Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Unåde hos svigerfamilien (Hjælp Oscar igang igen)

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København

Unåde hos svigerfamilien (Hjælp Oscar igang igen)

Hej allesammen,
    Jeg er kommet lidt i unåde hos svigerfamilien. Jeg var igang med at afkalke deres Simonelli Oscar (hårdt tiltrængt - der kom meget lidt vand ud og et espressoskud begyndte først 30 sek inde - lige lovlig lang PI)

Så efter en veloverstået afkalkning, melder maskinen pludseligt at der ikke er vand i vandtanken. Tanken er fuld, så prøver først at løfte tanken op og ned som Eletros.it forslår - prøver også at tænde og slukke maskinen flere gange ved samtidigt at trække et skud. Men det virkede ikke.

Vendte så maskinen på hovedet for at få alt vand væk fra vandsensoren. Det gjorde jeg to gange. Pludselig mens jeg er igang med at tænde og slukke maskinen sprøjter der vand ud at sikkerhedsventilen. Herefter løber der vand fra sikkerhedsventilen hver gang jeg starter maskinen, og der kommer ikke vand ud af gruppehovedet. Til gengæld lyser vandsensoren ikke længere.
    Jeg har nu afmonteret hele presosstaten og sikkerhedsventil og kan se at kedlen er fyldt helt op til toppen hvilket jo er lidt mærkeligt?.

Skal til kaffemekka i morgen for at købe ny sikkerhedsventil
    https://www.kaffemekka.dk/shop/?search=98013020
    https://www.kaffemekka.dk/shop/?search=07300227

MEN - jeg bliver helt usikker på om det er det der er galt - hvorfor er kedlen helt fyldt? det bør den da ikke være?

Har i andre bud - eller er jeg på rette vej?
    Tænker samtidigt at købe en vaccumbreaker hvis de sælger det.

Mvh
    Benjamin
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af udstyr til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

Mørkristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Hej Benjamin. Jeg ville checke tovejs-ventilen. Hvis denne fyldeventil ikke lukker tæt (hvilket ikke er usædvanligt efter en sjælden afkalkning), overfylder pumpen kedlen og dens tryk overstiger så rigeligt sikkerhedsventilen rating.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

Mellemristet Birk's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
    Jeg ville checke tovejs-ventilen. Hvis denne fyldeventil ikke lukker tæt (hvilket ikke er usædvanligt efter en sjælden afkalkning), overfylder pumpen kedlen og dens tryk overstiger så rigeligt sikkerhedsventilen rating.
    Hej Hegnet,
    Tømte kedlen for vand i går- for at teste.
    Jeg har tjekket tovejs-ventilen, den bliver ved med at fylde vand på kedlen når jeg tænder for maskinen så den skal nok skiftes.
    Det der undre mig er, at når jeg afkobler strøm til tovejs-ventilen, burde jeg så ikke kunne trække vand igennem vekselvarmeren og dermed ud gennem gruppehovedet?
    Men den melder tom vandtank kort tid efter jeg tænder for maskinen. Troede at det måske var en kalkprop nede ved ingangen til Vekselvarmeren eller inde i selve vekselvarmeren så derfor afmonterede jeg kobberrøret fra vekselvarmeren som er tilkoblet til gruppehovedet og prøvede af puste i slangen før tovejsventilen - og der kommer fint luft igennem. Jeg kan se der er kalk der inde - men det ser ikke forstoppet ud.

Sidste spørgsmål - dette har vel intet med pressostaten at gøre - altså at den bliver ved med at fylde kedlen op.
    Navn:  IMG_1644.jpg
Visninger: 173
Størrelse:  40,8 KBNavn:  IMG_8412.jpg
Visninger: 172
Størrelse:  42,2 KBNavn:  IMG_1179.jpg
Visninger: 177
Størrelse:  31,4 KB
    ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
    masser af udstyr til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

Mørkristet Hegnet's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2017
    Sted
    Risskov
    Tovejs-ventil: det er min erfaring, at det oftest er en mekanisk fejl, dvs at den ikke lukker helt i (måske pga et stykke kalk på stempel). Den kan altså være lidt åben, selvom du afkobler kontrol-spænding. Spolen er nem at kontrollere med et multimeter: der skal være en målbar modstand.
    Måske virker ventilen fint, og vandstandsmåleren er helt kalket til på spidsen? I så fald vil gicar-kassen jo netop blive ved med at forsøge at fylde vand ind i kedlen. Hvis du tør, kan du måle AC spænding direkte ved spolens poler, når du tænder maskinen. Hvis der er spænding, ville jeg kontrollere probe (og i værste fald controller). Hvis ikke, ville jeg åbne huset på tovejs-ventilen eller købe en ny.

Pressostat: jeg ville antage, at den er ok, før du oplever, at maskinen overopheder og sender damp ud gennem sikkerhedsventil.
    DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
    MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
    Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
    Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

Coffeeholic ChristianS's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2015
    Sted
    Svendborg
    Jeg har oplevet, at det netop var vandsensoren, der var tilkalket. Prøv evt at skrue den øverste møtrik løs ved at holde kontra på den nederste, tag ledningen af og hiv sensoren op. Det er ret tydeligt, hvis det er der, problemet er.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •