Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 23

Emne: Det fedeste setup at rejse med?

Espresso kidcaffeine's avatar
    Registreringsdato
    Sep 2016
    Sted
    Valby
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    I det hele taget har “espresso” på farten altid været et lidt tvivlsomt koncept. Det ender næsten altid i wannabe espresso, besværlig omfattende rutiner eller et monstrum af dimensioner der gør det besværligt at have med og man kan diskutere om der vitterligt er tale om et rejse sæt.
    Tror det var på HB, at jeg for nogen tid siden så en snak om det samme. Der var overraskende mange, som tog en Pavoni med rundt. Så er man i hvert fald ude om problemet med wannabe espresso Omvendt er det nok ikke praktisk muligt i rigtig mange situationer

Er du glad for din Delter Press? Hvordan er den sammenlignet med Aeropress i koppen?
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
    Tror det var på HB, at jeg for nogen tid siden så en snak om det samme. Der var overraskende mange, som tog en Pavoni med rundt. Så er man i hvert fald ude om problemet med wannabe espresso Omvendt er det nok ikke praktisk muligt i rigtig mange situationer

Er du glad for din Delter Press? Hvordan er den sammenlignet med Aeropress i koppen?
    Haha de rejser vist ikke med rygsæk

Både og. På Den positive side kan den levere nogle meget rene bryg der minder om pour over/ melodrip bryg. Men og det er et meget stort et af slagsen, byggekvaliteten og visse dele rent design mæssigt lader noget tilbage at ønske og den er heller ikke Aeropress nem at rengøre.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

3. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Jack (29. May 2020)

Registreringsdato
    Sep 2016
    Sted
    Valby
    Haha de rejser vist ikke med rygsæk ...
    Det er sådan en der generelt kun duer hvis man pakker sin stationcar og kører direkte til sommerhuset
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Mar 2018
    Sted
    vestFyn
    Jeg har ikke rigtigt set andet der for alvor egner sig til espresso på rejse, end Handpresso.
    At så 99% af alle guides bruger den på en måde der entydigt vil give et elendigt skud, er så knap så heldigt. Selv producentens egne videoer skal man IKKE følge.
    9,2-9,3 gram stampet tæt i kurven, så den er fyldt på nær en lille halv millimeter, en ratio på ca. 1:2 ligesom normalt, og gennemløbstid som normalt. Det giver en ægte espresso i koppen. Lavede omkring 500 skud over en 110 dages periode (udsendt med militæret til Irak) så jeg har fået ret meget erfaring med den. Bønnerne blev ristet på en arduino modded popcorn rister, så jeg havde altid friskristede bønner.
    Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
    Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
    Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
    Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
    KitchenAid Cold Brew koldbrygger
    Brewista Smart Scale v2.0
    DIY Fluidbed 300 gr. rister

6. De følgende 2 brugere siger tak til Sinobi for denne post:

Jack (29. May 2020),kidcaffeine (30. May 2020)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Det fedeste setup at rejse med?

Jeg bliver næsten helt nostalisk

Kan huske da jeg havde en Mypressi Twist, den kunne lave en middelmådig “espresso” når den lige var varmet op. Men hold op den havde nogle sygdomme. Hvilket generelt stadig er gældende her over 10år senere med den form for håndholdte espresso makers. Markedet er tydeligt blevet større sidenhen ikke mindst pga. udviklingen, men produkterner kan stadig kun med nød lave noget der minder om middelmådig espresso. Jeg krummer nærmest tær når jeg ser det der komme ud af de fleste af denne type, men ikke overraskende da dem der laver dem ofte har nul forstand eller forudsætning for at lave noget der virker, det er som at forvente en af de der hjemmemaskiner kan lave espresso.

De eneste jeg har set lave noget er de små hjemme som Espresso Forge, Robot, ROK, Flair, Aram og Portapresso Rossa men de ikke just rygsæk transportable, kun de tre sidste kan du i teorien proppe i en rygsæk men kun med meget god vilje, de er massive og vejer ligeså meget som de tungeste kamera linser og koster 2-4000kr, jeg vil nødig backpacke med noget sådan især da jeg mere går efter at kunne have det i en carry on selv med mdr. Lang tur, ikke mindst pga. det er sunder mere komfortabelt men også billigere med de priser de efterhånden kræver for indtjekket bagage, hvilket næppe er blevet billigere efter denne krise.
    Senest redigeret af malling : 29. May 2020 kl. 20:31

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Nostalgisk

Registreringsdato
    Sep 2016
    Sted
    Valby
    For mig er Portapresso Rossa en af de mere interessante løsninger. Jeg synes den ser rigtig lækker ud, og ud fra diverse anmeldelser og YouTube videoer, synes jeg i hvert fald at espressoen ser rigtig ud - baseret på en visuel vurdering, om ikke andet

Men den er nok både lidt for dyr, stor og tung til at jeg kommer til at inkludere den i mit rejse setup. Der er Aeropress unægtelig "perfekt", med sin grimme plastik

10. De følgende brugere har takket kidcaffeine for denne post:

malling (2. June 2020)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Det fedeste setup at rejse med?

Jeps... men umiddelbart tror jeg også det er den mest capable af alle disse, men den løber så også op i 1-2.000kr mere end de andre. Til gengæld kan du lade den gå i arv i generationer.

Jeg syntes stadig det mere er for folk der vil have et billigere set derhjemme, som har pladsrestriktioner og som gerne ville have lidt variabler at lege med. Men selvf. rejser du med bil/campingvogn så er det jo no problemo. Men ville aldrig overveje at tage den med i den måde jeg rejser på. Der er aeropress bare svær at slå, selvom man så skal leve med mærkværdige ansigtsudtryk fra security.

12. De følgende brugere har takket malling for denne post:

kidcaffeine (2. June 2020)

Coffeeholic Joe_Black's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2012
    Sted
    Jyllinge
    Jeg bliver næsten helt nostalisk

Kan huske da jeg havde en Mypressi Twist, den kunne lave en middelmådig “espresso” når den lige var varmet op. Men hold op den havde nogle sygdomme. Hvilket generelt stadig er gældende her over 10år senere med den form for håndholdte espresso makers.
    Jeg er ikke helt enig i at den kun er middelmådig, måske i forhold til et K30 Peak / LM GS3 setup, men jeg er ret posetivt overrasket over kvaliteten af skuddet fra den lille lattergas drevne maskine. Men selv om tanken med de billige og let udskiftelige o-ringe den har alle vegne er smart i nuet, er det en design fejl på en transportabel maskine. Hvis en o-ring tabes eller beskadiges er det slut med kaffe på turen.

Men jeg syntes at den kan lave et hederligt skud som jeg hellere vil hælde i mig end havd mange cafeer verden over kan klare...

Hvad aeropress angår så er den svær at slå med sin enkelthed og rengørings venlighed
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Citer Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
    Jeg er ikke helt enig i at den kun er middelmådig, måske i forhold til et K30 Peak / LM GS3 setup, men jeg er ret posetivt overrasket over kvaliteten af skuddet fra den lille lattergas drevne maskine. Men selv om tanken med de billige og let udskiftelige o-ringe den har alle vegne er smart i nuet, er det en design fejl på en transportabel maskine. Hvis en o-ring tabes eller beskadiges er det slut med kaffe på turen.

Men jeg syntes at den kan lave et hederligt skud som jeg hellere vil hælde i mig end havd mange cafeer verden over kan klare...

Hvad aeropress angår så er den svær at slå med sin enkelthed og rengørings venlighed
    Nu har jeg nok egentligt også lidt en anden bar for hvad jeg finder godt end mange andre. Generelt er jeg ikke meget til espresso og kaffe der ikke er kværnet ensartet som f.eks. en EK43 potentielt kan. Jeg mangler simpelthen de nuancer, den sødme og klarhed som jeg værdsætter i kaffen. I det lys er Mypressi twist måske heller ikke lige er i min boldgade, det er mere sådan comfort shot agtigt, det har selvf. sin berettigelse, men jeg er måske ikke lige segmentet.

For mig kan en K30 ikke engang levere noget jeg finder interessant, for mig står traditionelle kværn for mere comfort agtige skud, det kan da være fint nok i mælk, men ellers er det ikke noget jeg sætter særligt højt.

Jeg er dog enig i at i forhold til hvad Mypressi twist var, ja så var det imponerende hvad de opnåede. Der er vel reelt intet i dag der er i bedre i den kategori. Ud over pakningerne så var problemet netop patronerne, du kunne ikke tage den med i et fly og låget lod noget tilbage at ønske.

Aeropress er meget svær at slå som rejsebrygger.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •