Det fedeste setup at rejse med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    Det fedeste setup at rejse med?

    Sikkert som mange andre, har jeg lige været på en forlænget weekend.

    Det var første gang, at jeg for alvor fik testet mit rejse-setup, bestående af Aeropress, Aergrind, metalfilter og gode bønner.

    Min oplevelse, ganske kort:
    + Aergrind passer perfekt ned i en Aeropress, så det fylder ikke meget. Meget nemt at smide i tasken, og så skal der dybest set bare koges noget vand
    + Den kværner ganske fint, i hvert fald til forskellige typer filter. Har ikke testet til espresso
    - Det er ikke en "lækker" kværn. Den føles som noget, nogen har bygget ud af diverse metalstumper, de havde til overs i deres værksted. Måske jeg bare er forkælet, når min eneste tidligere håndkværn var en Comandante.
    - Filter er super fint, men jeg kommer personligt hurtigt til at savne espressoen

    Hvad gør i andre, når i er ude og rejse?

    Click image for larger version

Name:	IMG_0472.jpg
Views:	1
Size:	62,0 KB
ID:	240478
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Fedt

    Jeg er også glad for Aeropress , har du prøvet eller overvejet Fellow Prismo https://www.kaffemekka.dk/shop/3250-...or-aeropress-/
    den har jeg overvejet.. tænk en fin billig kaffe gadget som man ikke ejer ha ha..

    Jeg har ingen håndkværn, da den ville blive brugt alt for sjældent.. så næst bedste løsning er jeg kværner hjemme fra inden afgang

    dog er jeg blevet glad for Kalita 155 hjemme, så den har næsten taget over
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Det samme, jeg har dog en Felt i stedet for en aergrind, den er nok en my bedre bygget og føles ikke helt som du beskriver, men selvom det i teorien er en rejsekværn så kan den ikke gå ned i en aeropress hvilket er død irriterende, hvilket er gældende for nærmest alle disse, man får også lidt hvad man betaler for, MBK er sammen med Timemore de billigeste i dette leje og kan selvfølgelig ikke konkurre med kværn der koster op mod 2-3x så meget.


      Jeg har skiftet lidt mellem en Aerpress og en delter, nu hvor det er lidt lige meget. Jeg har prøvet Pour over som egentligt er min fortrukne men de kræver man som min også tager en Melodrip med og formen er bare komplet uegnet til rejse. Der er dog ved at komme nogle klap sammen udgaver på markedet så måske det er vejen at gå.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • KThorlund
        Mellemristet
        • Jul 2017
        • 165

        #4
        Jeg har samme setup med AeroPress og kværn.
        For uden det, er der også en lille dypkoger i posen - der er mange steder hvor det ikke er muligt at få kogt vand.

        Click image for larger version

Name:	20200527_133002.jpg
Views:	1
Size:	44,6 KB
ID:	231766

        Comment

        • NielsN
          Lysristet
          • Dec 2013
          • 78

          #5
          Jeg rejser mest til storbyer hvor der normalt er en god chance for at finde et acceptabelt kaffested, men jeg er også lidt nysgerrig på hvordan de lokale drikker kaffe, også selvom det måske ikke falder i min smag, så jeg brygger ikke selv meget kaffe når jeg rejser.
          Dog vil jeg ikke undvære mit kit, som består af en Feldgrind og en Moka kande med indbygget vandvarmer - Dette kit er normalt i brug om morgenen hvor jeg er mest allergisk overfor dårlig kaffe.
          ______________
          Niels

          Forloren Espresso

          Comment

          • JohanS
            Lysristet
            • Dec 2016
            • 70

            #6
            [QUOTE=kidcaffeine;146740]
            Hvad gør i andre, når i er ude og rejse?
            /QUOTE]

            Rejser til steder de kan finde ud af at lave kaffe
            Jeg kørte en kort periode med de der vietnamesiske si-ting man sætter ovenpå koppen, men det går for langsomt - eller også er jeg dårlig til at bruge dem. Jeg landede på Elettrika'en, som jeg rejste en del med. Desværre skaffede en ex-kæreste mig af med den på et tidspunkt. Men klart noget jeg kunne finde på at anskaffe igen. Den er simpel så længe man bliver inden for samme 'voltage' og laver en hæderlig mocca.
            The quintessential expression of coffee is espresso.
            – Ernesto Illy


            Oscar I - Alessi Sapper moccakande - Moccamaster - Aeropress - Mahlkönig Vario

            Comment

            • Sinobi
              Mellemristet
              • Mar 2018
              • 188

              #7
              På camping og på arbejde har jeg Feldgrind, Aeropress og Handpresso med. Det fungerer rigtigt fint til henholdsvis sort og espresso. Har overvejet at erstatte Aeroen med en V60 i plastik på næste ferie, men er ikke sikker på om det er for bøvlet.
              Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
              Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
              Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
              Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
              KitchenAid Cold Brew koldbrygger
              Brewista Smart Scale v2.0
              DIY Fluidbed 300 gr. rister

              Comment

              • kidcaffeine
                Espresso
                • Sep 2016
                • 585

                #8
                Mange gode input! Lyder til at Aeropress og en håndkværn er mere eller mindre standarden. Det fungerer jo også ganske godt, må man sige

                Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                Jeg er også glad for Aeropress , har du prøvet eller overvejet Fellow Prismo https://www.kaffemekka.dk/shop/3250-...or-aeropress-/
                den har jeg overvejet.. tænk en fin billig kaffe gadget som man ikke ejer ha ha..
                Jeg har aldrig prøvet den, men kan godt huske den, fra da den udkom. Kunne være man skulle give den et skud - den koster jo ikke alverden
                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg

                  Jeg har aldrig prøvet den, men kan godt huske den, fra da den udkom. Kunne være man skulle give den et skud - den koster jo ikke alverden
                  Vi skal nok ikke forvente mere end en luksus udgave af nespresso, pga kvaliteten af bønnerne er bedre
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Espresso er det nok ikke, det lyder mere som noget alla det en pressurised basket levere, men det kan vel være acceptabelt for dem der vil have det og hvor det i mangel på bedre alternativer kan være en løsning. Personligt ville jeg nok hellere helt undvære og så i stedet nyde en velbrygget kop kaffe.

