Etiopisk Sidamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • moppen
    Grøn bønne
    • Sep 2020
    • 3

    Etiopisk Sidamo

    Hej.

    Jeg er ved at udvikle min interesse for kaffe og fandt dette forum. Indtil videre har jeg endelig fundet en latte som jeg kan lide, og jeg har via Peter Larsen Kaffe (PLK), fundet ud af at den laves på Etiopisk Sidamo.
    Er der nogen der kender den bønne? Ifølge PLK kan den købes i detailhandlen i 200 gr poser, men efter besøg i rigtigt mange butikker er jeg ikke kunne finde den, er der nogen der ved i hvilke butikker den kan fåes??
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af moppen Se indlæg
    Hej.

    Jeg er ved at udvikle min interesse for kaffe og fandt dette forum. Indtil videre har jeg endelig fundet en latte som jeg kan lide, og jeg har via Peter Larsen Kaffe (PLK), fundet ud af at den laves på Etiopisk Sidamo.
    Er der nogen der kender den bønne? Ifølge PLK kan den købes i detailhandlen i 200 gr poser, men efter besøg i rigtigt mange butikker er jeg ikke kunne finde den, er der nogen der ved i hvilke butikker den kan fåes??
    Har du prøvet google? https://www.google.com/search?q=Etio...w=1920&bih=937

    Men vil anbefale dig at finde et mikroristeri, (her er de fleste https://risteri-index.dk/ ) så er du sikker på bønnen er friskristet og ikke 2 år gammel uden smag

    Det ser ud til øristeriet kan klare den, men kender ikke kvalieteten https://xn--risteriet-k8a.dk/collect...k-kaffe-ocr-ft
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • thniels
      Lysristet
      • May 2012
      • 105

      #3
      Måske det også er værd at nævne, at Sidamo er en region; så der *kan* være flere bønner som matcher.
      - Thomas Nielsen


      Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

      Comment

      • moppen
        Grøn bønne
        • Sep 2020
        • 3

        #4
        Jeg vil prøve et microristeri
        Tak!

        Comment

        • moppen
          Grøn bønne
          • Sep 2020
          • 3

          #5
          Yes, i know, men det er lige den fra PLK´s webshop, jeg gerne vil købe, men jeg vil ikke købe en hel kasse (for at slippe for et højt fragt gebyr), da jeg ellers er nervøs for at "friskheden" damper af.
          Hellere købe lidt ad gangen løbende, så det ville være fint med en detailbutik

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af moppen Se indlæg
            Yes, i know, men det er lige den fra PLK´s webshop, jeg gerne vil købe, men jeg vil ikke købe en hel kasse (for at slippe for et højt fragt gebyr), da jeg ellers er nervøs for at "friskheden" damper af.
            Hellere købe lidt ad gangen løbende, så det ville være fint med en detailbutik
            He he.. Velkommen til kaffe nødderenes paradis ;-) Blot til info, så finder du ikke frisk ristet bønner i en detailbutik / supermarked de oplyser normalt ikke engang riste dato, så kan man jo gætte om de er ristet alt fra 3 måneder og op til 2 år før bedst før dato.
            hos mig.. er det vigtigt at få bønnerne hjem så friske som muligt, da bønnerne udvikler meget hver eneste dag fra riste dato, de fleste bønner som jeg køber peaker på 6 til 7 dagen efter rist til espresso og er dampet af igen ca 30 dage efter, en sjældent gang bliver de ved efter 30 dage, til filter syntes jeg de kan holde lidt længere, men hverken 6 eller 24 måneder. vil mene jo mørkere bønnen er ristet jo kortere holdbarhed for den gode smag
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Ullum
              Mørkristet
              • Sep 2013
              • 401

              #7
              Ellers find den som grøn bønne og rist den selv i ovnen
              Mvh ullum

              Comment

              Working...
              X