Espresso blends

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jalling81
    Grøn bønne
    • May 2020
    • 9

    Espresso blends

    Hej
    Blander i jeres grønne bønner til jeres blend inden i rister, når det er ristet eller først når de skal kværnes ?
    Pft jalling81
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Begge dele er muligt, men da forskellige bønner topper på forskellige tider,OG de ofte kræver forskellige risteprofiler,, er det optimale at riste hver for sig,
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Jalling81
      Grøn bønne
      • May 2020
      • 9

      #3
      fedt tak for info
      hvilken bønne vil du foreslå som base
      Sry for noob spørgsmålene

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Espresso blends

        Oprindeligt indsendt af Jalling81 Se indlæg
        fedt tak for info
        hvilken bønne vil du foreslå som base
        Sry for noob spørgsmålene
        Hvorfor vil du overhovedet lave en blend, det er tidskrævende, besværligt og mest noget man gør med billigere endimensionelle bønner der mangler noget.

        For i øvrigt er de fleste SO du køber i dag efterhånden et virvar af sorter, dagene hvor du købte en kaffe med en eller to sorte bliver sjældnere og sjældnere medmindre du betaler kassen.

        Så selvom det er bedst practise at riste hver bønne individuelt så kan det også snart være ligemeget med den blandede slikhandel man efterhånden ser i SO.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • SweetBrikka
          Espresso
          • Dec 2012
          • 591

          #5
          Jeg kan ikke se nogen grund til at blende kaffe som privatperson, måske medmindre man har fejlinvesteret i en kedelig bønne som du er nødt til at kamuflere med en bedre bønne for at gøre drikkelig (på bekostning af den bedre bønne).

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Der er ikke noget galt i at blende, men som privat person, der skal man godt nok ha styr på det , før det kan lønne sig
            De antal test ristninger og test blends der skal til før man rammer noget godt, koster så meget at det bliver dyrt i penge og tid
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              Jeg kan sagtens finde på at blande mine kaffer - for mig er det en genial måde at udforske kafferne endnu mere.
              Jeg kan både finde på at blande før og efter rist, og blander gerne både filter og espresso.

              For mig handler det om at udfordre smagsløgene - en frugtig kaffe kan sagtens blandes med en chokolade tung kaffe, eller kakao blandes med lakrids - måske kan du ikke lide blandingen, fint så ved du det - prøv evt igen i et andet blandingsforhold - whatever - det handler for mig om at udforske, og jeg kan sagtens både nyde kafferne solo, eller i blandinger med hinanden - det er for mig en naturlig forlængelse at riste-eksperimenter..

              Rist, smag. Bland, smag.
              Rist igen, smag. Bland igen, smag.
              Gentag

              Comment

              • scs
                Mellemristet
                • Apr 2016
                • 237

                #8
                De skal bestemt ristes hver for sig af flere årsager. Alene densitet og forskel på størrelse kan give vidt forskellige resultater hvis du blender inden rist.

                I rigtig mange espressoblends er en klassisk Santos/Brazil kært barn mange navne basen. Fra typisk 50% og op efter. Så bygger du de egenskaber ind du vil med det du blender med (syre, frugt, dæmpet syre osv.). Personligt kan jeg godt li at der toppes op med en god vasket Robusta af høj kvalitet. Det giver noget svung over blendet, og gennemslagskaft i mælkedrikke.
                _______________________________________________
                MK Vario - Rancilio Silvia
                Appia II 1-gruppe, MK K30 ES

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af scs Se indlæg
                  De skal bestemt ristes hver for sig af flere årsager. Alene densitet og forskel på størrelse kan give vidt forskellige resultater hvis du blender inden rist.

                  I rigtig mange espressoblends er en klassisk Santos/Brazil kært barn mange navne basen. Fra typisk 50% og op efter. Så bygger du de egenskaber ind du vil med det du blender med (syre, frugt, dæmpet syre osv.). Personligt kan jeg godt li at der toppes op med en god vasket Robusta af høj kvalitet. Det giver noget svung over blendet, og gennemslagskaft i mælkedrikke.
                  Jeg ville ønske denne åbenlyshed også gjalt når de “blander” bønnerne nede i regionen.

                  I dag er en SO eller SE ofte bestående af vidt forskellige sorter og i nogle slemme tilfælde af sorter med vidt forskellig størrelse og densitet.

                  Kenya var fin da de blot nøjes med at blande SL28 og SL34 men i dag blandes også skrammel/fylde bønner i som Ruiru11 og Batian som oftest dyrkes lavere og ofte med lavere densitet, hvilket gør du får mere uens rist end havde det blot være den mere rene vare som var det gængse nu nogle år tilbage.

                  Selvom dette i sig selv ikke er den værste blanding der eksistere derude, er den stadig mærkbar. Den værste SL28/34 blanding jeg har set til dato indhold udover disse både Ruiru11, Batian også SL14 og K7 hold op noget af en uens rist jeg modtag!

                  I dag er normen efterhånden 2-4 forskellige sorter i SO kaffe. Dette formentligt en kombination af at holde prisen nede, klimaforandringer, kaffeplantesygdomme og udbytte de forskellige sorter kan levere. Hvilket gør om man overhovedet gider blande yderligere i da de er rigeligt blandet i forvejen.

                  Tanken om at bruge en Brasil/Columbia som base er efterhånden af ældre dato. Du kan uden problemer lave en ren afrikaner og stadig få en mere tung chokolade/ nøddeagtig agtig base. Så man behøver nu ikke begrænse sig så meget hvis man vil blande. Oveni er Brasilien bare ikke et synderliget sexet kaffeland. Nærmest et hvilket som helst andet syd-og mellem amerikansk land kan du opstøve mere interessant kaffe i.

                  Min holdninger er at en blanding skal bestå af samme kvalitet ellers reducere du den overordnede kvalitet på den bedste bønne.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Jalling81
                    Grøn bønne
                    • May 2020
                    • 9

                    #10
                    tak for svar alle
                    Er som sagt lige begyndt min rejse ind i kaffens vidunderlige verden, og tænkte derfor at ved at få fingrene mest muligt i kaffegrumsen om man så må sige ville opnå en bedre forståelse af diverse bønner smage nuancer osv.

                    Comment

                    Working...
                    X