Mineral vand er ikke godt nok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JonJ
    Grøn bønne
    • Jan 2020
    • 36

    Mineral vand er ikke godt nok?

    Hej alle

    Jeg har netop bestilt en Rocket R60v og i min kontakt med sælgeren, så nævner han for mig om jeg også skal bestille vandbehandlingsudstyr. Jeg nævner at jeg altid bruger mineralvand - Nornir. Det har jeg fået anbefalet tidligere, men han nævner at det indholder mineraler (og lime?) som kan være skadelige for maskinen.

    Jeg vil helst ikke i gang med den store ændring ift vandbehandling, da jeg regner med at skulle bygge hus, hvor jeg vil have en direkte vandtilførsel med filter.

    Bør jeg ændre tilgang og købe en kande til at filtrere vand med? Og er det overhovedet bedre end kildevand?

    Til info så bor jeg i Århus.

    På forhånd mange tak for hjælpen
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Jeg har de seneste år brugt destilleret vand og third wave water espresso profile. Ingen kalk og max smæk på smagen

    Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Ullum
      Mørkristet
      • Sep 2013
      • 401

      #3
      Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
      Jeg har de seneste år brugt destilleret vand og third wave water espresso profile. Ingen kalk og max smæk på smagen

      Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
      Lyde spændende, jeg Googlede det, men kunne kun finde us leverandører hvor fragten når astronomiske højder, hvor køber du?
      Mvh ullum

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Sender lige en pm

        Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • NielsN
          Lysristet
          • Dec 2013
          • 78

          #5
          Der skal være mineraler i dit vand ellers er det også skadeligt for maskinen.
          Hvis det er et spørgmål om garanti, så spørg sælgeren hvilken hårdhed vandet skal have (General Hårdhed GH og Karbonat Hårdhed) - køb to akvarie sæt til hhv. test af GH og KH og test dit kildevand - måske er det fint som det er.
          Jeg kan ikke anbefale en filterkande, men såfremt dit vand ellers smager godt, kan du købe et billigt omvendt osmosanlæg og blade dette vand op til den ønskede GH/KH med ufiltreret postevand. Det er basalt set det samme* som ekstremt dyre anlæg fra feks. Eversys gør - dem som bruges i seriøse kaffebarer.
          Små billige omvendte osmoseanlæg kan bare kobles på din vandhane såfremt du har tilstrækkeligt højt vandtryk, og pilles af når du har produceret den vand du skal bruge.

          *De filterer også postevandet gennem et kulfilter, men det er kun relevant hvis vandet ikke smager godt fra hanen, hvilket sjældent er et problem i DK.
          Last edited by NielsN; 26. June 2020, 16:47.
          ______________
          Niels

          Forloren Espresso

          Comment

          • Ullum
            Mørkristet
            • Sep 2013
            • 401

            #6
            Uden overhovedet skulle kloge mig på noget jeg ikke har den store viden om, så er vi nu nået hertil i livet:
            I starten kørte jeg bare på med alm. vand (dh 17) og afkalkede efter behov. Fruen fik efterfølgende en Jura til 25K som hun virkelig passer på, dvs alverdens dyre filtre og rens. Vi tog situationen op til overvejelse og investerede i bvt filter på en enkelt hane. Så vidt jeg ved, kunne det nedbringe hårdheden, uden at jeg dog målte det. Fruen droppede filteret i vandindtaget, og jeg har ikke haft brug for afkalkning. Nu skal sådan et filter jo skiftes årligt, og det til en pris af 6-700 kroner. Vi overvejede igen og købte et anlæg til hele huset, Leyco 5 tror jeg det hedder.
            Det er så indstillet til en hårdhed på 6 dh. I forhold til kaffen er der ingen ændring, men sikke da en omvæltning på alt andet. Kalk forsvinder fra brusekabinerne, vandhane armaturene er rene, perlatorne og brusehovedet sprøjter ikke i alle retininger. Rengøring er bare nemmere, vinduespudsning er en leg. Tøjet får farven tilbage, fruen har fået krøller, bilvask er bare så nemt, jeg kan kun finde positive ting.
            Det har så vidt jeg ved, ikke noget med mineralerne at gøre, men alligevel sender Alex mig en prøve så jeg kan teste det.
            Jeg lavede en gang en test på helt rent vand, det var udrikkeligt.
            Mvh ullum

            Comment

            • pback
              Grøn bønne
              • Jul 2012
              • 45

              #7
              Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
              Der skal være mineraler i dit vand ellers er det også skadeligt for maskinen.
              Hvis det er et spørgmål om garanti, så spørg sælgeren hvilken hårdhed vandet skal have (General Hårdhed GH og Karbonat Hårdhed) - køb to akvarie sæt til hhv. test af GH og KH og test dit kildevand - måske er det fint som det er.
              Jeg kan ikke anbefale en filterkande, men såfremt dit vand ellers smager godt, kan du købe et billigt omvendt osmosanlæg og blade dette vand op til den ønskede GH/KH med ufiltreret postevand. Det er basalt set det samme* som ekstremt dyre anlæg fra feks. Eversys gør - dem som bruges i seriøse kaffebarer.
              Små billige omvendte osmoseanlæg kan bare kobles på din vandhane såfremt du har tilstrækkeligt højt vandtryk, og pilles af når du har produceret den vand du skal bruge.

