Den svære opgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #16
    Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Vi skal huske vi taler religion her :-)
    Jeg er ikke vild med den nye Oscar, jo designet er ret ok men teknikken er ikke god, der mangler OPV, (kan eftermonteres) men doseringen er på timer, ikke volumetrisk.
    Du har helt ret :-) men basis der er maskinrummet på Oscar II og Musica jo ens, jeg syntes tilgengæld Oscar II gør det godt især til prisen, på Izzo er doseringen også manuel, mht Oscar II og timer indstillingen, ville jeg sætte 1 kops til 10 sek til backflush brug og 2 kop til mindst 1 minut for manuel start stop, så syntes jeg tekniken er fin, men en Musica koster jo vel ca dobbelt op for nogen features som kan undværes, dog er jeg enig i volumetrisk er rart
    Last edited by Jack; 12. September 2020, 23:31.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Stener1000
      Lysristet
      • Oct 2008
      • 85

      #17
      Tak for svarene
      Synes det er pudsigt at en makine til 6000 skulle være lige så god som en der er 8000 dyrere. Jeg synes både izzo pid hx og andre i samme liga får super anmeldelser på nettet. Disse anmeldelser skulle så I stedet angive, at det er flotte maskiner men at de er dobbelt så dyre som Oscar 2 der kan det samme.

      Izzo, vibiemme, rocket osv hx maskinerne burde have det meget svært på markedet hvis Oscar 2 kan det samme til under halvdelen af prisen (med en opv) omend design og byggekvalitet muligvis varierer.

      Det lyder jo som om at det næsten er enten en relativt billig (Oscar) hx maskine der giver menig hvis man vil steame mælk og brygge samtidig, eller at man alternativt er "nødt" til at vente til der er budget til en dual boiler, før man får en yderligere upgrade af betydning.

      Ikke fordi jeg betvivler din feedback Jack, slet ikke, jeg har bare ikke mødt dette aspekt før i min søgen 🙂.

      Det er jo spændende at høre jeres vurderinger da det ellers let bliver et resultat det er bundet op på egne forestillinger. I ved "what you measure is what you get".

      Jeg har faktisk overvejet brugt. Men jeg vil gerne have noget der holder i en del år (lidt ligesom min gamle silvia) og man ved bare ikke hvordan den brugte maskine er behandlet og hvor meget den reelt er brugt.

      Hverken Oscar 2 eller izzo har så vidt jeg ved volumetrisk dosering, det er kun musicaen.

      Er der nogen af jer der kan angive hvad der reelt og objektivt skulle berette den højere pris på izzo alex pid hx ifht Oscar 2? Er det (ud over den pid der måske kun er begrænset nyttig) design og byggekvalitet? Det er jo en super flot og robust maskine, men er der andet? I nævner at oscars byggekvalitet er lavere?.

      Reelt burde silvia pro måske ramme lige præsis det segment der ser efter en hx maskine i izzo/rocket/musica prisklassen. Der får man en dual boiler med dobbelt pid og vist også præinfusion til samme pris. Der er (hvad jeg lige ved) en del tusind lapper fra en silvia pro og op til den næste pid dual boiler maskine.

      Jeg går ud fra at pid reguleringen i silvia pro kompenserer for den mindre bryggeboiler, med mindre man kaster espressoshots ud i vildskab. Det virker jo på den gamle silvia kan jeg forstå.

      Så selvom silvia pro går for at være dyr er der da pakket en del features i den til en noget lavere pris end andre pid dual boilere?

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #18
        Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
        Tak for svarene
        Synes det er pudsigt at en makine til 6000 skulle være lige så god som en der er 8000 dyrere. Jeg synes både izzo pid hx og andre i samme liga får super anmeldelser på nettet. Disse anmeldelser skulle så I stedet angive, at det er flotte maskiner men at de er dobbelt så dyre som Oscar 2 der kan det samme.
        Du kan jo selv tjekke op på spec. alle nævnte maskiner har præcist samme størrelse kedel.. jeg har givet mine 10 cents.. hvis du ikke kan se det er det helt fint ;-)
        Måske du lige skal overveje hvor gamle dine super anmeldelser på nettet er, for 10 år siden var det HX som domineret market, da der næsten ikke fantes dual boiler til hjemme brug, var det i 2008 den første duetto kom på marked

        Her har du en rimlig men ukomplet liste over dual boilers https://www.kaffeewiki.de/wiki/Kateg...oilermaschinen


        og en ukomplet HX liste til sammenligning https://www.kaffeewiki.de/wiki/Kateg...kreismaschinen
        Last edited by Jack; 13. September 2020, 11:11.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Stener1000
          Lysristet
          • Oct 2008
          • 85

          #19
          OK. Tak for god feedback. Godt at høre mere erfarene kaffeentusiasters erfaringer. Og hvis andre har nogle holdninger til min sidste post må I gerne spæde til 😊

          Comment

          • Henrikaa
            Mellemristet
            • May 2014
            • 238

            #20
            Bare køb noget med PID... Så er det et parameter mindre at tænke på i bryggeprocessen. Om det er en den ene eller anden komstruktion er mindre vigtigt imo.

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #21
              Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
              Bare køb noget med PID... Så er det et parameter mindre at tænke på i bryggeprocessen. Om det er en den ene eller anden komstruktion er mindre vigtigt imo.
              Så du mener ikke det er salgs gas med pid på en HX? her tror jeg faktisk jeg ville foretrække en god pressostat istedet, men mindre klik lydende var generende fra relæet
              Last edited by Jack; 15. September 2020, 23:02.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Stener1000
                Lysristet
                • Oct 2008
                • 85

                #22
                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Så du mener ikke det er salgs gas med pid på en HX? her tror jeg faktisk jeg ville foretrække en god pressostat istedet, men mindre klik lydende var generende fra relæet
                De her prøver at besvare spørgsmålet.
                Med pid er det muligt at regulere bryggetemp indirekte. Umiddelbart kan man justere ret præcist ved at justere damptemperaturen som er den pid'en regulerer.



                Hvor stor indflydelse det har på steamingen når man justerer temperaturen ved jeg så ikke.

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                  De her prøver at besvare spørgsmålet.
                  Med pid er det muligt at regulere bryggetemp indirekte. Umiddelbart kan man justere ret præcist ved at justere damptemperaturen som er den pid'en regulerer.

                  God video, måske er det bedre med pid på en HX, (selv om jeg syntes det virker ulogisk) men du slipper ikke for at flushe med en hx, vil stadig mene i 2020 (hvor vi snakker om at brygge ved 92, 93 eller 94 grader har betydning) er det en halv løsning, hvis man napper en dyr hx maskine, er det en billiger Oscar til 5k er det mere rimeligt, men helt ærligt er det ca 3k der er til forskel på for eks en Izzo HX og en Izzo Alex duetto med to kedler.. men har i lyst til at købe HX når man er så tæt på, skal i da være velkommen.. jeg har kommet med my 10 cents



                  Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg

                  Hvor stor indflydelse det har på steamingen når man justerer temperaturen ved jeg så ikke.
                  Det kan du regne ud med en formel her fra (men du skal vide hvor hvor meget din kedel er fyldt) https://www.efunda.com/materials/wat...t_wetsteam.cfm

                  Er kedlen helt fyldt som en bryg kedel kan du regne det ud her https://www.efunda.com/materials/wat...mtable_sat.cfm
                  Last edited by Jack; 16. September 2020, 22:35.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Stener1000
                    Lysristet
                    • Oct 2008
                    • 85

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                    God video, måske er det bedre med pid på en HX, (selv om jeg syntes det virker ulogisk) men du slipper ikke for at flushe med en hx, vil stadig mene i 2020 (hvor vi snakker om at brygge ved 92, 93 eller 94 grader har betydning) er det en halv løsning, hvis man napper en dyr hx maskine, er det en billiger Oscar til 5k er det mere rimeligt, men helt ærligt er det ca 3k der er til forskel på for eks en Izzo HX og en Izzo Alex duetto med to kedler.. men har i lyst til at købe HX når man er så tæt på, skal i da være velkommen.. jeg har kommet med my 10 cents





                    Det kan du regne ud med en formel her fra (men du skal vide hvor hvor meget din kedel er fyldt) https://www.efunda.com/materials/wat...t_wetsteam.cfm

                    Er kedlen helt fyldt som en bryg kedel kan du regne det ud her https://www.efunda.com/materials/wat...mtable_sat.cfm
                    Jeps det er jeg med på. Og tak. Synes bare videoen giver et svar på om pid rent faktisk giver en smule mening i hx. Og konklusionen er vel at man med pid kan ændre bryggetemperatuen ganske liniært ved at ændre temp i dampkedlen.

                    Når det er sagt, så er jeg faktisk ved at overveje (efter din feedback) om jeg skal gå hele vejen og gå efter alex duetto. Det ser ud til man kan få en trofast ven for livet i den, når jeg læser på diverse fora.
                    Så må jeg bare lige vente lidt endnu

                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                      Jeps det er jeg med på. Og tak. Synes bare videoen giver et svar på om pid rent faktisk giver en smule mening i hx. Og konklusionen er vel at man med pid kan ændre bryggetemperatuen ganske liniært ved at ændre temp i dampkedlen.

                      Når det er sagt, så er jeg faktisk ved at overveje (efter din feedback) om jeg skal gå hele vejen og gå efter alex duetto. Det ser ud til man kan få en trofast ven for livet i den, når jeg læser på diverse fora.
                      Så må jeg bare lige vente lidt endnu
                      Det var en fin video :-)

                      en tanke.. hvis start budgettet er vigtigt og man starter med for eks en oscar II til 5k + opv (lad os sætte opv monteringen højt 1k men 10 tommelfingre, og det halve hvis man selv har evner) vil den kunne sælges med mindre tab efter et pat år.. 3500/4000 går de normalt for ok hurtigt til, så er du igang med ny maskine og Niche Zero til lige omkring de 10k
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Truelsen
                        Lysristet
                        • Sep 2008
                        • 79

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                        Jeps det er jeg med på. Og tak. Synes bare videoen giver et svar på om pid rent faktisk giver en smule mening i hx. Og konklusionen er vel at man med pid kan ændre bryggetemperatuen ganske liniært ved at ændre temp i dampkedlen.

                        Når det er sagt, så er jeg faktisk ved at overveje (efter din feedback) om jeg skal gå hele vejen og gå efter alex duetto. Det ser ud til man kan få en trofast ven for livet i den, når jeg læser på diverse fora.
                        Så må jeg bare lige vente lidt endnu
                        Der er en Dalla Corte Super Mini dual boiler til salg her inde lige nu.
                        På nær det lidt alternative 54mm hoved er jeg super glad for min.
                        Havde en Vbm Domobar Jr. (hx) før og før den Silvia så jeg har prøvet hele rejsen ;-)

                        Mvh. Anders

                        Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
                        DC Super Mini
                        Niche Zero
                        Bullet R1

                        Comment

                        • Stener1000
                          Lysristet
                          • Oct 2008
                          • 85

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Truelsen Se indlæg
                          Der er en Dalla Corte Super Mini dual boiler til salg her inde lige nu.
                          På nær det lidt alternative 54mm hoved er jeg super glad for min.
                          Havde en Vbm Domobar Jr. (hx) før og før den Silvia så jeg har prøvet hele rejsen ;-)

                          Mvh. Anders

                          Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
                          OK, tak for tippet. Kender ikke Della Corte maskinerne, men det kan Google jo råde bod på 😊

                          Comment

                          • Stener1000
                            Lysristet
                            • Oct 2008
                            • 85

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                            OK, tak for tippet. Kender ikke Della Corte maskinerne, men det kan Google jo råde bod på 😊
                            Efter lang overvejelse valgte jeg at gå hele vejen. Havde egentligt besluttet mig for en izzo alex pid hx maskine, men kaffemekka var til at tale med ifht. en duetto og nu behøver jeg ikke at overveje opgradering.

                            Så en izzo alex duetto er netop havnet på bordet herhjemme, og første kop espresso er brygget på den. Lad os bare sige det er en anden oplevelse.
                            Tak for hjælpen allesammen, det er værdsat.

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                              Så en izzo alex duetto er netop havnet på bordet herhjemme, og første kop espresso er brygget på den. Lad os bare sige det er en anden oplevelse.
                              Tak for hjælpen allesammen, det er værdsat.
                              Tillykke, den bliver du glad for ganske fornuftig valg
                              Last edited by Jack; 8. October 2020, 15:12.
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              • TurBo
                                Mellemristet
                                • May 2014
                                • 285

                                #30
                                Tillykke med den lækre maskine, den er en lækker en at brygge på.


                                Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                                Bo-- :-)
                                Izzo Alex Duetto mk1
                                Mahlkoenig Vario home

                                Comment

                                Working...
                                X