Mineral vand er ikke godt nok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #16
    Mineral vand er ikke godt nok?

    Har prøvet det, syntes det blev for spinkelt og manglede sødme. Der er også opskrifter derude hvordan du billigere kan lave dit eget “Third wave water”.

    Jeg gå ikke super meget op i præcision længere med mit vand, det skal blot være good enough og virke med det meste kaffe. Det der med at ændre opskriften alt efter kaffe/risteri bliver trættende i længden, ikke mindst fordi der også er dyrt at lave vand cupping for at finde den rette opskrift der ryger snildt 100g kaffe på det.

    I stedet justere jeg ved at tilføje lidt ekstra buffer eller calcium og eller magnesium hvis jeg kan smage det i en bryg oveni min normale opskrift.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Alexpid
      Coffeeholic
      • Jan 2016
      • 1496

      #17
      Kan godt følge dig ift classic profile til pour over. Min erfaring er dog med espresso profile og espresso maskine kommer der godt med smæk på smagen og maskinen er fri for kalk

      Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
      Selvstændig hos Alex Kaffe.
      Udelukkende på eBar som privatperson

      Comment

      • Riis87
        Lysristet
        • May 2018
        • 125

        #18
        Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

        Ville det være en brugbar løsning, at køre kildevand, eks Nonir, gennem et filter i vandtanken? F.eks. sådan et her https://espresso.lelit.com/accessorygroup/5 ?
        Den løsning er jeg blevet anbefalet. Det lyder da til at være en fornuftig middelvej.

        For som jeg har forstået det kan man også afkalke så meget og fjerne så meget fra vandet at pHen bliver så lav at der laves ætsninger inde i kedlerne.
        Venligst
        Riis87

        Comment

        • NielsN
          Lysristet
          • Dec 2013
          • 78

          #19
          Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

          Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?
          Jo, som jeg skriver gør du det ved at tilsætte postevand.
          ______________
          Niels

          Forloren Espresso

          Comment

          • NielsN
            Lysristet
            • Dec 2013
            • 78

            #20
            Oprindeligt indsendt af Riis87 Se indlæg

            ...som jeg har forstået det kan man også afkalke så meget og fjerne så meget fra vandet at pHen bliver så lav at der laves ætsninger inde i kedlerne.
            Rent RO vand er aggressivt, det er derfor at du skal tilsætte postevand (eller mineraler).
            Ph'en ved RO falder typisk til 6,5 pga CO2 der opstår når vandet presses gennem osmose membranen. Ph'en normaliseres efter lidt hviletid, men vandet er stadig tilbøjeligt til at optage mineraler fra de omgivende materialer, så ved brug i en espressomaskine er det specielt vigtigt at remineralisere.
            ______________
            Niels

            Forloren Espresso

            Comment

            • Riis87
              Lysristet
              • May 2018
              • 125

              #21
              Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
              Rent RO vand er aggressivt, det er derfor at du skal tilsætte postevand (eller mineraler).
              Ph'en ved RO falder typisk til 6,5 pga CO2 der opstår når vandet presses gennem osmose membranen. Ph'en normaliseres efter lidt hviletid, men vandet er stadig tilbøjeligt til at optage mineraler fra de omgivende materialer, så ved brug i en espressomaskine er det specielt vigtigt at remineralisere.
              RO vand?
              Venligst
              Riis87

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #22
                Oprindeligt indsendt af Riis87 Se indlæg
                RO vand?
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • airborn
                  Lysristet
                  • Dec 2019
                  • 51

                  #23
                  Hej Kaffenørder

                  Før anskaffelse af min espressomaskine undersøgte jeg netop den for mig bedste løsning på vandudfordringen.
                  Ved at konsultere dette forum men sandelig også Home-barista.com og på sidstnævnte især en "vandguru" kaldet Homeburrero kom jeg frem til at lave 2 opløste koncentrater som jeg tilfører RO vand.
                  Hvis nogen skulle have interesse er min opskrift følgende:

                  Koncentrat 1: 1000 g/ml RO vand tilsat 10,5 g magnesium sulfat
                  Koncentrat 2: 1000 g/ml RO vand tilsat 3,0 g potassium bicarbonat

                  til 5 l "kaffevand" bruges 132 g/ml af hvert koncentrat (altså ialt 264 g/ml og dette fyldes op til 5000 g/ml (5 liter))

                  Virker fint for mig og min maskine.

