Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 27

Emne: Den svære opgradering

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Jeg vil mene din Silvia er mere temperatur stabil end any hx
    Jeg har monteret PID på en Silvia, og inden jeg lod PID tage over prøvede jeg at se hvordan Silvia virker med standart termostat.
    En grim oplevelse. Termostaten tænder varmelegemet ved 90 grader, og får gang i temperaturstigningen ved 87 grader.
    Den slukker igen ved 100 grader, men der er der så meget energi tilbage i varmelegemet at den runder 121 grader før temperaturen begynder at falde igen.

Vi ender med en stabilitet på 34 grader

Jeg har brygget nogle af mine bedste skud på min gamle silvia, men ikke før der kom PID på.

Hx fungerer fint, også iht temp stabilitet, det vigtigste er at lære den at kende og være konsistent i din betjening.
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2008
    Sted
    Århus C
    Citer Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Jeg har monteret PID på en Silvia, og inden jeg lod PID tage over prøvede jeg at se hvordan Silvia virker med standart termostat.
    En grim oplevelse. Termostaten tænder varmelegemet ved 90 grader, og får gang i temperaturstigningen ved 87 grader.
    Den slukker igen ved 100 grader, men der er der så meget energi tilbage i varmelegemet at den runder 121 grader før temperaturen begynder at falde igen.

Jeg har brygget nogle af mine bedste skud på min gamle silvia, men ikke før der kom PID på.

Hx fungerer fint, også iht temp stabilitet, det vigtigste er at lære den at kende og være konsistent i din betjening.
    Tak for info.
    Jeps. Jeg kunne se på flere sites at temp svinger vildt på silvia med mindre der kommer pid på. Men 34DegC. Det er da et seriøst overshoot! Så er det jo kun ok hvis du brygger på det helt rigtige tidspunkt og så venter på at temp falder igen. Men hey.

Det er lidt en kombi af at maskinen er så gammel og jeg savner ret heftigt at kunne steame samtidig med at jeg brygger (eller lige før eller efter). Og så skal man jo vælge et eller andet. At købe en ny silvia og pimpe den er ikke noget jeg er klar på.

Derfor tænker jeg på musica eller izzo alex pid. Jeg kan godt se at Oscar 2 har fået gode anmeldelser men der er et eller andet i mig der stritter imod at købe en ny Oscar og som det første tilpasse den med opv osv. (hvad der sikkert også fjerner garantien).
    - Rancilio Silvia
    - Rancilio Rocky

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong

Okay, men så er det da godt man kan gøre noget ved sagerne på en Silvia, det kan man jo ikke på en HX.. men ja, det er muligt at brygge fine skud på en hx, men aldrig temperaturstabilitet uden man kender sit forarbejde og altid besværligt.., syntes livet er for kort til, så frem og måske :-) men bare man er klar over hvad som man går ind til med en hx, Stener1000 har været inde på han ville være ked af at gå på kompromis med en midlertidig løsning (Citat: jeg har før valgt at tage noget billigere for hurtigere at få midler til næste opgradering, og det blev en fortrydelse på sigt)
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 22:16
    Pictures (or it didn't happen)

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Okay, men så er det da godt man kan gøre noget ved sagerne på en Silvia, det kan man jo ikke på en HX.. men ja, det er muligt at brygge fine skud på en hx, men aldrig temperaturstabilitet uden man kender sit forarbejde og altid besværligt.., syntes livet er for kort til, så frem og måske :-) men bare man er klar over hvad som man går ind til med en hx, Stener1000 har været inde på han ville være ked af at gå på kompromis med en midlertidig løsning (Citat: jeg har før valgt at tage noget billigere for hurtigere at få midler til næste opgradering, og det blev en fortrydelse på sigt)
    at købe en Izzo Alex PID og spare 3500 imod en Izzo Alex duetto syntes jeg er at gå på kompromis, men det skal trådstarter jo selv vurderer.. hx maskinen fra Izzo koster jo ca 8000 mere end en oscar II, som nok brygger tæt lige så godt med en opv.

Tror jeg har mærkeret my 10 cents
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 22:24

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Vi skal huske vi taler religion her :-)
    Jeg er ikke vild med den nye Oscar, jo designet er ret ok men teknikken er ikke god, der mangler OPV, (kan eftermonteres) men doseringen er på timer, ikke volumetrisk.

