Ny kværn og semi auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vapealot
    Grøn bønne
    • Sep 2020
    • 2

    Ny kværn og semi auto

    Har den sidste tid følt at jeg ikke har kunne få full flavour ud af de lækre frisk ristede bønner jeg henter ved KaffeMekka. Min 7-8år gamle full auto Gaggia Naviglio Deluxe er ved at spille på sidste værs.
    Vil gerne opgradere til en god semi auto der kan holde mange år og virkelig give et godt resultat. Har læst en masse frem og tilbage og set en stak reviews på youtube. Jeg skal have både kværn og maskine. Vi drikker ca 8 kopper totalt om dagen, fordelt på shots, americano og cappuccino. Er lidt en grejfreak, italiano lover og vil gerne kaste mig ud i hjemme barista søen. Max budget er nok omkring 15K uden accessories. Fruen synes self at det er overkill, men hvis jeg bare finder en "pæn maskine" skal hun nok come-around. Har indtil videre kikket på 3 "sæt", hælder helt klart mest til 1) eller 2). Ville sætte pris på jeres mening.


    1)
    Rocket Appartamento til 10,5K
    Rocket Faustino Appartamento til 4,5K
    Ved KaffeExpressen

    +
    Begge får super reviews på seattle coffee gear
    Elsker looket af maskine og matchende design for kværn
    kværn skulle være rigtig god og levere uden "klumber"

    -
    Maskine uden PID (men betyder det så meget for en HX?)


    2)
    Profitec Pro 500 PID til 11,5K
    Evt med Profitec ProM54 Grinder til 14,7K totalt
    Ved RigtigKaffe

    +
    Også rigtig flot maskine, dog ikke helt så lækker som Rocket synes både jeg og damen.
    Har PID og lidt ekstra features (Igen, ved ik hvor meget dette skal betyde)

    -
    Kan ikke rigtig finde reviews på kværnen
    Synes ik udmidbart kværn er pæn


    3)
    Nuova Simonelli Musica til 9K
    El Oscar 2 til 5K
    Mazzer Mini Electronic A til 5,4K
    Ved KaffeMekka

    +
    Kværn skulle være noget af det bedste ifølge KaffeMekka
    Både Oscar 2 og Musica skulle være super lette at betjenne
    Har altid haft et eller andet "awe" til Nuova Simonelli maskiner

    -
    Maskinerne er ikke ligefrem pæne og der er en del plastic, selv på Musica (denne ku blive svær at sælge her hjemme)
    Oscar har ikke varm vand udtag


    Har os kikket lidt på Izzo MyWay Vivi PID IV E61 fra KaffeMekka, men denne er udsolgt og kommer ikke lige forløblig sagde de, den er ellers os fin og ville efterlade ca 4k til kværn.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Alle maskiner er HX, syntes ikke den ene er bedre end andre, og enig i PID kun er salgs gas på en HX maskine, jeg ville foretrække en maskine med 2 kedler, men ellers er en Oscar II rigtig fin
    mht. kværn ville jeg klart gå efter en Niche Zero, men det betinger du gerne vil single dose? (jeg går aldrig tilbage til en hopper kværn i et hjemme setup)

    Tror heller ikke du har lyst til at bruge et varm vand udtag fra en HX kedel med 128 grader varm vand, jeg bruger altid varmt vand fra en elkedel eller ligende ;-)

    Niche Zero tråden
    Last edited by Jack; 6. September 2020, 19:59.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • vapealot
      Grøn bønne
      • Sep 2020
      • 2

      #3
      Tak for svar Jack

      Har lige læst tråden om Niche Zero og set et review, den ser rigtig fin ud. Havde faktisk ikke tænkt over om det skulle være single dose, men kan da godt se fordelen ved opvejning. Eneste minus her er at, efter hvad jeg kan se, at de først shipper i November

      Jeg er tydeligvis da os helt lost på varm vand udtag. Jeg troede det ville være omkring 93-94 grader.

      Comment

      • Truelsen
        Lysristet
        • Sep 2008
        • 79

        #4
        Oprindeligt indsendt af vapealot Se indlæg
        Tak for svar Jack

        Har lige læst tråden om Niche Zero og set et review, den ser rigtig fin ud. Havde faktisk ikke tænkt over om det skulle være single dose, men kan da godt se fordelen ved opvejning. Eneste minus her er at, efter hvad jeg kan se, at de først shipper i November

        Jeg er tydeligvis da os helt lost på varm vand udtag. Jeg troede det ville være omkring 93-94 grader.
        Jeg har erstattet en Super Jolly med en Niche før sommerferien og jeg er helt på linje med Jack. Det er en super fin kværn :-)

        Mvh. Anders

        Sendt fra min AC2003 med Tapatalk
        DC Super Mini
        Niche Zero
        Bullet R1

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af vapealot Se indlæg
          Tak for svar Jack

          Har lige læst tråden om Niche Zero og set et review, den ser rigtig fin ud. Havde faktisk ikke tænkt over om det skulle være single dose, men kan da godt se fordelen ved opvejning. Eneste minus her er at, efter hvad jeg kan se, at de først shipper i November
          Enig, det er bare med at få bestilt.. (hvis single dose er noget for dig) de er hurtig udsolgt og så går der bare en måned mere ;-)

          Oprindeligt indsendt af vapealot Se indlæg
          Jeg er tydeligvis da os helt lost på varm vand udtag. Jeg troede det ville være omkring 93-94 grader.
          Det er de færreste og ofte dyreste maskiner som justerer varmt vands udtaget til en given temperatur, du kan evt tappe fra bryghoved istedet, men syntes ikke det er optimalt
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Stener1000
            Lysristet
            • Oct 2008
            • 85

            #6
            Jeg talte med kaffemekka om netop dette for få dage siden.
            De siger generelt at man bør undgå at bruge varmtvandsudag fra hx espressomaskine til drikkelse, da vandet kommer fra steam boiler en og skulle smage ret ringe. Undtagelsen var ifølge kaffemekka simonelli musica som også er en hx maskine men den har imidlertid døvarmtvandsudag fra det vand der går til grubehovedet.

            Og når jeg undersøger dette på nettet bliver det kun bekræftet, at man ikke bør benytte varmtvandsudtaget til drikkelse.

            Jeg antager at det så ikke er et problem på single og dual boiler maskiner.

            Comment

            • Stener1000
              Lysristet
              • Oct 2008
              • 85

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Enig, det er bare med at få bestilt.. (hvis single dose er noget for dig) de er hurtig udsolgt og så går der bare en måned mere ;-)



              Det er de færreste og ofte dyreste maskiner som justerer varmt vands udtaget til en given temperatur, du kan evt tappe fra bryghoved istedet, men syntes ikke det er optimalt
              Et alternativ kan være at "steame" vandet op i temperatur. Det har jeg prøvet flere gange og det fungerer ret udmærket til americano. Og så er det jo helt nytappet vand der kommes i koppen.

              Det vil så nok være hx og db maskiner dette er relevant for. Men så går det også ret hurtigt og jeg varmer vandet via steam tippen mens espressoen brygges.

              Om så temperaturen på vandet her rammer de 93 grader ved jeg ikke. Jeg har ikke prøvet med et termometer. Og jeg er ikke klar over, om det vil have en stor betydning for smagen såfremt espressoen bare er brygget ved den korrekte temperatur.

              Comment

              Working...
              X