Den svære opgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stener1000
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 85

    Den svære opgradering

    Jeg har i næsten 14 år været den lykkelige ejer af en Rancilio Silvia med en Rocky kværn. Jeg har altid været optaget af kaffebrygning, men da jeg i mellemtiden er blevet far til tre har det hængt lidt. Dog er jeg mange gange vendt tilbage til den trofaste Silvia.

    Nu er jeg dér hvor jeg overvejer en opgradering, og overvejer således at opgradere fra Silviaen en til større HX model, med mulig senere opgradering af Rocky kværnen.

    Jeg har søgt meget på nettet og været langt omkring. Egentligt faldt mit endelige valg på en Izzo Alex PID maskine med med varmeveksler.

    Jeg så den hos Kaffemekka idag, men der blev jeg også introduceret for Simonelli Musica. De nævnte hos kaffemekka at varmtvandshanen på Izzoen ikke kunne benyttes til Americano eller drikkevand generelt, kun til at varme kopper med. Dette skulle derimod ikke være tilfældet med Musicaen der skulle have en anderledes rørføring og får vand fra samme rør som bryggehovedet.

    Er det ikke en betydelig fordel over Izzoen?

    Jeg troede faktisk at vandet fra varmt vandshanen generelt var drikkelig, men så blev jeg klogere igen. Havde aldrig tænkt på det da jeg har haft en Silvia.

    Hvad er jeres erfaring med dette. Koger I selv vand ved siden af til Americano eller benytter I varmtvandshanen på maskinen?

    Derudover er Izzoen med rotationspumpe modsat Musicaen.

    Men jeg vil gerne have jeres kyndige input angående om det skulle være Musicaen eller Izzoen.

    Og derudover, hvad får man egentligt ekstra ved at opgradere fra eksempelvis Oscar 2 til en større HX model? Er det den næsten dobbelte pris værd at hoppe fra Oscar 2 til Izzo alex eller Musica?

    Jeg må dog sige at jeg rent æstetisk foretrækker Izzoen.
    Last edited by Stener1000; 11. September 2020, 19:45.
  • EmilMR
    Lysristet
    • Feb 2018
    • 123

    #2
    Det kedelige svar er, at du nok vinder mest ved at opgradere din kværn først og måske smide en PID på din Silvia. Kværnen betyder en hel del mere end maskinen - rent smagsmæssigt.
    Wilfa Uniform m/ SSP knive
    Comandante
    Behmor 2020SR
    Cafelat Robot

    Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Giver EmilMR ret, du kommer længst med kværnen, er det fordi du gerne vil skumme mælk, forstår jeg udmærket det er træls med en single boiler, men alle dem som du nævner er HX maskiner, her syntes jeg du lige så godt kan nappe Oscar II (men med OPV mod) som den dyreste, de laver alle samme kvalitet, selvfølgelig er en rotations pumpe bedre, men jeg ville meget hellere vælge en Dual boiler maskine med vibrationspumpe end en HX med rota ;-) en vibrationspumpe maskine kan være lige så god, det er vel mere om man laver få eller mange espressoer i træk det har en betydning at rotationspumpen altid er stabil, men det har næppe betydning i et hjemme setup?

      Napper du en Oscar II m/ opv og en Niche Zero kværn er du meget bedre kørende end med en dyr HX maskine og din gamle kværn

      Ps. Kaffemekka har en god pointe med tap hanen, da vandet i næsten alle tilfælde kommer fra stem kedlen og så vil være ca 125 grader
      Last edited by Jack; 11. September 2020, 22:45.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Stener1000
        Lysristet
        • Oct 2008
        • 85

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
        Giver EmilMR ret, du kommer længst med kværnen, er det fordi du gerne vil skumme mælk, forstår jeg udmærket det er træls med en single boiler, men alle dem som du nævner er HX maskiner, her syntes jeg du lige så godt kan nappe Oscar II (men med OPV mod) som den dyreste, de laver alle samme kvalitet, selvfølgelig er en rotations pumpe bedre, men jeg ville meget hellere vælge en Dual boiler maskine med vibrationspumpe end en HX med rota ;-) en vibrationspumpe maskine kan være lige så god, det er vel mere om man laver få eller mange espressoer i træk det har en betydning at rotationspumpen altid er stabil, men det har næppe betydning i et hjemme setup?

        Napper du en Oscar II m/ opv og en Niche Zero kværn er du meget bedre kørende end med en dyr HX maskine og din gamle kværn

        Ps. Kaffemekka har en god pointe med tap hanen, da vandet i næsten alle tilfælde kommer fra stem kedlen og så vil være ca 125 grader

        Ja jeg regnede med at få et svar i stil med dette efter jeg læste min første post igen 😊

        Det er jo altid forbandelsen med opgradering. Jeg kunne godt tænke mig at opgradere både kværn og espressomaskine . Men det er en dyr omgang, dog har jeg har før valgt at tage noget billigere for hurtigere at få midler til næste opgradering, og det blev en fortrydelse på sigt.

        Jeg er klar over at der kan komme en pid på Silviaen, men det pynter ikke og maskinen er som sagt ret gammel.

        Men jeg hører jer ifht. Kværnen. Den de foreslog i kaffemekka kostede dog 5-6000 kr (tænker det MÅ kunne gøres billigere uden at gå ned på kvaliteten af det kværnede kaffe) , og kunne kun tage espresso, grunden var noget med hårde, lysristede bønner. Jeg har ikke lige pladsen til en stor maskine og to kværne til hhv. Espresso og filterkaffe, så er lidt i vildrede her.

        Rockyen har dog lige fået nye knive, troede egentligt den var ret så udmærket til espresso. I Kaffemekka sagde de noget i stil med at den skulle være OK robust og give fin espressokværnet kaffe. Men naturligvis ikke så god som en 5000 kr kværn.

        Niche Zero kværne kender ejg ikke dem vil jeg lige undersøge nærmere.

        Men er der nogen der kan komme med input ifht hvad den reelle forskel er på simonelli musica og rocky, det er begge hx maskiner så jeg kan skumme bedre, og de er mere temperatur stabile end silviaen (antager jeg).
        Men det er en ret heftig prisforskel på de to Simonelli maskiner.

        Og nogen input ifht at Simonellierne er væsentligt mere elektroniske ifht styring? Pros/cons?
        Last edited by Stener1000; 11. September 2020, 23:45.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Ta du et kik i niche tråden, den sælges til ca 42xx kr men der er tilgengæld Leveringstid på den https://www.espressobar.dk/forums/sh...lsk-SD-kv%E6rn

          Jeg vil mene din Silvia er mere temperatur stabil end any hx

          Oscar og musica er næsten samme maskine, musica har bare nogen flere feature hvor den vigtigste er opv, som er men at eftermonteret på en Oscar
          Last edited by Jack; 11. September 2020, 23:56.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Stener1000
            Lysristet
            • Oct 2008
            • 85

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Ta du et kik i niche tråden, den sælges til ca 42xx kr men der er tilgengæld Leveringstid på den https://www.espressobar.dk/forums/sh...lsk-SD-kv%E6rn

            Jeg vil mene din Silvia er mere temperatur stabil end any hx

            Oscar og musica er næsten samme maskine, musica har bare nogen flere feature hvor den vigtigste er opv, som er men at eftermonteret på en Oscar
            Sjovt. Jeg troede at hx netop gav mere temperatur stabilitet end en enkeltboiler løsning som Silvia? Der løber brygvandet jo gennem en større mængde vand med en prædefineret temperatur.

            Hvis vi nu antager at valget stod mellem Musica og Alex PID, hvilken ville I så vælge? Jeg vil overveje at gå all in på en ordentlig kværn også, så den del er jeg med på.

            Musica har volumetrisk dosering og giver mulighed for mere automatisk brygning hvis man er til det, men har ikke PID og autostyret præinfusion.

            ALEX PID har PID (I kid you not!) og rotationspumpe samt mulighed for direkte vandtilslutning.

            Så Alex PID eller Musica?

            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
              Sjovt. Jeg troede at hx netop gav mere temperatur stabilitet end en enkeltboiler løsning som Silvia? Der løber brygvandet jo gennem en større mængde vand med en prædefineret temperatur.

