Coffee Aging, Degassing, &Fresnhess

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    Coffee Aging, Degassing, &Fresnhess

    Jeg er fuldstændig enig, er du?


    Click image for larger version

Name:	coffee-age-plan.jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	240522


    Pictures (or it didn't happen)
  • kildsgaard
    Grøn bønne
    • Apr 2019
    • 30

    #2
    Til ren espresso er jeg tildels enig. Det er nemmere at ramme smagsprofilen på den bønne jeg bruger inden for de 6-30 dage. Men i mælkedrikke generer det mig ikke hvis bønnerne sniger sig over 30 dage :-)
    Men der er jo ikke rigtig nogen grund til at købe så mange bønner ad gangen, så hellere have et lager der svarer til de 6-30 dage.

    Comment

    • kidcaffeine
      Espresso
      • Sep 2016
      • 585

      #3
      Meget enig til espresso Efter en uges tid synes jeg, at jeg får klart det bedste resultat. Det holder så indtil dag 15-20, afhængigt at bønne, hvorefter resultatet i koppen begynder at blive dårligere.

      Filter synes jeg er en smule mere tilgivende
      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
        Meget enig til espresso Efter en uges tid synes jeg, at jeg får klart det bedste resultat. Det holder så indtil dag 15-20, afhængigt at bønne, hvorefter resultatet i koppen begynder at blive dårligere.

        Filter synes jeg er en smule mere tilgivende
        Enig, der er selvfølgelig (espresso) undtagelser, men jeg syntes det er sjældent.. selv med La cabra bønner, som jeg har prøvet syntes jeg den holder.

        En af undtagelserne som jeg har oplevet er Clevercoffee's "La Catarata" fra Costa Rica https://www.espressobar.dk/forums/sh...l=1#post145134 , som nu er udgået RIP jeg har lidt tilbage af den sidste pose ristet d. 5 Juni, den smager himmelsk idag, snart 6 uger efter rist, syntes faktisk slet ikke den er blevet dårligere, håber virkelig den kommer tilbage på hylden

        De har fået El Desafio https://clevercoffee.dk/shop/kaffe/e...io-costa-rica/ fra samme farm, som var månedens abonnements kaffe i sidste måned, den havde jeg virkelig glædet mig til at kunne købe som 1 kilos (hvem kan nøjes med 250 gram) så fik straks bestilt en pose da den kom i shoppen til normalt salg ristet den 30 Juni, den smager mig stadig ikke (til espresso)



        Edit.. bliver helt glad.. det ser ud til de har fået en ny 2020 høst (håber den er lige så god som den sidste) den kan sikkert købes i næste måned

        Juli måneds kaffe
        La Catarata 2020 fra Costa Rica
        Det er på tid til en gammel kending i nye klæder. Selvom det er en gammel kending, er det en helt ny oplevelse: en meget anderledes kop kaffe end 2019-høsten. Sidste år havde kaffen en næsten natural processed og funky profil. Den nye høst byder på noter af søde figner og sukkerrør, grønne æbler og friske, søde kirsebær. Lækkert! La Catara 2020 er mindre funky, den er super balanceret, med en meget behagelig balance mellem sødme og syrlighed.

        Land: Costa Rica // Region: Chirripó // Vaskestation: Café Rivense del Chirripó // Sort: Red Catuaí // Processering: Black Honey // Højde: 1600 moh // Plukket: januar-februar 2020
        Last edited by Jack; 14. July 2020, 23:54.
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af kildsgaard Se indlæg
          Til ren espresso er jeg tildels enig. Det er nemmere at ramme smagsprofilen på den bønne jeg bruger inden for de 6-30 dage. Men i mælkedrikke generer det mig ikke hvis bønnerne sniger sig over 30 dage :-)
          Men der er jo ikke rigtig nogen grund til at købe så mange bønner ad gangen, så hellere have et lager der svarer til de 6-30 dage.
          Jeg kan nemt både mærke og smager det selv i mælkedrikke ;-)
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • kildsgaard
            Grøn bønne
            • Apr 2019
            • 30

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Jeg kan nemt både mærke og smager det selv i mælkedrikke ;-)
            Min smagspalette vinder nok heller ikke nogle konkurrencer :-D

            Comment

            Working...
            X