Vibiemme junior varierer i tryk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kriskau
    Grøn bønne
    • Jun 2020
    • 4

    Vibiemme junior varierer i tryk

    Hej

    Jeg har en vibiemme junior som fluktuerer mellem 4 og 8 bare når jeg prøver at kører et shot. Når jeg bruger dampen skal maskinen have 5 min for at opbygge tryk efter at have trukket et shot. Begge dele er noget helt nyt.
    Efter en del ture på Google er jeg lidt ved at give op, nogen gode ideer til hvad problemet er?
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Oprindeligt indsendt af Kriskau Se indlæg
    Hej

    Jeg har en vibiemme junior som fluktuerer mellem 4 og 8 bare når jeg prøver at kører et shot. Når jeg bruger dampen skal maskinen have 5 min for at opbygge tryk efter at have trukket et shot. Begge dele er noget helt nyt.
    Efter en del ture på Google er jeg lidt ved at give op, nogen gode ideer til hvad problemet er?
    Dine 4-8 bar, når du kører et skud, er relateret til din pumpe. Det har intet med trykket at gøre på din damp, som er relateret til dit varmelegeme/pressostat (styrer trykket) (mener det er en hx-maskine ikke?)

    Hvad mener du med at begge dele er nyt?
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Kriskau
      Grøn bønne
      • Jun 2020
      • 4

      #3
      Det er en hx maskine.

      Begge problemer relativt nye men dampen har drillede i 1 uge eller 2, men fluktuationen i trykket begyndte midt på ugen.

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Oprindeligt indsendt af Kriskau Se indlæg
        Det er en hx maskine.

        Begge problemer relativt nye men dampen har drillede i 1 uge eller 2, men fluktuationen i trykket begyndte midt på ugen.
        Ok, men det har ikke noget med hinanden at gøre.
        Pumpen leverer det samme tryk, hvis du f. eks. starter den med kold maskine.

        Hvis maskinen er ny, lyder det underligt, men det er ikke ualmindeligt at en ældre pumpe opfører sig sådan. Hvad gør den, når du sætter blindfilter i?

        Ligeledes påvirker brygning af en espresso kun i ganske minimal grad selve trykket i kedlen, når den ellers er varm. Vandet fra brygget kommer ikke i berøring med vandet i kedlen, så det er kun når det køligere vand, strømmer ind i hx-røret at det kan påvirke kedeltrykket en lille smule.

        Det er først når du trækker damp ud eller varmt vand at du påvirker trykket, dels med det du trækker ud, men klart mest når maskinen hiver koldt vand ind. Så falder trykket, som det gør på alle maskiner.

        Men spøjst. Er der garanti på, er det jo nemt.
        Ellers måske finde en i nærheden af dig, der kan kigge på den? Hvor står maskinen?
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • Kriskau
          Grøn bønne
          • Jun 2020
          • 4

          #5
          Den har et par år på bagen (mener den er fra ‘12)

          Den gør det samme med blindfilter så en lidt slidt pumpe lyder ikke helt forkert

          Maskinen står i Aalborg - men det med faldende tryk er til at leve med man skal bare have lidt tålmodighed

          Comment

          • Kriskau
            Grøn bønne
            • Jun 2020
            • 4

            #6
            Hej Kristian
            Tak for indspillende, jeg tror jeg har fået det fixet. Pumpen er skiftet og pludselig larmer den ikke halvt så meget mere og den holder tryk. En grundig rens af damp kedlen og afkalkning af varmelegemet (det var ikke en hx men dualboiler) og den falder ikke i tryk længere.

            Mange tak for hjælpen

            Vh Kristoffer

            Comment

            Working...
            X