Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 28

Emne: Mineral vand er ikke godt nok?

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Mineral vand er ikke godt nok?

Jeg vil ikke tilråde at benytte de her poser ej heller koncentrater til maskin brug. Der er ofte betydelig mængder chloride der ikke just er super godt for espressomaskiner, sodium er heller ikke alt for godt. Jeg mindes LM råder til under 30ppm Chloride

Til espressomaskine brug vil jeg hellere gå lidt på kompromis med selve vandkvaliteten og så hælde alm. Postevand ind så man opnår den ønskede hårhed.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

2. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (2 uger siden)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Jeg vil ikke tilråde at benytte de her poser ej heller koncentrater til maskin brug. Der er ofte betydelig mængder chloride der ikke just er super godt for espressomaskiner, sodium er heller ikke alt for godt. Jeg mindes LM råder til under 30ppm Chloride

Til espressomaskine brug vil jeg hellere gå lidt på kompromis med selve vandkvaliteten og så hælde alm. Postevand ind så man opnår den ønskede hårhed.
    Syntes det er interessant, har aldrig prøvet "Third Wave Water" men husker på første kaffefestival i Valby, kaffe lavet med lokalt Valby vand og så noget filtreret vand igennem er ret dyrt filter, som jeg heller ikke kan anbefale pga prisen, da filteret er så dyrt i drift, man lige så godt kan købe kildevand på flaske, men der var kæmpe stor forskel på smagen og farven på pour over kaffen, det var en vand øjenåbner for mig, dog tror jeg ikke der er det vilde forskel på lavkalk poste vand filtret igennem en Brita kande, det virker hjemme hos mig, men kunne godt tænke mig at smage dem op i mod hinanden
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 13:32
    Pictures (or it didn't happen)

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Der er ingen chloride i thirdwavewater.com det er magnesium sulfat og calcium citrate. Netop for at undgå chloride

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

5. De følgende brugere har takket Alexpid for denne post:

Jack (2 uger siden)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Mar 2020
    Sted
    Aarhus C
    Jeg går og overvejer om Nornir vand + oscar kalkfilter giver mening.

7. De følgende brugere har takket 2mas for denne post:

kristoffer.kossmann (6 dage siden)

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    OT.: noget helt andet er de stor locator, fra de specielle produkter i kaffe verdenen, kan være en hjælp til at finde gode kaffe steder ude i verden, jeg fandt for eks lige en kaffe bar / risteri (som jeg ikke kendte) med rimelige priser på ristede bønner i Hong Kong via den fra thirdwavewater

Man kan normalt se på udstyret om de er seriøse
    https://www.google.com/maps/@22.3192...!7i4000!8i3000

Så jeg fik lige meget mere ud af tråden her
    Pictures (or it didn't happen)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Mineral vand er ikke godt nok?

Har prøvet det, syntes det blev for spinkelt og manglede sødme. Der er også opskrifter derude hvordan du billigere kan lave dit eget “Third wave water”.

Jeg gå ikke super meget op i præcision længere med mit vand, det skal blot være good enough og virke med det meste kaffe. Det der med at ændre opskriften alt efter kaffe/risteri bliver trættende i længden, ikke mindst fordi der også er dyrt at lave vand cupping for at finde den rette opskrift der ryger snildt 100g kaffe på det.

I stedet justere jeg ved at tilføje lidt ekstra buffer eller calcium og eller magnesium hvis jeg kan smage det i en bryg oveni min normale opskrift.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

10. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (2 uger siden)

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Kan godt følge dig ift classic profile til pour over. Min erfaring er dog med espresso profile og espresso maskine kommer der godt med smæk på smagen og maskinen er fri for kalk

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

Lysristet
    Registreringsdato
    May 2018
    Sted
    Odense
    Citer Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

Ville det være en brugbar løsning, at køre kildevand, eks Nonir, gennem et filter i vandtanken? F.eks. sådan et her https://espresso.lelit.com/accessorygroup/5 ?
    Den løsning er jeg blevet anbefalet. Det lyder da til at være en fornuftig middelvej.

For som jeg har forstået det kan man også afkalke så meget og fjerne så meget fra vandet at pHen bliver så lav at der laves ætsninger inde i kedlerne.
    Venligst
    Riis87

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?
    Jo, som jeg skriver gør du det ved at tilsætte postevand.

Forloren Espresso

14. De følgende brugere har takket NielsN for denne post:

Jack (1 uge siden)

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Riis87 Se indlæg

...som jeg har forstået det kan man også afkalke så meget og fjerne så meget fra vandet at pHen bliver så lav at der laves ætsninger inde i kedlerne.
    Rent RO vand er aggressivt, det er derfor at du skal tilsætte postevand (eller mineraler).
    Ph'en ved RO falder typisk til 6,5 pga CO2 der opstår når vandet presses gennem osmose membranen. Ph'en normaliseres efter lidt hviletid, men vandet er stadig tilbøjeligt til at optage mineraler fra de omgivende materialer, så ved brug i en espressomaskine er det specielt vigtigt at remineralisere.

Forloren Espresso

16. De følgende 2 brugere siger tak til NielsN for denne post:

Jack (1 uge siden),malling (1 uge siden)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •