Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emne: Silikat

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2020
    Sted
    Bisholt

Silikat

Hej
    Jeg har et problem med at pumpen på min simonelli står af. Niels fra Kaffemekka, mener det skyldes silikat i vandet, der stopper pumpen. Ud af vandprøven fra vandværket kan jeg ikke se hvor det skulle komme fra. Hvordan fjerner jeg det fra maskinen, og hvordan undgår jeg at det kommer igen?

Mvh. Henrik Østergaard

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Bruger du vand direkte fra vandhanen i din maskine?
    Pictures (or it didn't happen)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jan 2020
    Sted
    Bisholt
    Det kommer forbi en Brita kande først - det er ikke kalk der er problemet.

4. De følgende brugere har takket hmo11 for denne post:

Jack (10. June 2020)

Espresso SweetBrikka's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2012
    Sted
    Kbh
    Der er silikat i dit vand, men hvordan afgør man, at det ikke er et problem? Jeg kender ikke mg/l forholdet som giver anledning til aflejringer - sagde Niels noget om det?
    En filterkande er i øvrigt ikke særligt effektiv, så man kan ikke nødvendigvis konkludere at silikat fanges dér (eller kalk for den sags skyld).

6. De følgende brugere har takket SweetBrikka for denne post:

Jack (10. June 2020)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Apr 2016
    Sted
    Aalborg
    Citer Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
    Der er silikat i dit vand, men hvordan afgør man, at det ikke er et problem? Jeg kender ikke mg/l forholdet som giver anledning til aflejringer - sagde Niels noget om det?
    En filterkande er i øvrigt ikke særligt effektiv, så man kan ikke nødvendigvis konkludere at silikat fanges dér (eller kalk for den sags skyld).
    Nu kan man jo måle - før og efter. Et frisk Brita-filter halverer den generelle hårdhed på mit vandværksvand - og med et TDS meter kan man måle reduktionen af mineraler generelt, men silikat... var ikke engang klar over at det var tilstede i vandværksvand.

8. De følgende brugere har takket scs for denne post:

Jack (12. June 2020)

Espresso SweetBrikka's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2012
    Sted
    Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
    Nu kan man jo måle - før og efter. Et frisk Brita-filter halverer den generelle hårdhed på mit vandværksvand - og med et TDS meter kan man måle reduktionen af mineraler generelt, men silikat... var ikke engang klar over at det var tilstede i vandværksvand.
    Du har nok noget mere medgørligt vand i dit område. Ved mit tappested i KBH reducerer et Brita filter TDS værdien med 1/3 efter første uges brug og har i praksis mistet sin effekt ved uge 3.

Jeg har ikke hørt at der er grænseværdier for silikat, så indholdet bliver nok ikke offentliggjort på vandværksmålinger.
    Silikat ser ud til specielt at være et problem i akvarie verdenen, hvor det medvirker til aflejringer på cirkulations pumper ol.
    Jeg har ikke hørt om det før på Espressobar, men Niels har opbygget en kollosal erfaring gennem årene, så det er måske værd at spørge hvad han mener du i så fald bør/kan gøre.
    Ellers kan prøve at udforske akvarie universet hvis du ikke får et brugbart svar her.

Jeg ville dog personligt først prøve med en almindelige afkalkning (som du måske kan høre, er jeg mistroisk overfor filter kander, og kalkaflejringer er trods alt den mest normale årsag til problemer).

Held og lykke med det.

Mellemristet
    Registreringsdato
    Apr 2016
    Sted
    Aalborg
    Citer Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
    Du har nok noget mere medgørligt vand i dit område. Ved mit tappested i KBH reducerer et Brita filter TDS værdien med 1/3 efter første uges brug og har i praksis mistet sin effekt ved uge 3.

Nu måler et TDS meter jo alle mineraler - ikke kun kalk. Jeg har tidligere lavet lidt mere præcise test på mit vandværksvand, og givet resultaterne her: https://espressobar.dk/forums/showth...nder&highlight

Sådan groft sagt, så reduceres TDS værdien med 1/3 og dH værdien med 1/2 med et frisk Brita+ filter.

Jeg er helt med på, at en vandfilterkande ikke er løsningen på alt ift. hårdt vand, men jeg har gode erfaringer med brugen af det til kaffevand.

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
    Nu måler et TDS meter jo alle mineraler - ikke kun kalk. Jeg har tidligere lavet lidt mere præcise test på mit vandværksvand, og givet resultaterne her: https://espressobar.dk/forums/showth...nder&highlight

Sådan groft sagt, så reduceres TDS værdien med 1/3 og dH værdien med 1/2 med et frisk Brita+ filter.

Jeg er helt med på, at en vandfilterkande ikke er løsningen på alt ift. hårdt vand, men jeg har gode erfaringer med brugen af det til kaffevand.
    I det nordjyske fungerer Brita kanden rigtig godt, men ikke så godt med det ultra hårde københavner vand

https://data.geus.dk/geusmap/?mapnam...ndets_haardhed
    Senest redigeret af Jack : 14. June 2020 kl. 14:56
    Pictures (or it didn't happen)

12. De følgende brugere har takket Jack for denne post:

scs (14. June 2020)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Apr 2016
    Sted
    Aalborg
    Men der er snart en ende på Københavnernes trængsler. Hofor indfaser centrale blødgøringanlæg i hele forsyningsområdet, så alle dele af forsyningsområdet vil have middelhårdt vand i slutningen af 2020´erne. Vand mellem 12 - 20 dH.

https://politiken.dk/forbrugogliv/ar...p%C3%A5-kalken

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Silikat

Rimeligt uambitiøst hvis du spørger mig, lugter af man ikke vil gøre VVS’erne mfl. alt for arbejdsløse. Den hårdhed er nok til at forkorte opvaskemaskiner, vaskemaskiner, kedler og rør.

Det ligger en god bid højere end hvad de blev anbefalet at sænke den til i sin tid. Men typisk fra vores beslutningstagers side. I det mindste kan frederiksberg finde ud af det 8-12dh!

Men det andet er jo også København og Hofor
    Senest redigeret af malling : 14. June 2020 kl. 21:59
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •