Spraying/channelling med e61 bryghovede

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RasmusWH
    Grøn bønne
    • Oct 2015
    • 12

    Spraying/channelling med e61 bryghovede

    Hej
    Jeg har et tilbagevendende (eller rettere konstant) problem med min Rocket Giotto espressomaskine.
    Når jeg brygger et shot med så samler espressoen sig ikke centralt, men sprøjter ud til alle sider. Selv hvis den samler sig, står der gerne et par små stråler ud alligevel.
    Synes jeg har gjort alt: bruger udelukkende friskt hjemmeristet kaffe, har forsøgt med selv meget fine kværnindstillinger som den næste ikke kunne komme igennem, laver pre-infusion hver gang.

    Nogen gode bud, kan det være skærene i kværnen, eller selve kværnen som ikke kværner ensartet nok? (Compak K3 Touch)
    Jeg kunne jo bare droppe det bundløse filter, men problemet er jo stadig et udtryk for at et eller andet er forkert

    Mvh Rasmus

    Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2020-10-06 kl. 13.36.17.jpg
Views:	1
Size:	34,0 KB
ID:	240698
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Det kan nemt være kværnen, når den bliver slidt kan den bare være helt umulig

    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • SweetBrikka
      Espresso
      • Dec 2012
      • 591

      #3
      Det vigtigste er hvordan det smager, mere end om det ser sejt ud som på YouTube.
      Et par sprøjt til siderne er i øvrigt ikke nødvendigvis udtryk for channeling eller dårlig ekstraktion.

      Check også om disse ting er på plads:
      Står maskinen i vater?
      Bruger du en kvalitetsfilterkurv?
      Fylder du den mængde (gr.) kaffe i kurven som den er designet til?
      Fordeler og stamper du kaffen på en ensartet måde fra gang til gang?
      Har din hjemmeristet kaffe fået lov til af afgasse?
      - og ja, det kan også være kværnen hvis knivene er slidt.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
        - og ja, det kan også være kværnen hvis knivene er slidt.
        Eller kværn huset er slidt ;-)
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • RasmusWH
          Grøn bønne
          • Oct 2015
          • 12

          #5
          Tak for svarene, havde også selv kværnen mistænkt lidt

          @SweetBrikka, det handler nu ikke om at det "skal se sejt ud som på Youtube", sommetider kommer der nærmest ligeså meget kaffe til siderne, som der kommer ned i koppen.
          Jeg bruger IMS showerscreen, men selve filterkurvene er dem der fulgte med standard. Er der noget at hente på at skifte dem? Bønnerne afgasser altid, men kan helt sikkert hente mere på fordelingen af kaffen i filterkurven, selve tampningen er meget ens fra gang til gang.

          Comment

          • RasmusWH
            Grøn bønne
            • Oct 2015
            • 12

            #6
            Tak for linket, ser ud til at det var en pæn omgang du var igennem med din K3'er. Synes ikke min laver det samme nummer dog med at skærene rammer skævt på.
            Men har længe overvejet om den var en udskiftning værd.

            Comment

            • SweetBrikka
              Espresso
              • Dec 2012
              • 591

              #7
              Oprindeligt indsendt af RasmusWH Se indlæg
              Jeg bruger IMS showerscreen, men selve filterkurvene er dem der fulgte med standard. Er der noget at hente på at skifte dem?
              Filterkurvene som følger med de fleste maskiner er sjældent særligt gode. I de fleste tilfælde "fungerer" de, men nogle gange gør de ikke, og under alle omstændigheder er det en god ide at opgradere til en præcisionskurv som passer til den mængde kaffe man ønsker at brygge.
              Dog vil jeg sige, at hvis du mistænker kværnen, så kig på det først inden du bruger penge på andre ting.

              Comment

              • RasmusWH
                Grøn bønne
                • Oct 2015
                • 12

                #8
                Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
                Filterkurvene som følger med de fleste maskiner er sjældent særligt gode. I de fleste tilfælde "fungerer" de, men nogle gange gør de ikke, og under alle omstændigheder er det en god ide at opgradere til en præcisionskurv som passer til den mængde kaffe man ønsker at brygge.
                Dog vil jeg sige, at hvis du mistænker kværnen, så kig på det først inden du bruger penge på andre ting.
                Tak for det, det vil jeg undersøge videre!

                Comment

                • kaptajnb
                  Lysristet
                  • Jun 2016
                  • 77

                  #9
                  Fandt du nogensinde en grund til, at maskinen sprøjtede? Jeg har præcis samme problem nu og har E61 bryghovede og bundløst filter. Kværnen er en K30, der ikke umiddelbart er sløv. Jeg vil blive glad, hvis du har løst mysteriet med din maskine.

                  Comment

                  Working...
                  X