              Hvis vi nu antager at valget stod mellem Musica og Alex PID, hvilken ville I så vælge? Jeg vil overveje at gå all in på en ordentlig kværn også, så den del er jeg med på.

              Musica har volumetrisk dosering og giver mulighed for mere automatisk brygning hvis man er til det, men har ikke PID og autostyret præinfusion.

              ALEX PID har PID (I kid you not!) og rotationspumpe samt mulighed for direkte vandtilslutning.

              Så Alex PID eller Musica?
              Syntes ikke lige PID giver mening på en HX maskine, ved du hvordan sådan en kedel virker?

              Vil du ha en temperatur stabil maskine er der ingen vej uden om en single boiler som du har eller en dual boiler, hvor det giver mening med PID på begge

              Om du vælger den ene alle den anden HX maskine tror jeg ikke det giver den store forskel, på Musica og Oscar er kedelen, bryghoved, pumpen den samme, Musica har bare noget mere elektronik og en opv monteret


              Ps. vil man gerne ha en seperat mælke steamer kunne man købe en billig Dualit Cino Milk Steamer https://www.amazon.co.uk/Dualit-8485.../dp/B017U8TIFW


              Rancilio Silvia Pro Dual 2020 er en ny dual maskine, syntes bare det er dyrt at betale 3x prisen for en indbygget steamer


              Ellers har du en Izzo Alex Duetto IV her, som er en temperatur stabil dual boiler maskine https://www.kaffemekka.dk/shop/3230-...pressomaskine/
              Last edited by Jack; 12. September 2020, 13:28.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • Stener1000
                Lysristet
                • Oct 2008
                • 85

                #8
                Jeps. Jeg ved hvordan en hx virker.

                Og jeg er enig. Tænker at PID nok ikke giver meget mening på en hx når man har den rigtige temperatur, men jeg har læst mig til i flere reviews at en hx med pid er god hvis man ønsker (nemt) at regulere bryggetemperaturen for at tilpasse den en speciel ristning.

                Så fordel ved hx er vel at det er én temperatur stabil maskine med mulighed for at skumme mælk uden at skulle opvarme single boiler, og! Den er billigere end en dual boiler (det gælder så ikke izzo alex der er en hx der er dyrere end silvia pro dual).

                Det giver god mening at en single boiler med pid er mere stabil.

                Og det giver også god mening at pid er en ideel upgrade af en silvia, specielt da den har en lille boiler og dermed (tænker jeg) kan være mere udsat for temperarursvingninger end større boilere.

                Jeg gad så godt vide om "I"/integral delen i pid reguleringen reelt har så meget at sige, det vil kræve noget viden om overførinsfunktionen for det systemet. Så vidt jeg ved et det ofte "P" delen der giver det meste af magien. Eller det var det i de pid reguleringer jeg har fiflet lidt med for mange år siden.

                Jeg synes også silvia pro dual er et ret dyrt monster, og så er den stor. Men det er vel principielt en dual boiler maskine i den lave ende af prisskalaen for dual boilere.

                Men som jeg forstår dig har du ikke ret meget fidus til hx maskiner?

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                  Jeps. Jeg ved hvordan en hx virker.

                  Og jeg er enig. Tænker at PID nok ikke giver meget mening på en hx når man har den rigtige temperatur, men jeg har læst mig til i flere reviews at en hx med pid er god hvis man ønsker (nemt) at regulere bryggetemperaturen for at tilpasse den en speciel ristning.

                  Så fordel ved hx er vel at det er én temperatur stabil maskine med mulighed for at skumme mælk uden at skulle opvarme single boiler, og! Den er billigere end en dual boiler (det gælder så ikke izzo alex der er en hx der er dyrere end silvia pro dual).

                  Det giver god mening at en single boiler med pid er mere stabil.

                  Og det giver også god mening at pid er en ideel upgrade af en silvia, specielt da den har en lille boiler og dermed (tænker jeg) kan være mere udsat for temperarursvingninger end større boilere.

                  Jeg gad så godt vide om "I"/integral delen i pid reguleringen reelt har så meget at sige, det vil kræve noget viden om overførinsfunktionen for det systemet. Så vidt jeg ved et det ofte "P" delen der giver det meste af magien. Eller det var det i de pid reguleringer jeg har fiflet lidt med for mange år siden.

                  Jeg synes også silvia pro dual er et ret dyrt monster, og så er den stor. Men det er vel principielt en dual boiler maskine i den lave ende af prisskalaen for dual boilere.

                  Men som jeg forstår dig har du ikke ret meget fidus til hx maskiner?
                  Jeg forstår ikke hvorfor du stadig har en ide om en HX maskine er temperatur stabil?

                  Sådan virker og ser en HX kedel ud
                  Click image for larger version

Name:	Extracting-Espresso.jpg
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	231828


                  Det er kun steam delen som opvarmes med et varmelegeme, PID delen vil styre temperaturen på steam vandet ca 125 grader.. hvor det er steam vandet som opvarmer brygvandet uden kontrol og går det længe imellem hvert skud, vil brygvandet blive meget varmt, derfor man er nød til at tømme brygkammeret / hx delen for at køle ned inden man kan brygge... en sådan maskine kan aldrig blive temperatur stabil, folk med HX maskiner er ret glade for at monterer et termometer på bryghoved som den her https://idrinkcoffee.com/products/er...sed-e61-groups for at ha en lille chance for at ramme et god bryg temperatur "Manuelt" noget som man slipper for på en single boiler eller en dual boiler som jo faktisk er det samme, den har bare en seperat ekstra kedel til steam
                  Last edited by Jack; 12. September 2020, 16:28.
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Stener1000
                    Lysristet
                    • Oct 2008
                    • 85

                    #10
                    Jeg er klar over man skal lave et cooling flush på en hx for at få den ned i temperatur, og dermed er den ikke temperaturstabil som sådan da den skal køles hvis den har stået tændt et stykke tid uden brug. Men efter dette synes jeg at de grafer jeg har set viser at en hx under selve brygningen er ret stabil. Men jeg kan jo så have misforstået dette.

                    En single (eller dual) boiler uden! pid (måske med lille boiler?) er mindre stabil end en Hx under brygning. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig til.

                    En single eller dual boiler med! pid er meget temperatur stabil og behøver ikke cooling flush.

                    Jeg har så læst nogle steder at en hx med pid ikke behøver cooling flush. Det synes jeg ikke giver mening, det er dampens temp man regulerer på med en pid på en hx, og den vil jo stadig være varmere end bryggetemperaturen så hvis den har stået må vandet til brygningen i slangen være for varmt. Tests har så vist at ved at regulere pid på hx (og dermed damp temp) har det en udmærket virkning på at regulere bryggetemperatur.

                    Men jeg er klar over at en single boiler eller dual boiler med pid generelt er idelt ifht temperaturstabil intet.

                    Comment

                    • Joe_Black
                      Coffeeholic
                      • Feb 2012
                      • 1424

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Jeg vil mene din Silvia er mere temperatur stabil end any hx
                      Jeg har monteret PID på en Silvia, og inden jeg lod PID tage over prøvede jeg at se hvordan Silvia virker med standart termostat.
                      En grim oplevelse. Termostaten tænder varmelegemet ved 90 grader, og får gang i temperaturstigningen ved 87 grader.
                      Den slukker igen ved 100 grader, men der er der så meget energi tilbage i varmelegemet at den runder 121 grader før temperaturen begynder at falde igen.

                      Vi ender med en stabilitet på 34 grader

                      Jeg har brygget nogle af mine bedste skud på min gamle silvia, men ikke før der kom PID på.

                      Hx fungerer fint, også iht temp stabilitet, det vigtigste er at lære den at kende og være konsistent i din betjening.
                      Wega MiniNova
                      Mahlkönig K30
                      Moccamaster
                      Santos #4
                      AeroPress
                      Bodum Vakuum Brygger

                      Comment

                      • Stener1000
                        Lysristet
                        • Oct 2008
                        • 85

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                        Jeg har monteret PID på en Silvia, og inden jeg lod PID tage over prøvede jeg at se hvordan Silvia virker med standart termostat.
                        En grim oplevelse. Termostaten tænder varmelegemet ved 90 grader, og får gang i temperaturstigningen ved 87 grader.
                        Den slukker igen ved 100 grader, men der er der så meget energi tilbage i varmelegemet at den runder 121 grader før temperaturen begynder at falde igen.

                        Vi ender med en stabilitet på 34 grader

                        Jeg har brygget nogle af mine bedste skud på min gamle silvia, men ikke før der kom PID på.

                        Hx fungerer fint, også iht temp stabilitet, det vigtigste er at lære den at kende og være konsistent i din betjening.
                        Tak for info.
                        Jeps. Jeg kunne se på flere sites at temp svinger vildt på silvia med mindre der kommer pid på. Men 34DegC. Det er da et seriøst overshoot! Så er det jo kun ok hvis du brygger på det helt rigtige tidspunkt og så venter på at temp falder igen. Men hey.

                        Det er lidt en kombi af at maskinen er så gammel og jeg savner ret heftigt at kunne steame samtidig med at jeg brygger (eller lige før eller efter). Og så skal man jo vælge et eller andet. At købe en ny silvia og pimpe den er ikke noget jeg er klar på.

                        Derfor tænker jeg på musica eller izzo alex pid. Jeg kan godt se at Oscar 2 har fået gode anmeldelser men der er et eller andet i mig der stritter imod at købe en ny Oscar og som det første tilpasse den med opv osv. (hvad der sikkert også fjerner garantien).

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                          Jeg har monteret PID på en Silvia, og inden jeg lod PID tage over prøvede jeg at se hvordan Silvia virker med standart termostat.
                          En grim oplevelse. Termostaten tænder varmelegemet ved 90 grader, og får gang i temperaturstigningen ved 87 grader.
                          Den slukker igen ved 100 grader, men der er der så meget energi tilbage i varmelegemet at den runder 121 grader før temperaturen begynder at falde igen.

                          Vi ender med en stabilitet på 34 grader

                          Jeg har brygget nogle af mine bedste skud på min gamle silvia, men ikke før der kom PID på.

                          Hx fungerer fint, også iht temp stabilitet, det vigtigste er at lære den at kende og være konsistent i din betjening.
                          Okay, men så er det da godt man kan gøre noget ved sagerne på en Silvia, det kan man jo ikke på en HX.. men ja, det er muligt at brygge fine skud på en hx, men aldrig temperaturstabilitet uden man kender sit forarbejde og altid besværligt.., syntes livet er for kort til, så frem og måske :-) men bare man er klar over hvad som man går ind til med en hx, Stener1000 har været inde på han ville være ked af at gå på kompromis med en midlertidig løsning (Citat: jeg har før valgt at tage noget billigere for hurtigere at få midler til næste opgradering, og det blev en fortrydelse på sigt)
                          Last edited by Jack; 12. September 2020, 22:16.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                            Okay, men så er det da godt man kan gøre noget ved sagerne på en Silvia, det kan man jo ikke på en HX.. men ja, det er muligt at brygge fine skud på en hx, men aldrig temperaturstabilitet uden man kender sit forarbejde og altid besværligt.., syntes livet er for kort til, så frem og måske :-) men bare man er klar over hvad som man går ind til med en hx, Stener1000 har været inde på han ville være ked af at gå på kompromis med en midlertidig løsning (Citat: jeg har før valgt at tage noget billigere for hurtigere at få midler til næste opgradering, og det blev en fortrydelse på sigt)
                            at købe en Izzo Alex PID og spare 3500 imod en Izzo Alex duetto syntes jeg er at gå på kompromis, men det skal trådstarter jo selv vurderer.. hx maskinen fra Izzo koster jo ca 8000 mere end en oscar II, som nok brygger tæt lige så godt med en opv.

                            Tror jeg har mærkeret my 10 cents
                            Last edited by Jack; 12. September 2020, 22:24.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Joe_Black
                              Coffeeholic
                              • Feb 2012
                              • 1424

                              #15
                              Vi skal huske vi taler religion her :-)
                              Jeg er ikke vild med den nye Oscar, jo designet er ret ok men teknikken er ikke god, der mangler OPV, (kan eftermonteres) men doseringen er på timer, ikke volumetrisk.

                              Har du overvejet brugt?
                              Wega MiniNova
                              Mahlkönig K30
                              Moccamaster
                              Santos #4
                              AeroPress
                              Bodum Vakuum Brygger

                              Comment

                              Working...
                              X