Kaffelandskabet efter Corona-lock-down

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Kaffelandskabet efter Corona-lock-down

    Under nedlukningen var det jo ikke været nemt for de kaffevirksomheder, som levede af cafeer og arbejdspladser.

    Hvordan har de klaret sig ?

    For en uges tid siden var "vores egen" Kristians Kaffe i Berlingske Business og fortalte om hvordan det så sort ud da krisen startede: arbejdspladser, cafeer, events - alt gik pludselig i nul. Det var 90% af omsætningen. Kristian fortalte om det på de sociale medier - og så boomede salget til private pludselig. Cool.

    Så er der nystartede Axlev kaffe (Tom fra Bønneklubben), som ristede og kørte kaffevogn ved Metro/tog stationer. Pludselig var der ingen mennesker med offentlig trafik. Puf. Men så fandt han ud af at annoncerer i Fb-gruppen for Herlev, hvor han bor - om at han ku køre ud til folk, som arbejdede hjemme. Stor succes. Masser af nye kontakter til fremtidige arrangementer. Fedt.

    Men Nordhavn Coffee Roasters i København gik konkurs for en måneds tid siden. Jeg kender ikke detaljer om hvordan de var fat før Corona-krisen, så jeg kan ikke sige om det var eneste faktor.

    Hvordan ser det ellers ud med kaffevirksomhederne ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Freund
    Lysristet
    • Dec 2018
    • 125

    #2
    I Herning er der også sket ændringer i perioden, men om der er en sammenhæng ved jeg ikke:
    Martin H/ Dynamo forpagter ikke længere caféen i biblioteket (gisp!).
    Så jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv, når jeg skal have en god kop kaf inde i byen - eller skal hapse en lækker bønne med hjem [emoji51]

    Note: Caféen er under renovering, så jeg har ikke smagt kaffen hos den kommende forpagter.

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Kaffelandskabet efter Corona-lock-down

      Som regel plejer man at sige at det ikke er kriser i sig selv der resultere i konkurs, de skubber “blot” virksomheder i problemer det sidste stykke ud over kanten, men det er meget sjældent den udløsende årsag. Nogle økonomer kalder det også et nødvendigt onde, da det rydder op i systemet og resultere i nytænkning og innovation.

      Længere varende eller meget dybe kriser der især rammer forbruget kan dog også ramme nyopstartede eller meget små virksomheder med lille egenkapital og profit, men nytænkning som Kristen og Axel viser jo netop sådanne virksomheders evne til at tænke ud af boksen og se nye muligheder, hvilket jo gør en fortrøstningsfuld i forhold til de to, det er betryggende og dejligt at se. For det er jo netop det der skal til.

      Jeg syntes da også kaffeverden er kommet nogenlunde igennem, udover Nordhavn har jeg ikke hørt om andre. Det positive her er dog de tog det som en ny start og nyt eventyr, så i det triste så har det jo alligevel bragt noget nyt og spændende med sig.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • prodic
        Grøn bønne
        • Feb 2013
        • 23

        #4
        Oprindeligt indsendt af Freund Se indlæg
        I Herning er der også sket ændringer i perioden, men om der er en sammenhæng ved jeg ikke:
        Martin H/ Dynamo forpagter ikke længere caféen i biblioteket (gisp!).
        Så jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv, når jeg skal have en god kop kaf inde i byen - eller skal hapse en lækker bønne med hjem [emoji51]

        Note: Caféen er under renovering, så jeg har ikke smagt kaffen hos den kommende forpagter.
        Jeg har i dag frekventeret det nye sted. Fokus er nu knapt så meget på kaffe som tidligere, hvis jeg skal vurdere ud fra menukortet (kaffe er på side 2).
        Bønnen de serverer er fra Kifaru Coffee Aps (Aabenraa).
        Jeg blev aldrig fan af den forrige ejers bønner og riste, men denne er betydeligt mere min smag - og nok mere i den 7400'ske ånd overall.

        Comment

        Working...
        X