Silikat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hmo11
    Grøn bønne
    • Jan 2020
    • 2

    Silikat

    Hej
    Jeg har et problem med at pumpen på min simonelli står af. Niels fra Kaffemekka, mener det skyldes silikat i vandet, der stopper pumpen. Ud af vandprøven fra vandværket kan jeg ikke se hvor det skulle komme fra. Hvordan fjerner jeg det fra maskinen, og hvordan undgår jeg at det kommer igen?

    Mvh. Henrik Østergaard
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Bruger du vand direkte fra vandhanen i din maskine?
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • hmo11
      Grøn bønne
      • Jan 2020
      • 2

      #3
      Det kommer forbi en Brita kande først - det er ikke kalk der er problemet.

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        Der er silikat i dit vand, men hvordan afgør man, at det ikke er et problem? Jeg kender ikke mg/l forholdet som giver anledning til aflejringer - sagde Niels noget om det?
        En filterkande er i øvrigt ikke særligt effektiv, så man kan ikke nødvendigvis konkludere at silikat fanges dér (eller kalk for den sags skyld).

        Comment

        • scs
          Mellemristet
          • Apr 2016
          • 237

          #5
          Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
          Der er silikat i dit vand, men hvordan afgør man, at det ikke er et problem? Jeg kender ikke mg/l forholdet som giver anledning til aflejringer - sagde Niels noget om det?
          En filterkande er i øvrigt ikke særligt effektiv, så man kan ikke nødvendigvis konkludere at silikat fanges dér (eller kalk for den sags skyld).
          Nu kan man jo måle - før og efter. Et frisk Brita-filter halverer den generelle hårdhed på mit vandværksvand - og med et TDS meter kan man måle reduktionen af mineraler generelt, men silikat... var ikke engang klar over at det var tilstede i vandværksvand.
          _______________________________________________
          MK Vario - Rancilio Silvia
          Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
            Nu kan man jo måle - før og efter. Et frisk Brita-filter halverer den generelle hårdhed på mit vandværksvand - og med et TDS meter kan man måle reduktionen af mineraler generelt, men silikat... var ikke engang klar over at det var tilstede i vandværksvand.
            Du har nok noget mere medgørligt vand i dit område. Ved mit tappested i KBH reducerer et Brita filter TDS værdien med 1/3 efter første uges brug og har i praksis mistet sin effekt ved uge 3.

            Jeg har ikke hørt at der er grænseværdier for silikat, så indholdet bliver nok ikke offentliggjort på vandværksmålinger.
            Silikat ser ud til specielt at være et problem i akvarie verdenen, hvor det medvirker til aflejringer på cirkulations pumper ol.
            Jeg har ikke hørt om det før på Espressobar, men Niels har opbygget en kollosal erfaring gennem årene, så det er måske værd at spørge hvad han mener du i så fald bør/kan gøre.
            Ellers kan prøve at udforske akvarie universet hvis du ikke får et brugbart svar her.

            Jeg ville dog personligt først prøve med en almindelige afkalkning (som du måske kan høre, er jeg mistroisk overfor filter kander, og kalkaflejringer er trods alt den mest normale årsag til problemer).

            Held og lykke med det.

            Comment

            • scs
              Mellemristet
              • Apr 2016
              • 237

              #7
              Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
              Du har nok noget mere medgørligt vand i dit område. Ved mit tappested i KBH reducerer et Brita filter TDS værdien med 1/3 efter første uges brug og har i praksis mistet sin effekt ved uge 3.

              Nu måler et TDS meter jo alle mineraler - ikke kun kalk. Jeg har tidligere lavet lidt mere præcise test på mit vandværksvand, og givet resultaterne her: https://espressobar.dk/forums/showth...nder&highlight

              Sådan groft sagt, så reduceres TDS værdien med 1/3 og dH værdien med 1/2 med et frisk Brita+ filter.

              Jeg er helt med på, at en vandfilterkande ikke er løsningen på alt ift. hårdt vand, men jeg har gode erfaringer med brugen af det til kaffevand.
              _______________________________________________
              MK Vario - Rancilio Silvia
              Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                Nu måler et TDS meter jo alle mineraler - ikke kun kalk. Jeg har tidligere lavet lidt mere præcise test på mit vandværksvand, og givet resultaterne her: https://espressobar.dk/forums/showth...nder&highlight

                Sådan groft sagt, så reduceres TDS værdien med 1/3 og dH værdien med 1/2 med et frisk Brita+ filter.

                Jeg er helt med på, at en vandfilterkande ikke er løsningen på alt ift. hårdt vand, men jeg har gode erfaringer med brugen af det til kaffevand.
                I det nordjyske fungerer Brita kanden rigtig godt, men ikke så godt med det ultra hårde københavner vand

                Last edited by Jack; 14. June 2020, 14:56.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • scs
                  Mellemristet
                  • Apr 2016
                  • 237

                  #9
                  Men der er snart en ende på Københavnernes trængsler. Hofor indfaser centrale blødgøringanlæg i hele forsyningsområdet, så alle dele af forsyningsområdet vil have middelhårdt vand i slutningen af 2020´erne. Vand mellem 12 - 20 dH.

                  _______________________________________________
                  MK Vario - Rancilio Silvia
                  Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Silikat

                    Rimeligt uambitiøst hvis du spørger mig, lugter af man ikke vil gøre VVS’erne mfl. alt for arbejdsløse. Den hårdhed er nok til at forkorte opvaskemaskiner, vaskemaskiner, kedler og rør.

                    Det ligger en god bid højere end hvad de blev anbefalet at sænke den til i sin tid. Men typisk fra vores beslutningstagers side. I det mindste kan frederiksberg finde ud af det 8-12dh!

                    Men det andet er jo også København og Hofor [emoji849][emoji6][emoji2369]
                    Last edited by malling; 14. June 2020, 21:59.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Er der nogen som har et link til at der er påvist silikat i dansk postevand ?

                      Bjerge/klipper er lavet af silikat. Det har vi ikke i den danske undergrund - på nær Bornholm. Så svært at se hvordan der skulle komme væsentlige mængder silikater i drikkevandet i resten af Danmark.

                      Og i øvrigt er silikat tungt opløseligt i vand.
                      Last edited by Kaffe T; 16. June 2020, 08:58.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Hvis det er direkte fra “hanen” er der meget lille chance for syndelige mængder af Silikat, Silikat kommer i DK først og fremmest fra menneskelig forurening af jorden, der så kan trække ned i grundvandet.

                        Der benyttes Silikat i byggeri, Industri, og visse former for gødning, men det er stadig i relativ lave koncentrationer. Så jeg har umådelig svært ved at tro på forklaringen.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • JesperOK
                          Mellemristet
                          • Feb 2011
                          • 211

                          #13
                          Sand og ler er eroderede bjerge, så der mangler ikke silikater ... men de er som nævnt tungtopløselige i vand under normale forhold.

                          Det kan også være der menes opslemmet ler, dette kan komme ind i systemet ved rørbrud, og vil langsomt bundfælde når vandet står stille.
                          Rocket Evoluzione v2

                          Compak K10 ProBarista
                          Sort Feldgrind

                          Behmor 1600

                          Comment

                          Working...
                          X