Har du overvejet brugt?
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Vi skal huske vi taler religion her :-)
    Jeg er ikke vild med den nye Oscar, jo designet er ret ok men teknikken er ikke god, der mangler OPV, (kan eftermonteres) men doseringen er på timer, ikke volumetrisk.
    Du har helt ret :-) men basis der er maskinrummet på Oscar II og Musica jo ens, jeg syntes tilgengæld Oscar II gør det godt især til prisen, på Izzo er doseringen også manuel, mht Oscar II og timer indstillingen, ville jeg sætte 1 kops til 10 sek til backflush brug og 2 kop til mindst 1 minut for manuel start stop, så syntes jeg tekniken er fin, men en Musica koster jo vel ca dobbelt op for nogen features som kan undværes, dog er jeg enig i volumetrisk er rart
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 23:31

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2008
    Sted
    Århus C
    Tak for svarene
    Synes det er pudsigt at en makine til 6000 skulle være lige så god som en der er 8000 dyrere. Jeg synes både izzo pid hx og andre i samme liga får super anmeldelser på nettet. Disse anmeldelser skulle så I stedet angive, at det er flotte maskiner men at de er dobbelt så dyre som Oscar 2 der kan det samme.

Izzo, vibiemme, rocket osv hx maskinerne burde have det meget svært på markedet hvis Oscar 2 kan det samme til under halvdelen af prisen (med en opv) omend design og byggekvalitet muligvis varierer.

Det lyder jo som om at det næsten er enten en relativt billig (Oscar) hx maskine der giver menig hvis man vil steame mælk og brygge samtidig, eller at man alternativt er "nødt" til at vente til der er budget til en dual boiler, før man får en yderligere upgrade af betydning.

Ikke fordi jeg betvivler din feedback Jack, slet ikke, jeg har bare ikke mødt dette aspekt før i min søgen 🙂.

Det er jo spændende at høre jeres vurderinger da det ellers let bliver et resultat det er bundet op på egne forestillinger. I ved "what you measure is what you get".

Jeg har faktisk overvejet brugt. Men jeg vil gerne have noget der holder i en del år (lidt ligesom min gamle silvia) og man ved bare ikke hvordan den brugte maskine er behandlet og hvor meget den reelt er brugt.

Hverken Oscar 2 eller izzo har så vidt jeg ved volumetrisk dosering, det er kun musicaen.

Er der nogen af jer der kan angive hvad der reelt og objektivt skulle berette den højere pris på izzo alex pid hx ifht Oscar 2? Er det (ud over den pid der måske kun er begrænset nyttig) design og byggekvalitet? Det er jo en super flot og robust maskine, men er der andet? I nævner at oscars byggekvalitet er lavere?.

Reelt burde silvia pro måske ramme lige præsis det segment der ser efter en hx maskine i izzo/rocket/musica prisklassen. Der får man en dual boiler med dobbelt pid og vist også præinfusion til samme pris. Der er (hvad jeg lige ved) en del tusind lapper fra en silvia pro og op til den næste pid dual boiler maskine.

Jeg går ud fra at pid reguleringen i silvia pro kompenserer for den mindre bryggeboiler, med mindre man kaster espressoshots ud i vildskab. Det virker jo på den gamle silvia kan jeg forstå.

Så selvom silvia pro går for at være dyr er der da pakket en del features i den til en noget lavere pris end andre pid dual boilere?

Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
    Tak for svarene
    Synes det er pudsigt at en makine til 6000 skulle være lige så god som en der er 8000 dyrere. Jeg synes både izzo pid hx og andre i samme liga får super anmeldelser på nettet. Disse anmeldelser skulle så I stedet angive, at det er flotte maskiner men at de er dobbelt så dyre som Oscar 2 der kan det samme.
    Du kan jo selv tjekke op på spec. alle nævnte maskiner har præcist samme størrelse kedel.. jeg har givet mine 10 cents.. hvis du ikke kan se det er det helt fint ;-)
    Måske du lige skal overveje hvor gamle dine super anmeldelser på nettet er, for 10 år siden var det HX som domineret market, da der næsten ikke fantes dual boiler til hjemme brug, var det i 2008 den første duetto kom på marked

Her har du en rimlig men ukomplet liste over dual boilers https://www.kaffeewiki.de/wiki/Kateg...oilermaschinen

og en ukomplet HX liste til sammenligning https://www.kaffeewiki.de/wiki/Kateg...kreismaschinen
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 11:11

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2008
    Sted
    Århus C
    OK. Tak for god feedback. Godt at høre mere erfarene kaffeentusiasters erfaringer. Og hvis andre har nogle holdninger til min sidste post må I gerne spæde til 😊

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Bare køb noget med PID... Så er det et parameter mindre at tænke på i bryggeprocessen. Om det er en den ene eller anden komstruktion er mindre vigtigt imo.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •