Justering af ekspansionsventil Izzo Alex Duetto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • madsagger
    Lysristet
    • Aug 2015
    • 110

    Justering af ekspansionsventil Izzo Alex Duetto

    Hej alle

    Jeg er kommet til at justere på min ekpansionsventil da jeg ville justere mig tryk under brygning, men havde glemt det ikke er her man gør det, men på rotationspumpen.

    Hvordan får jeg den indstillet korrekt igen? Trykket i manometeret ændrer sig jo ikke når man justerer.

    En anden ting. Hvilken funktion har denne på maskiner med rotationspumpe, når trykket kan justeres herpå?

    Mvh. Mads


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Izzo Alex Duetto III
    Nuova Simonelli MDJ On Demand
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
    Hej alle

    Jeg er kommet til at justere på min ekpansionsventil da jeg ville justere mig tryk under brygning, men havde glemt det ikke er her man gør det, men på rotationspumpen.

    Hvordan får jeg den indstillet korrekt igen? Trykket i manometeret ændrer sig jo ikke når man justerer.

    En anden ting. Hvilken funktion har denne på maskiner med rotationspumpe, når trykket kan justeres herpå?

    Mvh. Mads


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Prøv med et blindfilter i ;-)
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • madsagger
      Lysristet
      • Aug 2015
      • 110

      #3
      Det har jeg skam i [emoji4]. Men pilen i manometeret står bare på de 8-9 bar uanset hvor meget jeg skruer på ekspansionsventilen. Det er kun når jeg justerer på rotationspumpens skrue at der sker noget.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Izzo Alex Duetto III
      Nuova Simonelli MDJ On Demand

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
        Det har jeg skam i [emoji4]. Men pilen i manometeret står bare på de 8-9 bar uanset hvor meget jeg skruer på ekspansionsventilen. Det er kun når jeg justerer på rotationspumpens skrue at der sker noget.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        OPV sidder også på rotationspumpen, så det er netop der som du justerer bryg tryket
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • madsagger
          Lysristet
          • Aug 2015
          • 110

          #5
          Nej den sidder separat, se dette billede, som dog vist er fra en Duetto II




          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Izzo Alex Duetto III
          Nuova Simonelli MDJ On Demand

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #6
            Indstil pumpe til max 12,5 bar, så OPV (termisk ekspansionsventil) nu kan justeres ned, så tryk i gruppe begrænses til 12 bar (OPV er begrænsende). Derpå justeres pumpetryk ned til ønsket niveau.
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • madsagger
              Lysristet
              • Aug 2015
              • 110

              #7
              Oprindeligt indsendt af Hegnet Se indlæg
              Indstil pumpe til max 12,5 bar, så OPV (termisk ekspansionsventil) nu kan justeres ned, så tryk i gruppe begrænses til 12 bar (OPV er begrænsende). Derpå justeres pumpetryk ned til ønsket niveau.
              Ja det synes jeg også jeg har prøvet, men ingen reaktion på manometer. Prøver igen [emoji4]


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Izzo Alex Duetto III
              Nuova Simonelli MDJ On Demand

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
                Nej den sidder separat, se dette billede, som dog vist er fra en Duetto II




                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Det står klart og tydeligt på billedet den OPV ikke er til at justerer brygtrykket som på vibrationspumpe machines, så den fungerer nok nærmere som en sikkerhedsventil

                Du kan se det mere tydeligt her på side 5




                Det er kun den skrue på rotation pumpen som justerer bryg trykket ;-)
                Last edited by Jack; 15. July 2020, 16:48.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • Hegnet
                  Mørkristet
                  • Sep 2017
                  • 387

                  #9
                  Det er en ventil til at beskytte gruppen mod termisk ekspansion. Problemet er, at hvis den er defekt eller uhensigtsmæssig justeret - som i OPs tilfælde - kan man enten ikke opbygge behørigt brygtryk (uanset pumpens justering) *eller* gruppen udsættes for høje tryk, måske 18-20 bar pga termisk ekspansion, dvs. koldt vand ved pumpetryk (9 bar), der varmes op i gruppen.
                  DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
                  MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
                  Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
                  Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

                  Comment

                  • madsagger
                    Lysristet
                    • Aug 2015
                    • 110

                    #10
                    OPV ventilen var kalket til og sad fast, derfor kunne jeg ikke justere trykket med denne, selvom pumpen var skruet godt over 12 bar. Den er blevet afkalket/renset og nu har jeg fået OPV indstillet til 12 bar og efterfølgende indstillet tryk på rotationspumpen til 8,5-9 bar.

                    Tak for hjælpen @Hegnet [emoji106]


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Izzo Alex Duetto III
                    Nuova Simonelli MDJ On Demand

                    Comment

                    Working...
                    X