Viser resultater 1 til 7 af 7

Emne: Oscar I og channeling

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2015

Oscar I og channeling

Jeg har for nyligt købt en brugt Oscar I efter en del år med aeropress og mokapot.
    Tanken er at føle grundprocessen an og så måske skifte til dyrere maskine med flere features på sigt.
    Som en start har jeg afkalket maskinen, rengjort diffuser og skiftet til en IMS precision skærm.

Jeg har dog en del problemer med at opnå ordentlig extraction og ser meget tydelige kanaler i pukken hvor hullerne i diffuseren er.
    Er det bare et spørgsmål om dårlig puk prep, eller er det (som jeg gætter på) overtryk som gør at jeg måske skal kigge på et OPV mod?

Jeg bruger lige nu Miscela Uno fra Risteriet, bruger kaffen indenfor en måned efter ristning, kværner på en Niche Zero og har været et ret stort spænd af granulatstørrelse igennem på det første kilo. Selvom jeg ved det er en lidt ubrugelig variabel er jeg endt på omkring '20' på kværnen.

Her er et par billeder af puks, hvor man ser hullerne der passer med diffuserens huller:

Navn:  photo_2020-09-12_11-30-55.jpg
Visninger: 73
Størrelse:  33,9 KB Navn:  photo_2020-09-12_11-31-05.jpg
Visninger: 74
Størrelse:  32,2 KB

Og her er en kort video af vandtrykket:

På forhånd tak for hjælpen!

Mørkristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Det ser varmt ud på videoen, men det er ikke usædvanlig for en HX, hvis den har stået lidt. Check (uden portafilter) hvor længe du skal flushe, for at dampen aftager. ~5s ville være forventeligt. Foretag dette flush inden hvert bryg, med mindre du kører shots back-to-back.
    Hvis du ikke kan slippe for damp, kan du overveje at sænke tryk i kedlen ved at justere pressostat.

Jeg vil klart anbefale en OPV, som gør Oscar meget mere tilgivende. Hvis du handler hos Elektros, bør du også købe gigleurs, som hjælper på ovenstående problem. Det er let og sjovt!
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

3. De følgende 2 brugere siger tak til Hegnet for denne post:

Jack (1 uge siden),tkjaer (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2015
    Citer Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Det ser varmt ud på videoen, men det er ikke usædvanlig for en HX, hvis den har stået lidt. Check (uden portafilter) hvor længe du skal flushe, for at dampen aftager. ~5s ville være forventeligt. Foretag dette flush inden hvert bryg, med mindre du kører shots back-to-back.
    Hvis du ikke kan slippe for damp, kan du overveje at sænke tryk i kedlen ved at justere pressostat.
    Damp falder ret præcist af efter de 5 sekunder. Det ændrer ikke noget på channeling - men jeg tænker også det primært er for at få optimal bryggetemperatur?

Jeg vil klart anbefale en OPV, som gør Oscar meget mere tilgivende. Hvis du handler hos Elektros, bør du også købe gigleurs, som hjælper på ovenstående problem. Det er let og sjovt!
    Fedt - det må være vejen frem!

Er der andet godt at smide i kurven hos dem, når nu man er i gang? Jeg har kigget deres produkter igennem og tænker, udover OPV+gigleurs som du siger, også at tage et manometer med til portafiltret.

Tak for svar og godt input!

Mørkristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Folk plejer at overveje antivac-ventil, WBC dampdyse (måske har du allerede begge dele), cafelat silikone-pakning til gruppehoved.

Hvor bor du? Jeg har et manometer, som du kan låne i Risskov. Man benytter det typisk ikke så ofte.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

6. De følgende brugere har takket Hegnet for denne post:

Jack (1 uge siden)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af tkjaer Se indlæg
    Er der andet godt at smide i kurven hos dem, når nu man er i gang? Jeg har kigget deres produkter igennem og tænker, udover OPV+gigleurs som du siger, også at tage et manometer med til portafiltret.
    Til inspiration :-) https://www.espressobar.dk/forums/sh...l=1#post146880

Vær dog opmærksom på ang Vacuumbreaker er der to modeller da der er en ny og gammel model kedel på Oscar I alt efter årgang

https://www.elektros.it/dk/en/Oscar_...edisposta.html

https://www.elektros.it/dk/en/Oscar_...edisposta.html
    Senest redigeret af Jack : 1 uge siden kl. 12:05
    Pictures (or it didn't happen)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2015
    Folk plejer at overveje antivac-ventil, WBC dampdyse (måske har du allerede begge dele), cafelat silikone-pakning til gruppehoved.
    Tak!

Hvor bor du? Jeg har et manometer, som du kan låne i Risskov. Man benytter det typisk ikke så ofte.
    København, men tak for budet. Jeg tror at hvis den her Oscar bliver super, så kunne der godt komme en eller to mere der skal moddes, så det gør nok ikke noget at have et selv.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2015
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Til inspiration :-) https://www.espressobar.dk/forums/sh...l=1#post146880

Vær dog opmærksom på ang Vacuumbreaker er der to modeller da der er en ny og gammel model kedel på Oscar I alt efter årgang
    Super inspiration - tak! Jeg må lige have låget af Oscar og se hvilket kit der skal bestilles. Og så ellers høre Elektros om ikke de lige skal lave lidt flere stumper.

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •