Omvendt osmose anlæg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pback
    Grøn bønne
    • Jul 2012
    • 45

    Omvendt osmose anlæg

    Kære kaffenørder

    Efter at have lært det på den hårde måde, er jeg nu nået frem til, at jeg må skifte strategi på vandbehandlingsfronten.
    Jeg er nået frem til, at det der passer bedst i mit setup er vand fra et omvendt osmose anlæg, som jeg tilsætter mineraler.

    Men hvilket anlæg skal jeg købe? Er det nødvendigt at ofre mange tusinde kroner, eller kan de billigere gøre det til privat brug?
    Hvilke anlæg har I derude?
    Jeg har f.eks. kigget på det her https://www.jmbryg.dk/shop/3trins-os...RoCoTYQAvD_BwE

    Jeg bor i hus og har ingen problemer med vandtrykket.

    Vh
    Peter
  • Freund
    Lysristet
    • Dec 2018
    • 125

    #2
    Hej Peter

    Min betragtning er, at uagtet anlægget er RO vand RO vand, dog med lidt sving i TDS ift. hvor i landet man trækker sit vand.
    (Der er en anden tråd i gang med lidt samme emne https://r.tapatalk.com/shareLink/top...ink_source=app
    Jeg har et af de små anlæg (300 kr.-ish), og har kørt med det et års tid - så har intet sammenligningsgrundlag. Jeg burde skifte membran jf. manualen (årligt) men så længe jeg ikke oplever sving i TDS trækker jeg den lidt endnu.
    Jeg blander med postevand for at få den smag frem jeg kan lide.

    Hilsen
    Freund
    Last edited by Freund; 12. July 2020, 20:10. Årsag: Link til tråd

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      RO vand er ikke bare RO vand, der er meget stor forskel på de forskellige anlægs effektivitet, nogle af de gode lader omk. 1% af mineralerne igennem, de værste kan lade 8% igennem. Det er selvfølgelig ikke slemt i områder med ikke særligt hårdt vand, men med meget hårdt vand meget mærkbart.

      Der er en hvis sammenhæng mellem kvalitet og pris. Men RO betaler du også en hvis mængde for kapacitet og der er ingen grund til at købe anlæg til vanvidssummer, hvis man ikke udnytter kapaciteten.

      Man skal huske at tilføje vand, evt. bypass noget da PH er lidt lavere og det er ikke optimalt for maskine. Er det til filter kan man benytte koncentrater.

      RO kan dog skaffes for menneskepenge.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • pback
        Grøn bønne
        • Jul 2012
        • 45

        #4
        Fedt, tak for svar! Så tør jeg godt kaste mig ud i en af de billigere modeller.
        Jeg vil stadig gerne høre, hvis nogle derude har erfaringer med konkrete modeller 🙂

        Comment

        • TurBo
          Mellemristet
          • May 2014
          • 285

          #5
          jeg har et dva filter som jeg er meget tilfreds med.

          Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
          Bo-- :-)
          Izzo Alex Duetto mk1
          Mahlkoenig Vario home

          Comment

          • pback
            Grøn bønne
            • Jul 2012
            • 45

            #6
            Oprindeligt indsendt af TurBo Se indlæg
            jeg har et dva filter som jeg er meget tilfreds med.

            Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
            Spændende. Tilsætter du noget til vandet inden du brygger?

            Comment

            • TurBo
              Mellemristet
              • May 2014
              • 285

              #7
              næ, jeg bruger det blot på den letteste metode og har gjort det med tilfredsstillende resultat siden 2015.
              maskinen kører på fast vand, og med afløb. Så det er vist så brugervenligt, som det kan blive.

              Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
              Bo-- :-)
              Izzo Alex Duetto mk1
              Mahlkoenig Vario home

              Comment

              Working...
              X