Studerende på SU: Bedste supermarkedsbønner på budget?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pingel
    Coffeeholic
    • Jan 2012
    • 1007

    #16
    Det kommer jo alt sammen an på hvor meget man vil betale for bønnerne - ristede eller grønne.

    Hos mig konkurrerer grønne bønner til 100 kr med ristet kaffe til 300kr - hvilket man er fri til at være uenig , men ikke meget �� Og så taler vi om en besparelse på 200kr pr kilo - det tjener man hurtigt en halvbillig ristet ind på. Jeg drikker 800 gram om ugen, hvilket giver en besparelse på 8320kr om året ifht til at købe ristet kaffe.

    Og ja, selvfølgelig er der en indkøringsfase/uddannelse - men hvis man gider, så er det jo sjovt nok...

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #17
      Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
      Det kommer jo alt sammen an på hvor meget man vil betale for bønnerne - ristede eller grønne.

      Hos mig konkurrerer grønne bønner til 100 kr med ristet kaffe til 300kr - hvilket man er fri til at være uenig , men ikke meget �� Og så taler vi om en besparelse på 200kr pr kilo - det tjener man hurtigt en halvbillig ristet ind på. Jeg drikker 800 gram om ugen, hvilket giver en besparelse på 8320kr om året ifht til at købe ristet kaffe.

      Og ja, selvfølgelig er der en indkøringsfase/uddannelse - men hvis man gider, så er det jo sjovt nok...
      Så er sprøgsmålet, om vi kan riste kaffen selv hjemme, så den smager lige så godt som de dygtige micro risterier :-)
      Jeg har i hvert fald nogen favoritter og fælles for de gode er de også har en anerkendt rister, men syntes til-gengæld også der er nogen som det ikke lykkedes for uanset hvilken god rister som de har

      Syntes din pris indikation passer meget godt, men det kræver også det lykkedes første gang..
      Last edited by Jack; 31. May 2020, 13:21.
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • NielsN
        Lysristet
        • Dec 2013
        • 78

        #18
        Oprindeligt indsendt af jonsnowflow Se indlæg
        Vil gerne høre, om I kan anbefale et supermarkeds-mærke, hvor jeg får mest for pengene. Kan se, at man kan få Lavazza til 100 kr. kg. Er der bedre alternativer hertil?
        Dette er ikke en anbefaling, men et forsøg på at svare på dit spørgsmål. Irmas "After Dinner" er en mørk ristet arabica kaffe (men knap så mørk som deres espresso) som ligger omkring 130 kr. kiloet for hele bønner og den er ofte på tilbud til omegnen af hvad der svarer til 100 kr. Den er dato mærket med ristedato og det er muligt af finde poser som er ristet inden for en måned hvis man kigger efter. Bønnerne er en ensartet pæn kvalitet. Jeg vil tro den vinder over Lavazza.
        ______________
        Niels

        Forloren Espresso

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #19
          Svar til Jack: Til gengæld har hjemmeristen vundet over supermarkedskaffen fra dag 1 af :-)

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #20
            Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
            Svar til Jack: Til gengæld har hjemmeristen vundet over supermarkedskaffen fra dag 1 af :-)
            Dæleme en god pointe
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Studerende på SU: Bedste supermarkedsbønner på budget?

              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
              Det kommer jo alt sammen an på hvor meget man vil betale for bønnerne - ristede eller grønne.

              Hos mig konkurrerer grønne bønner til 100 kr med ristet kaffe til 300kr - hvilket man er fri til at være uenig , men ikke meget �� Og så taler vi om en besparelse på 200kr pr kilo - det tjener man hurtigt en halvbillig ristet ind på. Jeg drikker 800 gram om ugen, hvilket giver en besparelse på 8320kr om året ifht til at købe ristet kaffe.

              Og ja, selvfølgelig er der en indkøringsfase/uddannelse - men hvis man gider, så er det jo sjovt nok...
              Ja okay, så køber du også noget billigere, jeg tror jeg i grøn ligger på 150-200kr/kg. Hvilket kvalitetsmæssigt nogenlunde er tilsvarende kaffen der koster 350-450kr/kg hos mikroristerierne.

              Jeg er endnu ikke kommet dertil hvor jeg vil betale +200kr for grønne bønner og jeg kommer aldrig dertil hvor jeg køber de bønner der i ristet koster over 1000kr/kg. [emoji23][emoji28]

              Du skal dog have en en ret billig rister, mange ristere tjener sig først hjem efter 50-100kg kaffe!
              Last edited by malling; 31. May 2020, 17:15.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • pingel
                Coffeeholic
                • Jan 2012
                • 1007

                #22
                @Malling: du har i mit tilfælde 8000 kroner om året at købe rister for. Cirka hvad jeg gav for min Quest for 4 år siden, og før det havde jeg en Gene i et par år - jeg vælter rundt i overskydende moneter:-)

                Og selvfølgelig er det da dejligt at købe ristet kaffe ude, men så meget - om overhovedet - er det nu ikke... Selvfølgelig taler vi ikke speciality...

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                  @Malling: du har i mit tilfælde 8000 kroner om året at købe rister for. Cirka hvad jeg gav for min Quest for 4 år siden, og før det havde jeg en Gene i et par år - jeg vælter rundt i overskydende moneter:-)

                  Og selvfølgelig er det da dejligt at købe ristet kaffe ude, men så meget - om overhovedet - er det nu ikke... Selvfølgelig taler vi ikke speciality...
                  Du skal have et noget større forbrug hvis du henter 8000kr hjem, det er ca. 3,3kg kaffe om mdr. Det et måske ikke ekseptionelt hvis du rister til en husholdning, men til eget forbrug er det nok ikke lige i det leje de fleste ligger.

                  Jeg forbruger 1-1,5kg kaffe mdr. det er en årlig besparelse på 2400-3600kr, såfremt jeg udelukkende drikkede hjemmerist kaffe. Det er så lavt et forbrug at kun små billige hjemmerister kan tjenes hjem, eftersom tidshorisonten bliver så stor at det ud fra enhver økonomisk kalkule ikke er en besparelse, fordi det tager omk. 4år før du ca. går i nul for en mellemklasse hjemmerister.

                  Som sagt det er mange kg. kaffe 50-100kg før den er går i nul. For mange der rister så lodt handler det nok ikke så meget om økonomi som der handler om interesse.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • ThueK
                    Grøn bønne
                    • Dec 2019
                    • 26

                    #24
                    Jeg har nogle gange, når jeg er løbet tør for lokalt ristet kaffe, hentet Peter Larsens “SID” etiopisk Sidamo i den lokale Føtex. Det smager faktisk helt godt, og er nemt at have med at gøre i kværnen. Bare husk at tjekke pakkedatoen på posen, det varierer meget hvor friske de er.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk

                    Comment

                    • cathper
                      Lysristet
                      • Aug 2009
                      • 87

                      #25
                      Da jeg var studerende ristede jeg bønner fra KaffeMekka i en popcornrister — udendørs, så den var placeret i en papkasse, som blev forvarmet for at opnå en smule konsistens når det var koldt eller blæsende :-)

                      Comment

                      • T.Bidstrup
                        Mellemristet
                        • May 2014
                        • 296

                        #26
                        Jeg prøvede forleden kaffebønnerne fra Lidl's eget "luksusmærke".
                        De er ristet af Kaffemekka, og havde de ikke stået så længe på hylden, er jeg sikker på, at de havde været helt i Kaffemekkas sædvanlige kvalitet. Jeg var positivt overrasket, pris og supermarked i betragtning.
                        Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                          Jeg prøvede forleden kaffebønnerne fra Lidl's eget "luksusmærke".
                          De er ristet af Kaffemekka, og havde de ikke stået så længe på hylden, er jeg sikker på, at de havde været helt i Kaffemekkas sædvanlige kvalitet. Jeg var positivt overrasket, pris og supermarked i betragtning.
                          Samme har jeg oplevet (dog uden de var fantastiske) men tror man skal være heldig at finde friske bønner :-) hvilket kan være lidt svært da de kun skriver udløbs dato
                          holdbarheden svinger jo med alt fra 6 til 24 måneder fra mærke til mærke
                          Last edited by Jack; 7. June 2020, 20:55.
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                            Jeg prøvede forleden kaffebønnerne fra Lidl's eget "luksusmærke".
                            De er ristet af Kaffemekka, og havde de ikke stået så længe på hylden, er jeg sikker på, at de havde været helt i Kaffemekkas sædvanlige kvalitet. Jeg var positivt overrasket, pris og supermarked i betragtning.
                            Den er her hos kaffemekka https://www.kaffemekka.dk/shop/110-f...an-oekologisk/
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • kidcaffeine
                              Espresso
                              • Sep 2016
                              • 585

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                              Jeg prøvede forleden kaffebønnerne fra Lidl's eget "luksusmærke".
                              De er ristet af Kaffemekka, og havde de ikke stået så længe på hylden, er jeg sikker på, at de havde været helt i Kaffemekkas sædvanlige kvalitet. Jeg var positivt overrasket, pris og supermarked i betragtning.
                              Sjovt! Men egentlig også påfaldende, at de ikke er sååååå meget billigere, end hvis man skulle ind på et af de gængse risterier.
                              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                                Sjovt! Men egentlig også påfaldende, at de ikke er sååååå meget billigere, end hvis man skulle ind på et af de gængse risterier.
                                Lol De kostet det samme som hos Kaffemekka, som vel nok er blandt de billigere mikro risterier. Man kan nok diskutere om de pga. udvalg og ristning kan defineres som speciality, men kaffemekka er et ganske udemærket sted at starte på et strammere budget. 160-180kr/kg er nok tæt på så billigt som det kan gøres skal man ikke riste selv.
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X