Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 28

Emne: Mineral vand er ikke godt nok?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2020

Mineral vand er ikke godt nok?

Hej alle

Jeg har netop bestilt en Rocket R60v og i min kontakt med sælgeren, så nævner han for mig om jeg også skal bestille vandbehandlingsudstyr. Jeg nævner at jeg altid bruger mineralvand - Nornir. Det har jeg fået anbefalet tidligere, men han nævner at det indholder mineraler (og lime?) som kan være skadelige for maskinen.

Jeg vil helst ikke i gang med den store ændring ift vandbehandling, da jeg regner med at skulle bygge hus, hvor jeg vil have en direkte vandtilførsel med filter.

Bør jeg ændre tilgang og købe en kande til at filtrere vand med? Og er det overhovedet bedre end kildevand?

Til info så bor jeg i Århus.

På forhånd mange tak for hjælpen

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Jeg har de seneste år brugt destilleret vand og third wave water espresso profile. Ingen kalk og max smæk på smagen

Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

Mørkristet Ullum's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Fredericia 7000
    Citer Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
    Jeg har de seneste år brugt destilleret vand og third wave water espresso profile. Ingen kalk og max smæk på smagen

Lyde spændende, jeg Googlede det, men kunne kun finde us leverandører hvor fragten når astronomiske højder, hvor køber du?
    Mvh ullum

Coffeeholic Alexpid's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Sted
    Tranbjerg
    Sender lige en pm

Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Der skal være mineraler i dit vand ellers er det også skadeligt for maskinen.
    Hvis det er et spørgmål om garanti, så spørg sælgeren hvilken hårdhed vandet skal have (General Hårdhed GH og Karbonat Hårdhed) - køb to akvarie sæt til hhv. test af GH og KH og test dit kildevand - måske er det fint som det er.
    Jeg kan ikke anbefale en filterkande, men såfremt dit vand ellers smager godt, kan du købe et billigt omvendt osmosanlæg og blade dette vand op til den ønskede GH/KH med ufiltreret postevand. Det er basalt set det samme* som ekstremt dyre anlæg fra feks. Eversys gør - dem som bruges i seriøse kaffebarer.
    Små billige omvendte osmoseanlæg kan bare kobles på din vandhane såfremt du har tilstrækkeligt højt vandtryk, og pilles af når du har produceret den vand du skal bruge.

*De filterer også postevandet gennem et kulfilter, men det er kun relevant hvis vandet ikke smager godt fra hanen, hvilket sjældent er et problem i DK.
    Senest redigeret af NielsN : 2 uger siden kl. 16:47

Forloren Espresso

6. De følgende brugere har takket NielsN for denne post:

Jack (2 uger siden)

Mørkristet Ullum's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2013
    Sted
    Fredericia 7000
    Uden overhovedet skulle kloge mig på noget jeg ikke har den store viden om, så er vi nu nået hertil i livet:
    I starten kørte jeg bare på med alm. vand (dh 17) og afkalkede efter behov. Fruen fik efterfølgende en Jura til 25K som hun virkelig passer på, dvs alverdens dyre filtre og rens. Vi tog situationen op til overvejelse og investerede i bvt filter på en enkelt hane. Så vidt jeg ved, kunne det nedbringe hårdheden, uden at jeg dog målte det. Fruen droppede filteret i vandindtaget, og jeg har ikke haft brug for afkalkning. Nu skal sådan et filter jo skiftes årligt, og det til en pris af 6-700 kroner. Vi overvejede igen og købte et anlæg til hele huset, Leyco 5 tror jeg det hedder.
    Det er så indstillet til en hårdhed på 6 dh. I forhold til kaffen er der ingen ændring, men sikke da en omvæltning på alt andet. Kalk forsvinder fra brusekabinerne, vandhane armaturene er rene, perlatorne og brusehovedet sprøjter ikke i alle retininger. Rengøring er bare nemmere, vinduespudsning er en leg. Tøjet får farven tilbage, fruen har fået krøller, bilvask er bare så nemt, jeg kan kun finde positive ting.
    Det har så vidt jeg ved, ikke noget med mineralerne at gøre, men alligevel sender Alex mig en prøve så jeg kan teste det.
    Jeg lavede en gang en test på helt rent vand, det var udrikkeligt.
    Mvh ullum

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Citer Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
    Der skal være mineraler i dit vand ellers er det også skadeligt for maskinen.
    Hvis det er et spørgmål om garanti, så spørg sælgeren hvilken hårdhed vandet skal have (General Hårdhed GH og Karbonat Hårdhed) - køb to akvarie sæt til hhv. test af GH og KH og test dit kildevand - måske er det fint som det er.
    Jeg kan ikke anbefale en filterkande, men såfremt dit vand ellers smager godt, kan du købe et billigt omvendt osmosanlæg og blade dette vand op til den ønskede GH/KH med ufiltreret postevand. Det er basalt set det samme* som ekstremt dyre anlæg fra feks. Eversys gør - dem som bruges i seriøse kaffebarer.
    Små billige omvendte osmoseanlæg kan bare kobles på din vandhane såfremt du har tilstrækkeligt højt vandtryk, og pilles af når du har produceret den vand du skal bruge.

*De filterer også postevandet gennem et kulfilter, men det er kun relevant hvis vandet ikke smager godt fra hanen, hvilket sjældent er et problem i DK.
    Jeg er også ude i nogle vandproblemer, så jeg håber det er ok, at jeg lige kobler mig på

Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?

Ville det være en brugbar løsning, at køre kildevand, eks Nonir, gennem et filter i vandtanken? F.eks. sådan et her https://espresso.lelit.com/accessorygroup/5 ?

Lysristet
    Registreringsdato
    Dec 2018
    Sted
    Herning
    Citer Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?
    Netop
    Jeg har et af de små RO anlæg, og blander med postevand for at få den smag frem, som jeg foretrækker.
    Jeg er ikke gået videnskabeligt til værks, blot blandet indtil jeg synes det var bedst for den bønne jeg nu havde på bordet.

Det kan nørdes mere

Hilsen
    Freund

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2012
    Citer Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
    Sender lige en pm

Jeg er også meget interesseret i at høre, hvor du køber tabletterne

Mvh
    Peter

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg
    Jeg er også meget interesseret i at høre, hvor du køber tabletterne

Mvh
    Peter
    eneste sted i danmark med "Third Wave Water" https://alexkaffe.dk/product-category/tilbehor/

STORE LOCATOR
    https://thirdwavewater.com/pages/store-locator
    Senest redigeret af Jack : 2 uger siden kl. 13:12
    Pictures (or it didn't happen)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •