Test: Lagom P64 Standard espresso Burrs vs SSP Unimodal-Espresso Burrs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • krumbak
    Mørkristet
    • Mar 2008
    • 307

    Test: Lagom P64 Standard espresso Burrs vs SSP Unimodal-Espresso Burrs

    En meget venlig e-bar bruger har lige droppet denne sorte skønhed af hos mig i dag. Den er med Standard espresso Burrs (stainless steel non-coated).
    Den sølvfarvede er med SSP Unimodal-Espresso Burrs

    Vi kommer til at lave lidt forskellige tests espresso (Londinium R24) og filter - er der noget specielt vi skal kigge på udover det?

    Er i sommerhuset i weekenden, så der går lige nogle dage inden jeg får de første erfaringer.
    Vedhæftede filer
  • krumbak
    Mørkristet
    • Mar 2008
    • 307

    #2
    Hurtig test – havde egentlig ikke tid, men 10 min. kunne jeg lige finde…

    Bønne Guatamala Finca Medina, ristet til City+
    WDT brugt, men ellers bare et hurtigt tamp, så der er ikke brugt ret meget tid på håndværket

    Den sorte kværn er 1,15 over nulpunkt (se billede, går ud fra den røde pil er dens zero-point, har ikke testet det)
    Den sølvfarvede er 0,1 over nulpunkt (se billede, dens zero-point ligger 0,1 under den røde pil)
    Har ikke kørt kværnene ind, men ramte alligevel umiddelbart tæt på hinanden i bryg.

    Begge med preinfusion på 3 bar

    Den sorte:
    Preinfusion ca. 20 sek.
    Bryggetid efter preinfusion ca. 28 sek.
    Tid i alt: ca. 48 sekunder
    video https://youtu.be/Gxq51pcyINg

    Den sølvfarvede:
    Preinfusion ca. 28 sek.
    Bryggetid efter preinfusion ca. 28 sek.
    Tid i alt: ca. 56 sekunder
    Video https://youtu.be/110Dz_oTKKA

    Smagen:
    Skal man ikke lægge for meget i indtil videre, da det bare lige var nogle hurtige skud for at få en fornemmelse af, hvor stor forskel der ville være på, hvor fint det skulle kværnes.
    Men det var tydeligt at den sorte havde en del mere mouthfeel og smagte som man kender det fra espresso normalt. Den sølvfarvede var en smule mere syrlig, trods længere PI og bryggetid – ikke helt samme balance. Men det kan skyldes håndteringen og pakning af kaffen. Ikke noget jeg vil tillægge nogen værdi – det var bare en hurtig test.

    Er spændt på at se hvad der sker med en lysere rist.
    Vedhæftede filer

    Comment

    • krumbak
      Mørkristet
      • Mar 2008
      • 307

      #3
      Lidt om forskellige kværnsettings.

      Kværnens drejeskive består af heltal (1, 2, 3 osv.) og imellem disse tal er der 5 punkter. Nedenstående er beskrevet ud fra, at de 5 underpunkter hver især udgør 0,2 af heltallet. Dvs. at står kværnen på 2 og yderligere 2 underpunkter derudover, så skriver jeg 2,4. Står den midt mellem de to underpunkter, så skriver jeg 2,3.

      Det er stor forskel på hvor langt fra nulpunktet der skal kværnes med de to skær.

      Den sorte har sit nulpunkt på 0,5 på kværnen og for en normal espresso hos mig (ca. 15-25 sek. Preinfusion og bryggetid på ca. 25-30 sek.), så skal den stå på ca. 3,0; altså 2,5 fra sit nulpunkt

      Den sølvfarvede har sit nulpunkt på 4,9 og for en normal espresso (som ovenfor), så skal den stå på 5,0; altså 0,1 fra sit nulpunkt.

      Kaffen fra den sorte er noget nemmere at distribuere i portafilteret med WDT – evt. ”klumper” smadres hurtigt og kaffen ligger sig jævnt og fint med det samme. Det føles mellem fingrene, som normalt espresso finhed.

      Kaffen fra den sølvfarvede er sværere at distribuere med WDT. Det skubbes mere rundt, da det er meget finere. Det føles mellem fingrene som kartoffelmel. Det er meget meget fint og helt pudderagtigt.

      Her er billeder fra en lystristet bønne (30 sek. Ind i 1. knæk. Etiopien Amaro Gayo Økologisk)

      Ingen af kværnene har problemer med at kværne så lyse bønner – overhovedet! Kværnen kan være slukket og bønnerne hældes i, tænd og den maler dem uden problemer eller nedgang i omdrejninger.
      Vedhæftede filer

      Comment

      • krumbak
        Mørkristet
        • Mar 2008
        • 307

        #4
        Skær og forskelle på de to kværne. Den sorte er en af de allerførste der kom. Den sølvfarvede har lidt lette modifikationer, bl.a. tuden og den øverste carrier, hvor der ikke længere er kuglelejer
        Vedhæftede filer

        Comment

        • krumbak
          Mørkristet
          • Mar 2008
          • 307

          #5
          Flere billeder
          Vedhæftede filer

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Tak flotte billeder, som med garanti ikke er taget med en telefon

            Mon ikke SSP Unimodal i virkeligheden er filter knive? selv om de skriver light roast espresso, de har fået nye på programmet (SSP High-Uniformity Espresso Burrs (Red Speed coated) *NEW option*)




            Click image for larger version

Name:	optromossp.jpg
Views:	1
Size:	39,6 KB
ID:	231861


            Syntes det lyder til de "SSP Unimodal " næsten ikke kan kværne finere, er bange for de kan få problemer når bønnen ældes og skal kværnes lidt finere ?
            Last edited by Jack; 13. October 2020, 19:58.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • krumbak
              Mørkristet
              • Mar 2008
              • 307

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Tak flotte billeder, som med garanti ikke er taget med en telefon

              Syntes det lyder til de "SSP Unimodal " næsten ikke kan kværne finere, er bange for de kan få problemer når bønnen ældes og skal kværnes lidt finere ?
              Det er en alm. iPhone 8, der har taget billederne.

              Jeg vil kunne køre SSP Unimodal 0,05 yderligere ned, det er absolut mindste afstand. Så principielt kan der ikke kværnes finere end nu.

              Har ikke min GS/3 mere, men prøvede lige 2-3 skud fra Lagom P64 med SSP Unimodal, og som jeg husker det, så chokede den på omkring 1 (et helt tal) fra nulpunkt - jeg skulle vist omkring 1,5 fra nulpunkt. Det var med ca. 3,5 sek. preinfusion, 9 bar og 20 gr i en VST kurv.

              Londinum er med IMS kurve, så det kan ikke helt sammenlignes. Så måske det er pga. Londium og IMS kurve at det skal være så fint? Har desværre ikke andre espressomaskiner at prøve med, så det er rent gætværk. Jeg ved at den sorte jeg har til låns her, kører på 3 (2,5 fra sit nulpunkt) på en Slayer - om det kan bruges som en slags reference ved jeg ikke. Hvad tænker I om det?

              Men det "bekymrer" også mig, at det skal være så fint. Der er ingen tvivl om at standard espresso burrs eller SSP varianten umiddelbart er en no-brainer til ren espresso... SSP unimodal kan også espresso, ingen tvivl om det, men det er et meget lille "vindue" man kan kværne indenfor, så det skær er muligvis bedre til filter... og sekundært espresso. Det kommer jeg til senere, hvordan smagen er på de to - både lys og mørk espresso og filter. Jeg vil også tro (har ikke testet) at normal espresso burrs formentlig kan lave fornuftigt espresso i intervallet på et helt tal, f.eks. fra 2-3, hvor unimodal mere er i intervallet på 0,2 f.eks. 4,9-5,1 (som det er på min den sølvfarvede)

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Den er skarp på macro den iphone 8

                Du har helt sikkert fat i noget, mht slayer style shot og Londinum, flow raten og kurven kan ha stor betydning for hvordan et skud løber

                Kender i videoen her, som viser på en 2 gr. Slayer hvor den ene gruppe køre flow profil 40 til 60ml på 30 sek. i første step (Slayer style) og den anden køre normal 9 Bar fuld flow,
                det sjove er Slayer style bliver først færdig med samme grind

                Last edited by Jack; 13. October 2020, 20:56.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Test: Lagom P64 Standard espresso Burrs vs SSP Unimodal-Espresso Burrs

                  Krumbak

                  Det var også problemet med de org. EK Coffee Burrs og mange andre org. Bulk knive inden de fik en overhaling og gjort espresso kompatible, spændet hvori man tidligere kunne lave esp. var hårfint og i de fleste tilfælde ikke eksisterende eller i bedste fald kunne man lave en nyfortolket ekspresso.

                  Men modificering af disse knive har så fået den effekt at de har mistet ret mærkbart kvalitet i filter/pour over og Cupping spektrummet. Et trade off jeg personligt ikke er begejstret for og noget der gør det nærmest umuligt at opstøve en optimal brygget kop kaffe da de knive der bruges ofte i dag er udstyret med de her modificerede knive som lidt er jack of all trades master of none, så for mig havde jeg lidt håbet på de her SSP havde været således at de slet ikke kunne bruges til espresso, da det nærmest er et kvalitetsstempel for det andet spektrum, nu hvor de kan er jeg mildest talt lunkne på dem og de lugter lidt a jack of all trades master of none knive.
                  Last edited by malling; 13. October 2020, 21:50.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • krumbak
                    Mørkristet
                    • Mar 2008
                    • 307

                    #10
                    Malling

                    Du beskriver præcist observationen ved Lagoms SSP Unimodal. Det er et meget lille vindue til espresso (i hver fald på Londinium med IMS kurv). Det betyder i praksis at skærene ikke er optimale til espresso ift. justering, men ikke ift. smag. Smagen fejler ikke noget. Dog er det ikke muligt eller i bedste fald besværligt at justere finheden, som en metode til at påvirke espresso smagen. Så ift. din beskrivelse vil jeg mene at det netop ikke er jack of all trades, da den ikke er optimal til espresso, men formentlig væsentlig bedre til filter - men det må stå sin prøve med filter lidt senere. Skærene hed tidligere SSP brew burrs, inden de kaldte dem SSP espresso-unimodal - mon ikke det er samme skær, men med nyt navn. Den sorte er født med SSP brew burrs og de ligner fuldstændigt SSP espresso-unimodal. Jeg tror ikke de er modificeret til espresso, men bare fået nyt navn.

                    Jeg vender tilbage med smagstest på filter (og espresso) og hvad jeg ellers kan hive ud af observationer med filterbryg i sammenligning mellem den sorte og den sølvfarvede.

                    Comment

                    • krumbak
                      Mørkristet
                      • Mar 2008
                      • 307

                      #11
                      Hurtig filter test. Etiopisk Aramo Gayo Øko, ristet 30 sek. ind i 1. knæk. ca. 3 uger gammel.

                      V60
                      Vand 96 grader varmt. Filter og kande forvarmet.
                      15 gr. kaffe til 250 gr. vand
                      50 gr. vand og blooming i 45 sek.
                      Begge kværnet til samme finhedsgrad på øjemål - ikke eksakt. Den sorte på 12,5 fra sit nulpunkt og den sølvfarvede på 11 fra sit nulpunkt. 10 er en hel omgang.

                      Standard espresso Burrs
                      Gennemløb på 2 min og 45 sek.
                      Lidt sødere, mere rund i sin smag, behagelig i munden, ingen noter af bl.a. bær og stenfrugter som på unimodal, lidt overekstraheret, ser også lidt mørkere ud i kanden, der er en fornemmelse af bitterhed/eftersmag bagerst i halsen, men ikke voldsomt.

                      SSP Unimodal espresso
                      Gennemløb på 2 min. og 30 sek.
                      Tydelige noter af bær og stenfrugter, virker "tyndere" og klarere i smagen. Er lysere i kanden end standard espresso burrs, mere syre (som forventet med så lys en rist.), klæder den lyse rist bedre end standard burrs (i hvert fald til mine smagsløg)

                      Comment

                      • DenSorteSpejder
                        Lysristet
                        • Aug 2008
                        • 129

                        #12
                        Hej Krumbak

                        Jeg var meget interesseret i samme kværn indtil jeg opdagede prisen .... haha

                        Kan du ikke hjælpe med at skrive hvor I køber den henne og hvad prisen ender med at blive når den er landet i Danmark?

                        Jeg kan kun se at den kan købes på producentens hjemmeside og her er prisen på lidt mere end 10 af de store [emoji389]..... i den moms, told og fragt.

                        Vh
                        Claus


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ECM Synchronika
                        Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Test: Lagom P64 Standard espresso Burrs vs SSP Unimodal-Espresso Burrs

                          Oprindeligt indsendt af DenSorteSpejder Se indlæg
                          Hej Krumbak

                          Jeg var meget interesseret i samme kværn indtil jeg opdagede prisen .... haha

                          Kan du ikke hjælpe med at skrive hvor I køber den henne og hvad prisen ender med at blive når den er landet i Danmark?

                          Jeg kan kun se at den kan købes på producentens hjemmeside og her er prisen på lidt mere end 10 af de store [emoji389]..... i den moms, told og fragt.

                          Vh
                          Claus


                          Sent from my iPhone using Tapatalk


                          Der er desværre ingen vej udenom, der er endnu ikke en europæisk distributør som der er i USA.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • DenSorteSpejder
                            Lysristet
                            • Aug 2008
                            • 129

                            #14
                            Kender du prisen med told og fragt?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            ECM Synchronika
                            Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af DenSorteSpejder Se indlæg
                              Kan du ikke hjælpe med at skrive hvor I køber den henne og hvad prisen ender med at blive når den er landet i Danmark?
                              Tapatalk
                              Læser du med i tråden, vil man opdage her er nogen som har fåret den leveret inkl told og moms i eu https://www.espressobar.dk/forums/sh...le-Dose)/page7
                              Last edited by Jack; 20. October 2020, 21:12.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X