Valg af entry-level espressokværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lhb79
    Grøn bønne
    • Oct 2020
    • 17

    Valg af entry-level espressokværn

    Jeg har læst en del her på sitet og er med på, at jeg i forbindelse med min nye espressomaskine skal prioritere at købe en egentlig espressokværn. Umiddelbart forventer jeg, at lægge ca. 6.000 på maskinen og 3.000,- på kværnen.

    Jeg vil derfor høre, hvilke af de nedenstående kværne, der er bedst til sammenligning i dette prisniveau:
    • Baratza Vario
    • Baratza Sette 270
    • Anfim K2
    • Nouva Simonelli MCI (samme som Eureka Mignon)
    • Rancilio Rocky
    • Nouva Simonelli Grinta (har egentlig udelukket denne på baggrund af kommentarer her på sitet)


    Jeg ved, at mange af jer hellere ville anbefale Mazzer Mini eller Niche Zero, men da jeg vil kunne steame og lave espresso samtidig, skal der også være nogle penge tilbage til espressomaskinen i mit setup, og jeg har derfor besluttet, at jeg ikke vil gå efter en af de to kværne trods de åbenlyse fordele og gode anmeldelser. Det må komme på et senere tidspunkt, når der bliver råd til en opgradering. Jeg er dermed på jagt efter den bedst mulige kværn med et budget til 3.000 kroner - en der er god nok til at producere en rimelig espresso, men med de kompromiser i kvalitet, der følger med.

    Jeg glæder mig til at høre jeres bud på fordele og ulemper ved de oplistede kværne. Tak.
    3
    Baratza Vario
    0,00%
    0
    Baratza Sette 270
    33,33%
    1
    Anfim K2
    0,00%
    0
    Nouva Simonelli MCI (samme som Eureka Mignon)
    66,67%
    2
    Rancilio Rocky
    0,00%
    0
    Nouva Simonelli Grinta
    0,00%
    0
    Last edited by Lhb79; 12. October 2020, 15:43.
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Overvej om du vil købe kværnen brugt. Så får du mere for pengene

    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Lhb79
      Grøn bønne
      • Oct 2020
      • 17

      #3
      Brugt er en mulighed, men det er begrænset, hvad der er til salg, og jeg vil gerne i gang snart, da jeg arbejder meget hjemme pt. og min gamle maskine ikke kan mere.

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        De kværne du har listet op er OK men ikke særligt interessante - (og en Mazzer Mini er måske mere holdbar men ikke bedre).
        Der er en K30ES til salg her for 3.500 med et par ligegyldige kosmetiske defekter. Det er et fund hvis den stadig er til salg: https://www.espressobar.dk/forums/sh...k%F6nig-K30-ES
        Det er en kværn du ikke vokser fra, hvorimod det nok hurtigt vil ske med dem du foreslår -såfremt du fanger interesse for god espresso.
        (jeg har ingen relation til - og kender ikke sælgeren)
        Last edited by SweetBrikka; 12. October 2020, 16:46.

        Comment

        • Lhb79
          Grøn bønne
          • Oct 2020
          • 17

          #5
          Tak for tippet. Jeg så den godt tidligere, men de mange antal tusind shot kværnet virkede ærligt talt lidt afskrækkende. Ved dog ikke, hvor mange der kan forventes på en livstid for en god kværn, så det er muligt, at det reelt er peanuts... 😉

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Det er bare 1-2 år i en cafe. Hvis den ikke har været tabt på gulvet burde der være nok hjemmebarista liv i den til at du kan indskrive den i dit testamente.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
              De kværne du har listet op er OK men ikke særligt interessante - (og en Mazzer Mini er måske mere holdbar men ikke bedre).
              Der er en K30ES til salg her for 3.500 med et par ligegyldige kosmetiske defekter. Det er et fund hvis den stadig er til salg: https://www.espressobar.dk/forums/sh...k%F6nig-K30-ES
              Det er en kværn du ikke vokser fra, hvorimod det nok hurtigt vil ske med dem du foreslår -såfremt du fanger interesse for god espresso.
              (jeg har ingen relation til - og kender ikke sælgeren)
              Helt enig, sørme godt fundet den K30 har ikke set prisen er sat ned...

              Men ud over det ville jeg selv gå efter Niche Zero (kan ikke se andre på marked men mindre man betaler det dobbelte), men det kræver man er til single dose (jeg kunne ikke drømme om andet i et hjemme setup)
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Lhb79
                Grøn bønne
                • Oct 2020
                • 17

                #8
                Super jeg må se, om kværnen stadig er til salg. Det med testamentet virkede ret overbevisende... hahah!

                Comment

                • Lhb79
                  Grøn bønne
                  • Oct 2020
                  • 17

                  #9
                  Det ser ikke ud til, at der var bid med den annoncerede K30 desværre. Har fået et tilbud på en brugt Obel Mito 64 mm til 2500, men er den reelt meget bedre, end dem listet ovenfor? Jeg hælder umiddelbart mest til MCI/Mignon eller den brugte Obel pt. Niche er helt udelukket, da den tidligst er tilgængelig medio december, som det ser ud nu. Hvad anbefaler I på den baggrund?

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Obel Mito 64 er en super hopper kværn, den kværner bedre end Mignon pga Eureka mignon har mindre knive,
                    Eureka er godt bygget, og selvfølgelig ville jeg vælge Eureka over Obel med samme størrelse knive, men du bliver ikke snydt med en obel kværn, den ganske udmærket, måske bedre i et cafe set up end et hjemme set up i forhold til Niche, men sådan er det med alle hopper kværne untagen de mindste, jeg ville nødig nøjes med en Mignon i et cafe setup, men ville være tilfreds med en Obel Mito 64 og bedre tilfreds med en Mito 75 (hvis det giver mening)

                    Mht. Niche Zero, så er det desværre bare sådan de kun sælges af producenten selv med undtagelse i Hong Kong, dog ikke til export.
                    vil man ha en Niche er det bare med at bestille, hver gang man tvivler udskyder man det bare med en måned
                    Last edited by Jack; 14. October 2020, 15:30.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Lhb79
                      Grøn bønne
                      • Oct 2020
                      • 17

                      #11
                      Mange tak for hurtigt svar, Jack. Og hvad tænker du om prisen? Den har eftersigende ikke været brugt alt for meget.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Lhb79 Se indlæg
                        Mange tak for hurtigt svar, Jack. Og hvad tænker du om prisen? Den har eftersigende ikke været brugt alt for meget.
                        Super pris, det er en god kværn, du kan nemt sælge den til ca det samme hvis du beslutter dig for den niche senere

                        Og ja den er reelt meget bedre, end dem som du har listet, den er godt bygget.. levere en flot grind, men ikke så smart som Eureka med samme størrelse knive.. Obel justeres i step (jeg havde ikke problemer med de som jeg havde) Eureka justeres uden step (hak) og er nemmere at åbne for at rengøre.

                        Også pænt hurtig ;-)

                        Last edited by Jack; 14. October 2020, 19:41.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Lhb79
                          Grøn bønne
                          • Oct 2020
                          • 17

                          #13
                          Super. Tusind tak for hjælpen. Så prøver jeg at køre med den løsning.

                          Comment

                          Working...
                          X