                  Ingen calsium - no scale - men mineraler nok til at der ikke er tæring.
                  Homeburrero har beregnet for mig at det skulle give bicarbonate alcalinity : 40 mg/l calsium: 0 mg/l magnesium: 113 mg/l total hardness : 113 mg/l as caco3 eq.

                  Dette skulle være tallene for Denise-vand : bicarbonat alcalinity: 115 calsium : 55 magnesium : 54 total hardness : 109
                  Dette skulle være tallene for TWW vand : bicarbonat alcalinity: 20 calsium : 48 magnesium : 113 total hardness : 161


                  Det er dog på eget ansvar hvis du vil bruge det,
                  Last edited by airborn; 5. July 2020, 11:30.

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    Mineral vand er ikke godt nok?

                    Oprindeligt indsendt af airborn Se indlæg
                    Hej Kaffenørder

                    Før anskaffelse af min espressomaskine undersøgte jeg netop den for mig bedste løsning på vandudfordringen.
                    Ved at konsultere dette forum men sandelig også Home-barista.com og på sidstnævnte især en "vandguru" kaldet Homeburrero kom jeg frem til at lave 2 opløste koncentrater som jeg tilfører RO vand.
                    Hvis nogen skulle have interesse er min opskrift følgende:

                    Koncentrat 1: 1000 g/ml RO vand tilsat 10,5 g magnesium sulfat
                    Koncentrat 2: 1000 g/ml RO vand tilsat 3,0 g potassium bicarbonat

                    til 5 l "kaffevand" bruges 132 g/ml af hvert koncentrat (altså ialt 264 g/ml og dette fyldes op til 5000 g/ml (5 liter))

                    Virker fint for mig og min maskine.

                    Ingen calsium - no scale - men mineraler nok til at der ikke er tæring.
                    Homeburrero har beregnet for mig at det skulle give bicarbonate alcalinity : 40 mg/l calsium: 0 mg/l magnesium: 113 mg/l total hardness : 113 mg/l as caco3 eq.

                    Dette skulle være tallene for Denise-vand : bicarbonat alcalinity: 115 calsium : 55 magnesium : 54 total hardness : 109
                    Dette skulle være tallene for TWW vand : bicarbonat alcalinity: 20 calsium : 48 magnesium : 113 total hardness : 161


                    Det er dog på eget ansvar hvis du vil bruge det,
                    Når du bruger RO har du stadig mineraler tilbage typisk et sted mellem 2-8%. Så dine reelle værdier er højere og du vil formentligt stadig have en my Calcium i dit vand. Han har ud fra lidt meget hurtigt og løst hovedregning kun udregnet værdierne af det tilføjede.

                    Men ja ellers ser det umiddelbart fornuftigt ud.

                    Man skal lige huske opskriften kun kan bruges af folk med RO, for folk med Water Destiller så er det nogle andre koncentrater der skal laves.
                    Last edited by malling; 5. July 2020, 14:18.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Ps. Folk der ikke bor i samme geografiske område og/eller med samme RO system kan egentligt grundlæggende heller ikke benytte det.

                      Koncentrater med RO skal grundlæggende udregnes efter egne forhold
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • airborn
                        Lysristet
                        • Dec 2019
                        • 51

                        #26
                        Min tds måler siger 5 ppm på mit RO vand, så det kan ikke være den store forskel

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af airborn Se indlæg
                          Min tds måler siger 5 ppm på mit RO vand, så det kan ikke være den store forskel
                          Det kommer meget an på hvor du bor og dit RO effektivitet. Der er ganske mærkbart forskel på om du benytter et RO anlæg i Silkeborg (Ikke at man seriøst behøver filtre vandet i Silkeborg) eller Frederiksberg.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #28
                            Mineral vand er ikke godt nok?

                            5ppm gør faktisk også en forskel, mere skal der som sådan ikke til. Men med visse anlæg placeret visse geografiske steder kan du i teorien sagtens ende med 30ppm.

                            Det er derfor det er lidt vigtigt at man så at sige har det i baghovedet når man søger at ramme givne værdier.
                            Last edited by malling; 6. July 2020, 11:13.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • KuntaKaffe
                              Grøn bønne
                              • Jan 2021
                              • 38

                              #29
                              Når man er lidt ny i det her og prøver at navigere i det, så er der meget i denne tråd der er sort snak.

                              Fandt denne artikel, som (også) gjorde mig klogere.

                              Comment

                              Working...
                              X