Filterkande m Dafi filtre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Filterkande m Dafi filtre

    Det er nogle år siden jeg sidst brugte filterkande til min kaffebrygning.

    Jeg har de her Dafi-filtre med magnesium liggende. Nu har jeg brygget morgenkaffen med det igår og idag. Et par ting undrer mig.

    Jeg havde taget patronen i brug aftenen før. Som instruksen siger: først læg patronen i vand i 5 min. Så filtrer to omgange vand og smid det ud. Den tredje filtrering satte jeg i køleskab og brugte næste morgen. Der bemærkede jeg at vandet havde et svagt hvidligt skær. Nå, smide ud og lave ny filtrering.

    Vandet var længere tid om at løbe igennem mit V60 filterbryg - og der hang "high n dry" kaffepartikler tilbage øverst i filtret.

    Kaffen smagte nu acceptabelt. Ikke skæv ekstraktion. Men også ny pose kaffe, så kan ikke sige nærmere om hvad det gjorde ved smagen. Honduras - plejer jeg ikke at drikke.

    Nå, der kan ske så meget om morgenen. Ny omgang og brygge igen her til morgen. Igen lidt "high n dry" men vist ikke så slemt som igår.

    Men draw down var over 4.30 min - mod normalt omkring 3 min for 440 gram vand (med enten BWT vand eller Denice). Meget usædvanligt med så lang tid. Nu er jeg sikker på at det skyldes vandet.

    Igår fik jeg noget skærende hovedpine bagefter. Jeg har fået lidt idag. Så nu er jeg loren ved at forsætte med at bruge det vand.

    Jeg smagte lige direkte på vandet fra filterkanden. Det har den der støvede smag, som magnesium giver. Men det er så lang tid siden jeg smagt på filter-vand at jeg ikke kan sige om det er et normalt niveau.

    Kan være jeg sku skylle filtret igennem nogle flere gange, før jeg opgiver.

    Click image for larger version

Name:	IMG_4580.jpg
Views:	1
Size:	65,8 KB
ID:	240543
    Last edited by Kaffe T; 27. July 2020, 07:46.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Interessant, jeg bruger kun Brita filter.. det smager godt og selv min elkedel forbliver kalkfri, bruger jeg vandhande vand i elkedlen bare en enkelt gang, kommer der kalk og den larmer
    Brita har dog ingen tilsætning af magnesium

    Mit postevand har nu også kun 13 i hårdhed, jeg har målt vandet fra Brita kanden med en BTW strip til at halvere hårdheden

    Intervallerne i de tyske hårdhedsgrader:

    Meget blødt = 0 - 4 °dH
    Blødt vand = 4 - 8 °dH
    Middelhårdt = 8 – 12 °dH
    Temmelig hårdt = 12 – 18 °dH
    Hårdt = 18 - 24 °dH
    Meget hårdt = 24 - 30 °dH
    Særdeles hårdt = mere end 30 °dH

    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Det hjalp at køre nogle flere omgange vand igennem. Først kom gennemløbstiden ned på omkring 4 min. Så ned til 3:30 min. Men endnu ikke de 3 min som jeg har haft tidligere.

      Problemerne i starten må ha været fordi filter-patronen var gammel. Godt nok var udløbsdatoen i 2021. Men jeg tror mindst jeg har haft den liggende i 3 år. Og så tager det åbenbart længere tid at hydrere = for vandet helt at trænge ind.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      Working...
      X