Ny dual boiler Silvia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stener1000
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 85

    #16
    Så kom der en indledende, lidt mere dybdegående, test af Rancilio Silvia pro: https://www.talkcoffee.com.au/rancil...t-impressions/

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #17
      Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
      Så kom der en indledende, lidt mere dybdegående, test af Rancilio Silvia pro: https://www.talkcoffee.com.au/rancil...t-impressions/
      Tja være end jeg forventede, hvis det passer den er temperaturstabil imellem 93 til 98 grader i samme skud, så giver pid jo ingen mening

      Click image for larger version

Name:	silvia_pro_sv_adjust_graph-768x313.jpg
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	231837
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • Hegnet
        Mørkristet
        • Sep 2017
        • 387

        #18
        Selvom det ikke ser helt ideelt ud, gør PID-løkken, hvad den kan. :-) Den laver jo f.eks. tydeligvist intet synderligt overshoot. Selv top-tunede PID-løkker kan lægges ned, hvis tab overstiger effekten fra feedback. I dette tilfælde ligner det jo, at varmelegemet bare ikke er af høj nok effekt (W) i forhold til den tabte energi under et skud (samt underdimensioneret varmekapacitet i brygkedel, isolering, osv). Jeg vil gætte på, at den går på 100% duty cycle, når der brygges, og det tilsyneladende ikke er nok. Duty cycle daler så under recovery, hvilket giver de bløde opad-gående temp-kurver.
        NB: jeg har ikke læst anmeldelsen.
        DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
        MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
        Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
        Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

        Comment

        • Stener1000
          Lysristet
          • Oct 2008
          • 85

          #19
          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Tja være end jeg forventede, hvis det passer den er temperaturstabil imellem 93 til 98 grader i samme skud, så giver pid jo ingen mening

          [ATTACH=CONFIG]15457[/ATTACH]
          Hvis man skal gå ud fra, at den grønne graf angiver temperaturen i selve filterholderen over tid, så ser det vel ud til, at temperaturen på selve bryggevandet som rammer filterholderen holder sig ret pænt i starten af 90'erne? - jeg er ikke helt sikker på hvad de 93-98 grader er en angivelse af...

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Tja være end jeg forventede, hvis det passer den er temperaturstabil imellem 93 til 98 grader i samme skud, så giver pid jo ingen mening

            [ATTACH=CONFIG]15457[/ATTACH]
            Den røde graf er ikke temperaturen på “skuddet” men kedlen.

            Den grønne er for skuddet og det ser nogenlunde ud for en så lille maskine.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #21
              SV = setvalue for PID loop. Jeg kiggede kun på måling på boileren (rød), hvor den tydeligt kæmper under de 4 back-to-back ekstraktioner. Jeg undrer mig over, at scace-målingen tilsyneladende er så konsistent i temp her, når boiler-temp trods alt varierer -15 deg C undervejs. Det sidste skar mig i øjnene... På foto i artiklen ligner det, at proben (som der sikkert reguleres efter) netop sidder i kedlen... Maskinen er selvsagt ikke dimensioneret til back-to-back, jvf. tidligere beskrivelse.

              Kort sagt: den opfører sig forventet, men PID-løkker kan ikke trylle bedre end maskinens andre specs.
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Den røde graf er ikke temperaturen på “skuddet” men kedlen.

                Den grønne er for skuddet og det ser nogenlunde ud for en så lille maskine.
                Det ser ihvertfald ikke godt ud og passer slet ikke til final words, med mindre de sænker prisen 50% så den kommer i samme prisniveau som Oscar II

                Citat..
                (In conclusion…
                On the whole so far, our first impressions are that it’s pretty good. This bigger, dual boiler version of the little machine that can does the job well and offers good performance at this price point. )
                Last edited by Jack; 28. September 2020, 22:29.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                Working...
                X