                    I det hele taget har “espresso” på farten altid været et lidt tvivlsomt koncept. Det ender næsten altid i wannabe espresso, besværlig omfattende rutiner eller et monstrum af dimensioner der gør det besværligt at have med og man kan diskutere om der vitterligt er tale om et rejse sæt.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • kidcaffeine
                      Espresso
                      • Sep 2016
                      • 585

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      I det hele taget har “espresso” på farten altid været et lidt tvivlsomt koncept. Det ender næsten altid i wannabe espresso, besværlig omfattende rutiner eller et monstrum af dimensioner der gør det besværligt at have med og man kan diskutere om der vitterligt er tale om et rejse sæt.
                      Tror det var på HB, at jeg for nogen tid siden så en snak om det samme. Der var overraskende mange, som tog en Pavoni med rundt. Så er man i hvert fald ude om problemet med wannabe espresso Omvendt er det nok ikke praktisk muligt i rigtig mange situationer

                      Er du glad for din Delter Press? Hvordan er den sammenlignet med Aeropress i koppen?
                      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                        Tror det var på HB, at jeg for nogen tid siden så en snak om det samme. Der var overraskende mange, som tog en Pavoni med rundt. Så er man i hvert fald ude om problemet med wannabe espresso Omvendt er det nok ikke praktisk muligt i rigtig mange situationer

                        Er du glad for din Delter Press? Hvordan er den sammenlignet med Aeropress i koppen?
                        Haha de rejser vist ikke med rygsæk

                        Både og. På Den positive side kan den levere nogle meget rene bryg der minder om pour over/ melodrip bryg. Men og det er et meget stort et af slagsen, byggekvaliteten og visse dele rent design mæssigt lader noget tilbage at ønske og den er heller ikke Aeropress nem at rengøre.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • kidcaffeine
                          Espresso
                          • Sep 2016
                          • 585

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Haha de rejser vist ikke med rygsæk ...
                          Det er sådan en der generelt kun duer hvis man pakker sin stationcar og kører direkte til sommerhuset
                          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                          Comment

                          • Sinobi
                            Mellemristet
                            • Mar 2018
                            • 188

                            #14
                            Jeg har ikke rigtigt set andet der for alvor egner sig til espresso på rejse, end Handpresso.
                            At så 99% af alle guides bruger den på en måde der entydigt vil give et elendigt skud, er så knap så heldigt. Selv producentens egne videoer skal man IKKE følge.
                            9,2-9,3 gram stampet tæt i kurven, så den er fyldt på nær en lille halv millimeter, en ratio på ca. 1:2 ligesom normalt, og gennemløbstid som normalt. Det giver en ægte espresso i koppen. Lavede omkring 500 skud over en 110 dages periode (udsendt med militæret til Irak) så jeg har fået ret meget erfaring med den. Bønnerne blev ristet på en arduino modded popcorn rister, så jeg havde altid friskristede bønner.
                            Mazzer Major m. arduino timer mod, Fieldgrind
                            Izzo Alex Duetto IV+, VST 20gr, DIY 3D designet Grind Distribution Tool, IMS Tamper
                            Handpresso, 3D designet Handpresso funnel og tampertool
                            Hario V60 kobber, Brewista Artisan Digital Elkeddel
                            KitchenAid Cold Brew koldbrygger
                            Brewista Smart Scale v2.0
                            DIY Fluidbed 300 gr. rister

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Det fedeste setup at rejse med?

                              Jeg bliver næsten helt nostalisk

                              Kan huske da jeg havde en Mypressi Twist, den kunne lave en middelmådig “espresso” når den lige var varmet op. Men hold op den havde nogle sygdomme. Hvilket generelt stadig er gældende her over 10år senere med den form for håndholdte espresso makers. Markedet er tydeligt blevet større sidenhen ikke mindst pga. udviklingen, men produkterner kan stadig kun med nød lave noget der minder om middelmådig espresso. Jeg krummer nærmest tær når jeg ser det der komme ud af de fleste af denne type, men ikke overraskende da dem der laver dem ofte har nul forstand eller forudsætning for at lave noget der virker, det er som at forvente en af de der hjemmemaskiner kan lave espresso.

                              De eneste jeg har set lave noget er de små hjemme som Espresso Forge, Robot, ROK, Flair, Aram og Portapresso Rossa men de ikke just rygsæk transportable, kun de tre sidste kan du i teorien proppe i en rygsæk men kun med meget god vilje, de er massive og vejer ligeså meget som de tungeste kamera linser og koster 2-4000kr, jeg vil nødig backpacke med noget sådan især da jeg mere går efter at kunne have det i en carry on selv med mdr. Lang tur, ikke mindst pga. det er sunder mere komfortabelt men også billigere med de priser de efterhånden kræver for indtjekket bagage, hvilket næppe er blevet billigere efter denne krise.
                              Last edited by malling; 29. May 2020, 20:31.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X