Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 28 af 28

Emne: Mineral vand er ikke godt nok?

Lysristet
    Registreringsdato
    May 2018
    Sted
    Odense
    Citer Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
    Rent RO vand er aggressivt, det er derfor at du skal tilsætte postevand (eller mineraler).
    Ph'en ved RO falder typisk til 6,5 pga CO2 der opstår når vandet presses gennem osmose membranen. Ph'en normaliseres efter lidt hviletid, men vandet er stadig tilbøjeligt til at optage mineraler fra de omgivende materialer, så ved brug i en espressomaskine er det specielt vigtigt at remineralisere.
    RO vand?
    Venligst
    Riis87

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Riis87 Se indlæg
    RO vand?
    https://www.google.com/search?q=RO+v...hrome&ie=UTF-8
    Pictures (or it didn't happen)

3. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

Riis87 (1 uge siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2019
    Hej Kaffenørder

Før anskaffelse af min espressomaskine undersøgte jeg netop den for mig bedste løsning på vandudfordringen.
    Ved at konsultere dette forum men sandelig også Home-barista.com og på sidstnævnte især en "vandguru" kaldet Homeburrero kom jeg frem til at lave 2 opløste koncentrater som jeg tilfører RO vand.
    Hvis nogen skulle have interesse er min opskrift følgende:

Koncentrat 1: 1000 g/ml RO vand tilsat 10,5 g magnesium sulfat
    Koncentrat 2: 1000 g/ml RO vand tilsat 3,0 g potassium bicarbonat

til 5 l "kaffevand" bruges 132 g/ml af hvert koncentrat (altså ialt 264 g/ml og dette fyldes op til 5000 g/ml (5 liter))

Virker fint for mig og min maskine.

Ingen calsium - no scale - men mineraler nok til at der ikke er tæring.
    Homeburrero har beregnet for mig at det skulle give bicarbonate alcalinity : 40 mg/l calsium: 0 mg/l magnesium: 113 mg/l total hardness : 113 mg/l as caco3 eq.

Dette skulle være tallene for Denise-vand : bicarbonat alcalinity: 115 calsium : 55 magnesium : 54 total hardness : 109
    Dette skulle være tallene for TWW vand : bicarbonat alcalinity: 20 calsium : 48 magnesium : 113 total hardness : 161

Det er dog på eget ansvar hvis du vil bruge det,
    Senest redigeret af airborn : 5 dage siden kl. 11:30

5. De følgende 2 brugere siger tak til airborn for denne post:

Jack (5 dage siden),Riis87 (4 dage siden)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Mineral vand er ikke godt nok?

Citer Oprindeligt indsendt af airborn Se indlæg
    Hej Kaffenørder

Før anskaffelse af min espressomaskine undersøgte jeg netop den for mig bedste løsning på vandudfordringen.
    Ved at konsultere dette forum men sandelig også Home-barista.com og på sidstnævnte især en "vandguru" kaldet Homeburrero kom jeg frem til at lave 2 opløste koncentrater som jeg tilfører RO vand.
    Hvis nogen skulle have interesse er min opskrift følgende:

Koncentrat 1: 1000 g/ml RO vand tilsat 10,5 g magnesium sulfat
    Koncentrat 2: 1000 g/ml RO vand tilsat 3,0 g potassium bicarbonat

til 5 l "kaffevand" bruges 132 g/ml af hvert koncentrat (altså ialt 264 g/ml og dette fyldes op til 5000 g/ml (5 liter))

Virker fint for mig og min maskine.

Ingen calsium - no scale - men mineraler nok til at der ikke er tæring.
    Homeburrero har beregnet for mig at det skulle give bicarbonate alcalinity : 40 mg/l calsium: 0 mg/l magnesium: 113 mg/l total hardness : 113 mg/l as caco3 eq.

Dette skulle være tallene for Denise-vand : bicarbonat alcalinity: 115 calsium : 55 magnesium : 54 total hardness : 109
    Dette skulle være tallene for TWW vand : bicarbonat alcalinity: 20 calsium : 48 magnesium : 113 total hardness : 161

Det er dog på eget ansvar hvis du vil bruge det,
    Når du bruger RO har du stadig mineraler tilbage typisk et sted mellem 2-8%. Så dine reelle værdier er højere og du vil formentligt stadig have en my Calcium i dit vand. Han har ud fra lidt meget hurtigt og løst hovedregning kun udregnet værdierne af det tilføjede.

Men ja ellers ser det umiddelbart fornuftigt ud.

Man skal lige huske opskriften kun kan bruges af folk med RO, for folk med Water Destiller så er det nogle andre koncentrater der skal laves.
    Senest redigeret af malling : 5 dage siden kl. 14:18
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Ps. Folk der ikke bor i samme geografiske område og/eller med samme RO system kan egentligt grundlæggende heller ikke benytte det.

Koncentrater med RO skal grundlæggende udregnes efter egne forhold

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2019
    Min tds måler siger 5 ppm på mit RO vand, så det kan ikke være den store forskel

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af airborn Se indlæg
    Min tds måler siger 5 ppm på mit RO vand, så det kan ikke være den store forskel
    Det kommer meget an på hvor du bor og dit RO effektivitet. Der er ganske mærkbart forskel på om du benytter et RO anlæg i Silkeborg (Ikke at man seriøst behøver filtre vandet i Silkeborg) eller Frederiksberg.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Mineral vand er ikke godt nok?

5ppm gør faktisk også en forskel, mere skal der som sådan ikke til. Men med visse anlæg placeret visse geografiske steder kan du i teorien sagtens ende med 30ppm.

Det er derfor det er lidt vigtigt at man så at sige har det i baghovedet når man søger at ramme givne værdier.
    Senest redigeret af malling : 4 dage siden kl. 11:13

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •