ECM Mechanika - pumpen kæmper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • polemologos
    Grøn bønne
    • Mar 2019
    • 9

    ECM Mechanika - pumpen kæmper

    Jeg har haft lidt problemer med pumpetrykket på min ECM Mechanika (beskrevet her: https://www.espressobar.dk/forums/sh...ofi-Switchable).

    Trykket var alt for højt, men jeg fik justeret og sat det ned til 9 bar igen. I løbet af et par dage faldt det dog til omkring 8 og siden 7 bar. Jeg satte de op til 9 igen, men det dalede efter et par dage igen.

    Efter at jeg satte trykket ned, er der kommet et yderligere problem: pumpen kæmper lidt for at komme i gang. Efter første opvarmning går der hen mod 5 sekunder, før bryggehovedet lukker vand ud. Og da der ikke er vandt til stede i gruppehovedet, før pumpen får ført vand igennem, bliver gruppehovedet ikke rigtig varmt.

    Det virker ikke som om, selve pumpen er problemet, da den pumper helt fint, når den først er kommet i gang. Er der mon nogen, der har et bud på, hvad det ellers kunne være?
  • Morten Müller
    Administrator
    • Apr 2017
    • 208

    #2
    Jeg ville nok tro at det er din opv i apparatet som driller. De har lidt et svagt punkt på de modeller. Du skal nok bare ha skiftet de 2 o-ringe og den silikone-dut som er monteret for enderne af fjederen. Det ville jeg nok starte med at prøve af inden du køber ny pumpe.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment

    • polemologos
      Grøn bønne
      • Mar 2019
      • 9

      #3
      Jeg giver det et forsøg, mange tak!

      Comment

      • polemologos
        Grøn bønne
        • Mar 2019
        • 9

        #4
        Nu har jeg fået o-ringe og silikone-dut til ekspansionspumpen. Problemet er bare, at den er ret dårlig placeret, hvis man gerne vil have fjederen helt ud (se billede). Er der nogen, der har en idé om, hvordan man nemmest får lirket fjederen ud, når nu rammekanten blokerer? Jeg er lidt usikker på, hvad jeg bør skrue af.

        Click image for larger version

Name:	IMG_6406.jpg
Views:	1
Size:	57,3 KB
ID:	231884

        Comment

        • Mansi
          Grøn bønne
          • May 2014
          • 15

          #5
          Bliver vandet i vandtanken varmt og sker der noget med kedeltrykket når pumpen kører? Når vandet "forsvinder" fra gruppehovedet kan det være en defekt kontraventil.
          Opv'en sidder på din model som en beskyttelse af systemet og har som sådan ikke noget med pumpetrykket at gøre. Hvis du vil have skilt opv'en ad kan du med en skruetrækker løfte ventilen op over rammekanten og skrue fjederen ud. husk at løsne pinolskruen på siden af ventilhuset.
          Er der frit flow fra vandtanken og ned til pumpen. Tjek evt koblingen mellem maskine og vandtank og filteret der sidder på silikoneslangen.

          Comment

          • polemologos
            Grøn bønne
            • Mar 2019
            • 9

            #6
            Ja vandet bliver varmt. Jeg har lidt svært ved at aflæse kedeltrykket, da der længe har været et problem med manometeret (stammer formentlig fra lidt skidt for enderne af kobberledningen mellem manometer og kedel), men umiddelbart virker kedeltrykket fint.

            Ville det mon underbygge hypotesen om en defekt kontraventil, at der kan løbe vand opad, når jeg fjerner vandtanken?

            Comment

            • Mansi
              Grøn bønne
              • May 2014
              • 15

              #7
              Ja det giver god mening. En afkalkning af bryggesystemet kan være et quick fix. Citronsyre i vandtanken og kør 10 sek med pumpen. Vent en halv time og skyl med rent vand. Ellers er der ikke nogen vej uden om at rense/udskifte kontraventil(erne).

              Comment

              Working...
              X