Bonavita elkedel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    [Købes] Bonavita elkedel

    Er der nogen, der har en gammel Bonavita elkedel (1 liter), som de ikke bruger mere ?

    Og hvis den er kaput, så bare låget. Jeg har en, hvor låget ikke passer til.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4797.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	240565
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • DarkArts
    Grøn bønne
    • Apr 2020
    • 30

    #2
    er du helt sikker på låget ikke passer? jeg blev også overrasket over hvor meget modstand der er i mit låg men med et tryk overgiver fjedrene sig når låget bliver presset helt lige ned? har sågar set et review hvor netop låget var en ting der irriterede revieweren

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Jeg har haft flere til at se på det. Håbede at man ku presse "kraven" lidt sammen.

      Lav herinde fra har set på det. En blikkenslager har set på det. Nope. Der er ikke noget at gøre. Så jeg må holde på låget, når jeg hælder. Går heller ikke at hælde uden låg, for så får jeg varm damp på den hånd, som holder på håndtaget, når jeg hælder det sidste vand ud.

      Måske har låget oprindelig været til den større bonavita. Min er 1,0 liter. Men der findes også en 1,7 liter.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #4
        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        Jeg har haft flere til at se på det. Håbede at man ku presse "kraven" lidt sammen.

        Lav herinde fra har set på det. En blikkenslager har set på det. Nope. Der er ikke noget at gøre. Så jeg må holde på låget, når jeg hælder. Går heller ikke at hælde uden låg, for så får jeg varm damp på den hånd, som holder på håndtaget, når jeg hælder det sidste vand ud.

        Måske har låget oprindelig været til den større bonavita. Min er 1,0 liter. Men der findes også en 1,7 liter.
        Kan du ikke lige måle diameter på den inderste ring. Jeg har en velfungerende 1 liters, men også en defekt 1,7 liggende (købte den i håb om at kunne fikse den...). Kan ikke lige teste om der er forskel, da den ene er i min kolonihave...

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Tak for omtanken, Pingel.

          Det "upassende" låg måler 7,35 cm på det stykke som går ned i kedlen.

          Men jeg måler cirka det samme i åbningen på kedlen. Måske en my større, men ikke 7,4. Så snarer 7,37 (men det er gætteri, så præcist kan jeg ikke aflæse min skydelære).

          Men låget passer jo også næsten. Så det er ikke fordi der er stor forskel.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Tak for omtanken, Pingel.

            Det "upassende" låg måler 7,35 cm på det stykke som går ned i kedlen.

            Men jeg måler cirka det samme i åbningen på kedlen. Måske en my større, men ikke 7,4. Så snarer 7,37 (men det er gætteri, så præcist kan jeg ikke aflæse min skydelære).

            Men låget passer jo også næsten. Så det er ikke fordi der er stor forskel.
            Ja, så glemte jeg selvfølgelig mit store låg derhjemme da jeg tog i kolonihaven :-( Men her måler jeg 7,25 på inderste diameter - altså lige det mindre end dig. Og det er på den lille kedel (1liter).

            Vender tilbage i morgen når jeg er hjemme hos mit andet låg igen....

            Comment

            • Grinderman
              Administrator
              • Mar 2009
              • 637

              #7
              Nå sjov historie. Jeg har en defekt 1 l kedel, så jeg tænkte lige jeg ville tage låget af for at måle det, men det fløj ud af hænderne på mig og ud ad vinduet fra 1. Sal. Selve metaldelene overlevede faldet, men plasticdele knækkede. Hvis den passer kan man flytte plasticdele over fra din eksisterende over. Den sidder fast med en lille skrue. Fik den ikke lige målt. For nu sidder jeg nede i haven :-)


              Medejer af Kristians Kaffe ApS
              Risteansvarlig

              Svag rygrad i forhold til lækkert udstyr! pt:

              La Marzocco GS/3
              Nuova Simonelli Mythos One
              Helor 101 Håndkværn

              Følg mig på Instagram:
              https://www.instagram.com/coffee_in_focus/

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                ha ha, Klaus, ja god historie. Det var bare ikke nok at kedlen var defekt ;-)

                Jeg er glad aftager af låget alligevel. Befinder det sig på din sædvanlige adresse i Vanløse ? Så kommer jeg forbi ved lejlighed.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Ullum
                  Mørkristet
                  • Sep 2013
                  • 401

                  #9
                  Der er en anden ting, emner udvider sig ved varme
                  Er med på at de begge får den samme varme, og også er af samme materiale, bare en tanke
                  Mvh ullum

                  Comment

                  • pingel
                    Coffeeholic
                    • Jan 2012
                    • 1007

                    #10
                    Låget til den store kedel på 1,7 liter er på 7,7 centimeter, så det kan du jo ikke bruge til noget...

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                      Låget til den store kedel på 1,7 liter er på 7,7 centimeter, så det kan du jo ikke bruge til noget...
                      Tak, Pingel. Så forklaringen kan ikke være at låget stammer fra den store Bonavita kedel.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Produktionstolerance er nok snare svaret, begge dele har jo en tolerance, hvis de ligger i hver sin ende af skalaen kan man få meget tæt fitting eller noget der slet og ret ikke kan lukkes. Jeg har oplevet noget sådan før. Evt. kan man slibe kanten på selve elkeddel delen for at få en mindre stram fitting.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        Working...
                        X