              *De filterer også postevandet gennem et kulfilter, men det er kun relevant hvis vandet ikke smager godt fra hanen, hvilket sjældent er et problem i DK.
              Jeg er også ude i nogle vandproblemer, så jeg håber det er ok, at jeg lige kobler mig på

              Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?

              Ville det være en brugbar løsning, at køre kildevand, eks Nonir, gennem et filter i vandtanken? F.eks. sådan et her https://espresso.lelit.com/accessorygroup/5 ?

              Comment

              • Freund
                Lysristet
                • Dec 2018
                • 125

                #8
                Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg

                Vand fra et omvendt osmose anlæg skal vel tilsættes diverse mineraler?
                Netop [emoji106]
                Jeg har et af de små RO anlæg, og blander med postevand for at få den smag frem, som jeg foretrækker.
                Jeg er ikke gået videnskabeligt til værks, blot blandet indtil jeg synes det var bedst for den bønne jeg nu havde på bordet.

                Det kan nørdes mere [emoji6]

                Hilsen
                Freund

                Comment

                • pback
                  Grøn bønne
                  • Jul 2012
                  • 45

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                  Sender lige en pm

                  Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
                  Jeg er også meget interesseret i at høre, hvor du køber tabletterne

                  Mvh
                  Peter

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg
                    Jeg er også meget interesseret i at høre, hvor du køber tabletterne

                    Mvh
                    Peter
                    eneste sted i danmark med "Third Wave Water" https://alexkaffe.dk/product-category/tilbehor/

                    STORE LOCATOR
                    Loading store locator from Stockist store locator... Don't see Third Wave Water in your local coffee shop? Click HERE to place a request.
                    Last edited by Jack; 29. June 2020, 13:12.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Mineral vand er ikke godt nok?

                      Jeg vil ikke tilråde at benytte de her poser ej heller koncentrater til maskin brug. Der er ofte betydelig mængder chloride der ikke just er super godt for espressomaskiner, sodium er heller ikke alt for godt. Jeg mindes LM råder til under 30ppm Chloride

                      Til espressomaskine brug vil jeg hellere gå lidt på kompromis med selve vandkvaliteten og så hælde alm. Postevand ind så man opnår den ønskede hårhed.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Jeg vil ikke tilråde at benytte de her poser ej heller koncentrater til maskin brug. Der er ofte betydelig mængder chloride der ikke just er super godt for espressomaskiner, sodium er heller ikke alt for godt. Jeg mindes LM råder til under 30ppm Chloride

                        Til espressomaskine brug vil jeg hellere gå lidt på kompromis med selve vandkvaliteten og så hælde alm. Postevand ind så man opnår den ønskede hårhed.
                        Syntes det er interessant, har aldrig prøvet "Third Wave Water" men husker på første kaffefestival i Valby, kaffe lavet med lokalt Valby vand og så noget filtreret vand igennem er ret dyrt filter, som jeg heller ikke kan anbefale pga prisen, da filteret er så dyrt i drift, man lige så godt kan købe kildevand på flaske, men der var kæmpe stor forskel på smagen og farven på pour over kaffen, det var en vand øjenåbner for mig, dog tror jeg ikke der er det vilde forskel på lavkalk poste vand filtret igennem en Brita kande, det virker hjemme hos mig, men kunne godt tænke mig at smage dem op i mod hinanden
                        Last edited by Jack; 29. June 2020, 13:32.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Alexpid
                          Coffeeholic
                          • Jan 2016
                          • 1496

                          #13
                          Der er ingen chloride i thirdwavewater.com det er magnesium sulfat og calcium citrate. Netop for at undgå chloride

                          Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
                          Selvstændig hos Alex Kaffe.
                          Udelukkende på eBar som privatperson

                          Comment

                          • 2mas
                            Grøn bønne
                            • Mar 2020
                            • 11

                            #14
                            Jeg går og overvejer om Nornir vand + oscar kalkfilter giver mening.

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              OT.: noget helt andet er de stor locator, fra de specielle produkter i kaffe verdenen, kan være en hjælp til at finde gode kaffe steder ude i verden, jeg fandt for eks lige en kaffe bar / risteri (som jeg ikke kendte) med rimelige priser på ristede bønner i Hong Kong via den fra thirdwavewater

                              Man kan normalt se på udstyret om de er seriøse


                              Så jeg fik lige meget mere ud af tråden her
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X