Afkalkning af Nuova Simonelli Oscar 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sumsar
    Grøn bønne
    • Oct 2020
    • 4

    Afkalkning af Nuova Simonelli Oscar 2

    Jeg har en Oscar 2, som jeg gerne vil afkalke, men jeg synes ikke der findes megen information om afkalkning af denne maskine på nettet. Alt jeg har kunne finde er en video på yt på 38 serunder, der viser én skrue bundproppen ud af kedlen. Det er lige i underkanten af info synes jeg.

    Når jeg læser informationer om at afkalke varmevekslermaskiner generelt, bliver det nævnt flere steder, at man skal fjerne ledningen fra sensoren, der måler vandstanden inde i kedlen, for at kunne fylde den helt. Er der nogen her, der kan verificere, om dette skulle være nødvendigt?

    Generelt vil jeg bare gerne høre fra nogen, som har erfaring med at afkalke en Oscar 2, og som måske kan lave en lille guide.

    Mvh. Rasmus.
  • granlien
    Grøn bønne
    • Dec 2015
    • 8

    #2
    Hej Sumsar

    Jeg stod med præcis samme udfordring da jeg ville afkalke min Oscar II første gang. Efter at have set den korte video, som du også har set, læst en farlig masse om andre HX maskiner og studeret diverse diagrammer over maskinens opbygning fik jeg sammenstykket denne guide som jeg, med succes, selv fulgte.

    Afkalkning af espressomaskine:

    - [ ] Vigtigt!!! Start med en kold eller afkølet maskine
    - [ ] Tøm kedlen for rent kildevand jf video. Det er MEGET vigtigt at din maskine er kold og vandet i kedlen dermed også er det. Ellers kommer du til at blive skoldet at det varme vand i kedlen (ja, taler af erfaring)
    - [ ] Skru proppen i igen
    - [ ] Hæld afkalkningsopløsning i vandtanken. Blandingsforhold som dit produkt anviser
    - [ ] Tænd maskinen og lad pumpen fylde kedlen op. Du vil nok opleve den stopper undervejs og blinker. Sluk maskinen og tænd igen, så starter pumpen igen.
    - [ ] Når maskinen har fyldt kedlen op luk vand igennem bryggehovedet.
    - [ ] Lad maskinen stå en halv time
    - [ ] Sluk maskinen og lad den stå i 30-45 minutter
    - [ ] Tøm kedlen for afkalkningsopløsning ved at skrue proppen ud.
    - [ ] Gentag eventuelt påfyldning af afkalkningsopløsning hvis der kommer meget kalk ud, eller;
    - [ ] Fyld rent vand i vandtanken
    - [ ] Tænd maskinen og lad pumpen fylde kedlen
    - [ ] Når maskinen har fyldt kedlen luk vand igennem bryggehovedet
    - [ ] Når maskinen er fyldt sluk maskinen og lad den stå til du er sikker på den ikke er varm mere
    - [ ] Tøm kedlen for det rene vand
    - [ ] Fyld rent kildevand på vandtanken
    - [ ] Tænd maskinen og lad pumpen fylde kedlen, igen kan du opleve at den stopper undervejs. Sluk og tænd
    - [ ] Klar

    Ps! Du kan opleve at maskinen ikke er helt tæt efter du har haft proppen skruet af. Pak eventuelt gevindet med noget teflontape når du skruer den i til sidst så lækker maskinen ikke vand.
    Last edited by granlien; 22. October 2020, 13:34.

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Oprindeligt indsendt af Sumsar Se indlæg
      Alt jeg har kunne finde er en video på yt på 38 serunder,
      Oscar II er samme maskine som Oscar bare med nogen forbedringer.. der er massere af info og videoer der ude https://www.google.com/search?q=desc...hrome&ie=UTF-8

      er også ret sikker på her en en masse på forumet

      Her er en længere video
      Last edited by Jack; 22. October 2020, 14:30.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Sumsar
        Grøn bønne
        • Oct 2020
        • 4

        #4
        Tak for svarene begge to.

        Jeg vil prøve med den metode, som Granlien beskriver.

        Mvh. Rasmus

        Comment

        Working...
        X