altså flere hundrede gram til kg.

            På de fleste kafferistere af denne type, herunder modificeret popcorns ristere der tager de typisk 50-100g og der tager det ofte 5-8min.

            160c er meget svær at udlede noget af det kommer an på hvor den så at sige placeres
            Last edited by malling; 4. November 2020, 22:24.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              22min lyder voldsomt normalt er det den halve tid hvis man rister på tromle og altså flere hundrede gram til kg.

              På de fleste kafferistere af denne type, herunder modificeret popcorns ristere der tager de typisk 50-100g og der tager det ofte 5-8min.

              160c er meget svær at udlede noget af det kommer an på hvor den så at sige placeres
              Sidst jeg prøvede i en popcorn ting tog det højest 5 minutter for 50 gram (de er ikke rigtig gearet til at riste mere)
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Sinobi
                Mellemristet
                • Mar 2018
                • 188

                #8
                Det kunne godt lyde som om thermosikringen har slået fra..
                Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                Brewista Smart Scale v2.0
                DIY Fluidbed 300 gr. rister

                Comment

                • TWG
                  Grøn bønne
                  • Aug 2016
                  • 16

                  #9
                  Jeg må finde en, som har forstand på elektronik, og som kan hjælpe med at slå termosikringen fra.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af TWG Se indlæg
                    Jeg må finde en, som har forstand på elektronik, og som kan hjælpe med at slå termosikringen fra.
                    Måske kan den her hjælpe dig lidt på vej
                    Arduino-controlled DIY Coffee Roaster: In this Instructable we will have a look at modifying a hot-air popcorn machine to turn it into a fully automatic and temperature-controlled home coffee roaster. Roasting coffee at home is surprisingly simple, and even something as basic as a frying…
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Hvis du har en strømtæller, sådan en du sætter i stikkontakten, imellem det apparat du ønsker at måle på, kan du se om strømforbruget dropper undervejs
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      Working...
                      X