cappuccino?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lassemds
    Grøn bønne
    • Mar 2020
    • 6

    cappuccino?

    Hej med jer. Tak for medlemskab, jeg sørger lidt inspiration til at lave den perfekte kop cappuccino, ligesom dem man får på caféer rundt omkring.
    Jeg har selv i tankerne at det hedder noget ala 50 gram espresso 230 gram mælk dvs en kop størrelse på 280gram i alt. Hvad mener i er passende for en cappuccino?
    Mvh Lasse.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Jeg er nede på 150/160 ml kop, men det kommer vel også an på hvilken rist og bønne, syntes de brændte riste til anden knæk kan klare lidt mere mælk, for lige ta ta den værste smag

    Hvad er i andre?
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • lassemds
      Grøn bønne
      • Mar 2020
      • 6

      #3
      Er dette for en dobbelt Jack? altså med et dobbelt skud i ? det lyder lækkert men knap så kæreste venlig som elsker dem man får på caféerne i de store runde kopper jeg er selv coatardo mand

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af lassemds Se indlæg
        Er dette for en dobbelt Jack? altså med et dobbelt skud i ? det lyder lækkert men knap så kæreste venlig som elsker dem man får på caféerne i de store runde kopper jeg er selv coatardo mand
        Ja, når du skriver 50 gram, tænker jeg du mener dobbelt selv om det lige er meget nok, jeg brygger nu næsten altid 19 gram kaffe ind og 36 / 37 gram ud, men det kan nok godt fylde 50 ml
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • lassemds
          Grøn bønne
          • Mar 2020
          • 6

          #5
          Det har du selvfølgelig ret i, jeg kunne have sagt mig selv dette. Sorry, ja hører der er mange der kører med de mængder espresso men også flere der ligger mellem de 40-50 gram. Jeg har selv en 20gram kurv så ligger selv mellem de 40 og 50 alt efter bønnen
          Men vil da lige afprøve dit bud på en cappuccino.m

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af lassemds Se indlæg
            Det har du selvfølgelig ret i, jeg kunne have sagt mig selv dette. Sorry, ja hører der er mange der kører med de mængder espresso men også flere der ligger mellem de 40-50 gram. Jeg har selv en 20gram kurv så ligger selv mellem de 40 og 50 alt efter bønnen
            Men vil da lige afprøve dit bud på en cappuccino.m
            De fleste køre deres espresso skud 1:2, 20 gram ind og 40 gram ud (nogen gange lidt mindre eller mere +-2) hvis det er en 20 grams kurv, nogen der køre med de store EK43 kværne vil gerne højere op, men så er det ikke et typisk espresso skud
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Det smarte ved at ha espressomaskine selv er, at så kan man afprøve forskellige mængdeforhold - og så smage sig frem.

              Lyder som at du endnu har til gode til mange andre parametre, som har kæmpe betydning for smagen af en cappucino. Vi introducerer universet i den her podcast: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-5...kristet-kaffe/ :-)
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              Working...
              X