Upgraditis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsenPedersen
    Lysristet
    • Feb 2016
    • 91

    Upgraditis

    Hej alle,

    Jeg ved ikke helt, hvor et indlæg som dette skal placeres - men "alt det andet" er nok ikke det værste bud.

    Som mange af jer andre, lider jeg lidt af upgraditis og kigger efter, hvordan jeg kan forbedre mit espresso-/kaffe-setup.

    Lige nu har jeg en Nuova Simonelli Oscar II og en Mazzer Super Jolly (lavet doserless), og kører single dosing. Jeg drikker hovedsageligt mælkedrikke.

    Drømmen var egentlig altid være en La Marzocco GS/3 MP (eller en Speedster) og en Mahlkönig EK43s - Dog kommer jeg mere og mere i tvivl om, hvor meget jeg rent faktisk for leget med paddle på GS/3 MP, hvorfor tankerne på det seneste mere går på GS/3 AV og endda La Marzocco Linea Mini.

    Dog kunne jeg godt tænke mig at høre fra mere erfarne folk: Hvor får jeg mest værdi ("bang for the buck") i koppen? - og det skal være smagbar værdi.

    Jeg har selv tænkt i følgende kombinationer af opgraderinger:

    Oscar II + EK43s
    Der er mest værdi i at opgradere kværnen, så behold nuværende maskine men opgradér din kværn.

    LMLM + Mazzer Super Jolly
    Der er mest værdi i at opgradere espressomaskinen, men GS/3 er overkill, så behold nuværende kværn men opgradér din espressomaskinen.

    GS/3 AV + Mazzer Super Jolly
    Der er mest værdi i at opgradere espressomaskinen til GS/3, så behold nuværende kværn men opgradér din espressomaskinen.

    LMLM + EK43s
    Du kommer ikke udenom at opgradere både espressomaskine og kværn, men GS/3 er overkill.

    GS/3 + EK43s
    Du kommer ikke udenom at opgradere både espressomaskine og kværn, så du kan lige så godt opgradere til top-shelf.

    The dark horse:

    Oscar II + Niche
    Der er mest værdi i at opgradere kværnen, men en EK43s sammen med en Oscar II er vanvittigt, så gå med en anden single dose - f.eks. Niche.

    Alternative setups / inputs er meget velkomne.
    Last edited by LarsenPedersen; 4. May 2020, 14:49.
    Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
    Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
    Andet: Chemex og Aeropress

    Projekter: Coffee Grinder Timer
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    EK43 med SSP reedspeed og titus burr carier, ville ha været mit valg hvis der ikke stod en anden single doser på bordet her (Du skulle ha købt den lav havde tilsalg hvis den høje model ikke er et problem) ellers koster tilsvarende ca 23.000

    Men dengang var Niche heller ikke i handlen, jeg vil mene du kommer rigtig langt med Niche i et hjemme setup hvis du vil single dose (har selv en som nr 2) hopper kværne ville jeg går efter Eureka m/ 75mm knive (men aldrig tilbage til hopper hjemme)

    Mht maskinen, havde vi en bruger som Købte GS3 m/ paddle, skal du vælge den må fast vand være en must, da den alt for hurtigt tømmer tanken ved profil shoots, jeg vil ikke mene GS3 er overkill, men jeg ville gå efter AV (paddle versionen er ikke mig, du mister også automatisk dosering med den) har du set den nye video, hvordan de nye kan indstilles via app funktionen,



    Er pengende til det ville jeg stemme på GS3 AV paret med Niche, den Niche kan aldrig gå helt galt, er du ikke tilfreds er gensalgsværdien ret høj, det er også meget få som der har været tilsalg.

    Oscar II er en super maskine, eneste med er det er en HX, jeg ville ikke være bange for at købe Oscar II som ekstra maskine, men ville hellere ha en Single eller dual Boiler hvor bryg temperaturen kan holdes mere stabil uden flush og uvishedder om bryg temperaturen (for mig et vigtigt parameter fjernet)

    Den nye GS3 AV står. i hvert fald på ønske sedlen her, Linea Mini syntes jeg har en alt for lille bryg kedel på 0,17 L imod GS3 på 1,5 L, men den kan da steame mælk med næsten samme power som GS3 (3 L imod 3,5 L keddel)

    Men en dual boiler vil være et skrit op, er ikke så sikker på hvor meget du får mere ved at gå til LM syntes bare ikke der findes særligt meget hvis den skal ha 58mm kurv, Izzo Alex, Quick Mill V2B, ECM Synchronika, Profiltek 600/ 700, Bezzera, Rocket, Lelit Bianca, så er der selv følgelig Linea Mina og den GS3
    Last edited by Jack; 4. May 2020, 16:05.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Juul-Andersen
      Stamgæst
      • Apr 2014
      • 772

      #3
      Først og fremmest skal du gøre op med dig selv om du i al fremtid vil single dose, hvis det er cool, eller du måske allerede gør det i mazzer, så istemmer jeg 1. GS/3 og EK eller 2. LMLM og EK.

      Hvis du er pjattet med volumetrisk skal du købe GS3 ellers køb LMLM. Jeg er rigtig glad for volumetrisk og ville ikke undvære det i LMLM ift. min gs3. Jeg bruger ofte EK til at lege med lidt forskelligt espresso, og den er relativ let omstillelig imellem kaffer når man lærer den at kende, men jeg har også en fyldt kværn ved siden af, så jeg har holdt alle muligheder åbne . Men du kan jo selvfølgelig købe TITVS doser kit nu du er i gang, den vil kun putte små 5% oven på budgettet.

      Roast kører med EK på alle skud og der er en TITVS doser på den, sp der kan du lure lidt af og hære lidt ind til det, og selvfølgelig smage en EK espresso. De er lidt anderledes end meget andet, det er også en væsentlig parameter at have med.
      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
      I’ve been told I like tea
      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

      Plans stuff in my spare time ☕️👌

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Upgraditis

        Nu eksistere der efterhånden en del SD kværn derude og til enhver pengepung efterhånden. Så du må også gøre op med dig selv hvad du er villig til at spendere, om hvad du kan leve med både udseendemæssigt og smagsmæssigt.

        En EK til espresso kræver to mods. Det første er SSP knive (mere om det senere). Den næste er at få installere/udskiftet burr carrieren til en Titus variant, dette forbedre alignment, tolerance, reducere retention og giver et større spænd i espresso indstillingen. Eller sagt på anden vis købt direkte hos Titus, dette gøres som regel med en mail til Frank selv, så slipper du også for en evt. slibning af kværnkammeret.

        Det skrevet, ville jeg så råde hvem som helst til en EK43, nej det vil jeg absolut ikke. Man skal lide det den levere, selvom den med disse mods/opgraderinger nu også kan lave mere almindelige ratioer, så er dens shine med de fleste knive stadig i plus 1:2.5 enden, det er ikke til alles smag. Grindet fra en EK kræver også at man røre i det før man hælder det over i PF og WDT eller give PF nogle blide slag på siden er en nødvendighed. Lad det være sagt, EK er ikke den nemmeste mest tilgivende kværn i verden den fremviser på eleganteste vis alle dine fejl, fejl i ristningen etc. så man skal være obs på hvad man går ind til.

        Vil man blot have en nem SD kværn er EK i sit udgangspunkt ikke det rette valg. Oveni vil jeg mene den også giver mere mening i sit udgangspunkt hvis den også bruges til filter/pour over.

        Hvis man vil have noget mere designet og oplagt til espresso som virker out of the box er alt fra Niche, Option O, Kafetek Monolith (Conic, flat, Flat MaX) WW Eg1, Ceado Naked/Hero være mere oplagte valg.

        alternativt Compak PKR, Compak PKF, Mahlkonig PEAK, Mazzer ZM, Compak r120.

        Jeg nævnte tidligere SSP knive, SSP kommer i 3 udgaver og en forbedret cast burr udgave. De to er dog nok ikke relevant for dig, her hentydes jeg til Low fine der er beregnet til Cupping og filter og Cast som blot er forbedrede coffee burrs. Du har som jeg ser det to valgmuligheder, en High uniformity og en Low Uniformity. Først nævnte er til høje, jævne ekstraktioner med fokus på klarhed og jeg vil også mene lysere rist. Low Uniformity er mere i retningen af mere traditionel espresso. Du skal være obs på at denne opgradering koster ca. 4000kr og den er tæt på at være strengt nødvendig når vi snakker om at gøre EK til en SD espresso kværn. Nuvel man kan i teorien godt bruge stock Coffee og Turkish burrs, men det er et kompromis da disse grundlæggende er multi puppose knive på godt og ondt.

        Så tænk dig godt om inden du smider den form for penge.

        Angående maskinen vil en hvilken som helst DB gør tricket. En LMLM er ikke en revolution og du kan opnå nærmest samme kvalitet med en hvilken som helst god kværn. Kværn er og bliver der hvor pengene bør smides. Jeg ville hellere købe en Eg1/Kafatek flat max, Ceado Naked/Hero og så købe en mindre dyr DB end LMLM og GS/3, eftersom du får mere kvalitet i koppen for pengene end at købe nævnte maskiner og ikke opgradere kværnen eller leve med mindre gode kværne. LMLM ville jeg kun tilråde hvis man også har råd til samme kvalitets kværn.
        Last edited by malling; 5. May 2020, 11:31.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg

          Hvis man vil have noget mere designet og oplagt til espresso som virker out of the box er alt fra Niche, Option O, Kafetek Monolith (Conic, flat, Flat MaX) WW Eg1, Ceado Naked/Hero være mere oplagte valg.

          alternativt Compak PKR, Compak PKF, Mahlkonig PEAK, Mazzer ZM, Compak r120.
          Tildels enig, dog springer dine alternativer mig i øjende, jeg er helt sikker på "Mahlkonig PEAK" ikke egner sig som single doser og er bestemt heller ikke super god til lyse højt groet riste især hvis man går efter slayer skud

          Fedt du også har Niche med på listen, der er en kværn som vi ikke kan komme uden om, det er en Joker i segmentet til de penge (især til et hjemme set up)
          Last edited by Jack; 5. May 2020, 11:47.
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
            Tildels enig, dog springer dine alternativer mig i øjende, jeg er helt sikker på "Mahlkonig PEAK" ikke egner sig som single doser og er bestemt heller ikke super god til lyse højt groet riste især hvis man går efter slayer skud

            Fedt du også har Niche med på listen, der er en kværn som vi ikke kan komme uden om, det er en Joker i segmentet til de penge (især til et hjemme set up)
            Med al respekt Jack, så nævner OP intet om slayer skud som et krav ej heller om hvilken type kaffe vedkommende har tænkt sig at brygge på.

            Hvorfor der også kan nævnes alternativer! Dvs. Kværn der ikke i sit udgangspunkt er SD. De ville ikke være nævnt hvis vedkommende skrev jeg vil brygge Slayer skud. OP skriver specifikt om et indkøb af en LMLM, den type skud en LMLM levere kan disse kværn fint håndtere, hvertfald så længe du ikke smider høj densitet filter rist i dem til espresso brug, men det vil jeg så heller ikke tilråde man gør med nogen kværn under EK niveau, for det vil du formentligt ikke slippe godt afsted med særligt længe.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jack
              Master Brewer
              • Feb 2016
              • 2575

              #7
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Med al respekt Jack, så nævner OP intet om slayer skud som et krav ej heller om hvilken type kaffe vedkommende har tænkt sig at brygge på.

              Hvorfor der også kan nævnes alternativer! Dvs. Kværn der ikke i sit udgangspunkt er SD. De ville ikke være nævnt hvis vedkommende skrev jeg vil brygge Slayer skud. OP skriver specifikt om et indkøb af en LMLM, den type skud en LMLM levere kan disse kværn fint håndtere, hvertfald så længe du ikke smider høj densitet filter rist i dem til espresso brug, men det vil jeg så heller ikke tilråde man gør med nogen kværn under EK niveau, for det vil du formentligt ikke slippe godt afsted med særligt længe.
              Det er rigtigt men ved lyse bønner til alm espressoskud kan Peak ha problemer, kender en kaffebar i Hamburg som tester kværne for MK, han var heller ikke tilfreds med Peak til de lyse riste,
              han køre med Mythos one, de æder alt. hans bønner er normalt fra Danske La Cabra og Svenske Drop Coffee

              jeg ville ikke satse på Peak til SD, alt for meget popcorn effect som ændre grindet i forhold til når Peak køre med fuld hopper. men Niche kan også ha lidt udfordringer med de lyse, men den er dog bygget til SD, jeg postede en video engang i Niche tråden, hvordan den klare sig med de lyse fra Clever Coffee, den kom dog i gennem dem, men ja der er ikke mange kværne som er super gode til de hårde lyse bønner, kan afsløre EG-1 klare dem til UG men her er vi jo også i EK ligaen
              Last edited by Jack; 5. May 2020, 13:33.
              Pictures (or it didn't happen)

              Comment

              • LarsenPedersen
                Lysristet
                • Feb 2016
                • 91

                #8
                Tak for jeres fine svar, Jack, Juul-Andersen og malling.

                Som jeg også skrev i min indledende post, single doser jeg p.t., hvilket jeg er fint tilfreds med, da jeg hovedsageligt laver kaffe til mig selv - Jeg kører desuden også RDT og WDT, da jeg synes, at min Super Jolly ellers er lidt statisk. Jeg har ikke umiddelbart nogle ambitioner om at skulle til at høre med større mængder bønner i min hopper og har det fint med at afveje kaffe pr. kop.

                @malling & @Juul-Andersen: Min tanke med EK43s'eren var nemlig, at jeg kunne have én kværn som "nemmere" kunne bruges til både (single dose) espresso og filter/pour-over, når man har gæster eller har lyst til den slags. Jeg er ret godt bekendt med espresso via EK43, da min lokale kaffe-pusher (Roast, som Juul-Andersen også nævner) udelukkende kører med EK43 (og KvdW Spirit), og jeg er kommer der fast i al den tid, de har eksisteret. Jeg kører også for det meste på deres espresso-blend: https://roast.com/product/esp24/

                Min personlige største ubekendte ang. kaffe-setuppet er nok, hvor meget forskel man rent faktisk vil kunne smage i koppen ved de forskellige setups - og så synes jeg selvfølgelig også, at det er interessant at kigge på andre setups (som @malling også nævner), men de liste setups var mine "grails"
                Espresso: Nuova Simonelli Oscar II (m. OPV) --> Drømmer om en GS/3
                Kværn: Mahlkönig EK43s (Titus) Mazzer Super Jolly
                Andet: Chemex og Aeropress

                Projekter: Coffee Grinder Timer

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Upgraditis

                  Oprindeligt indsendt af LarsenPedersen Se indlæg
                  Tak for jeres fine svar, Jack, Juul-Andersen og malling.

                  Som jeg også skrev i min indledende post, single doser jeg p.t., hvilket jeg er fint tilfreds med, da jeg hovedsageligt laver kaffe til mig selv - Jeg kører desuden også RDT og WDT, da jeg synes, at min Super Jolly ellers er lidt statisk. Jeg har ikke umiddelbart nogle ambitioner om at skulle til at høre med større mængder bønner i min hopper og har det fint med at afveje kaffe pr. kop.

                  @malling & @Juul-Andersen: Min tanke med EK43s'eren var nemlig, at jeg kunne have én kværn som "nemmere" kunne bruges til både (single dose) espresso og filter/pour-over, når man har gæster eller har lyst til den slags. Jeg er ret godt bekendt med espresso via EK43, da min lokale kaffe-pusher (Roast, som Juul-Andersen også nævner) udelukkende kører med EK43 (og KvdW Spirit), og jeg er kommer der fast i al den tid, de har eksisteret. Jeg kører også for det meste på deres espresso-blend: https://roast.com/product/esp24/

                  Min personlige største ubekendte ang. kaffe-setuppet er nok, hvor meget forskel man rent faktisk vil kunne smage i koppen ved de forskellige setups - og så synes jeg selvfølgelig også, at det er interessant at kigge på andre setups (som @malling også nævner), men de liste setups var mine "grails"
                  Du kan bruge alle de SD kværn jeg nævner til det hele, det er som sådan ikke nogen speciel EK ting.

                  Men EK har den klare fordel eller rettere de to klare fordele, at A. den er nemmere og væsentligt hurtigere at skifte mellem forskellige brygmetoder. B. At du har 7 forskellige knive du kan smide i den og dermed groft sagt få ligepræcis det du ønsker, det er ret unik og er den eneste kværn hvor valget i knive er så stort.

                  Ulempen med det er, at du skal vide eksakt hvad du vil med den. Du giver slip på mere finjustering, finjustering der kun kan opnås med forskellige Titus carrier. Du gør det svære at ramme helt eksakt samme flow i espresso når du skifter frem og tilbage.

                  De fleste af de andre kværn der nævnes her har mere finjustering, hvilket gør dem mere egnet til espresso, fordi du kan dial dem mere præcist ind, til gengæld giver du køb på nemhed og hurtighed til at skifte imellem forskellige brygmetoder. Deres dial er ofte designet til espresso og ofte ikke super anvendeligt til andet. Men generelt vil samme indstilling være mere præcist når de vinder frem og tilbage.

                  Det er pointer der er værd at have med, så er den mest ment som espresso kværn ville jeg nok kigge på de andre. Skal den bruges ligeligt eller mest til filter bryg, vil jeg stadig mene EK stadig er det bedste valg, for i en sådan situation er det bare irriterende med meget fintjusterbare kværn.

                  Det skal dog med at purging ved skift frem og tilbage med et par gram kaffe er nødvendig med alle disse for at indstillingen 100% slår igennem. Oveni vil multi purpose knive aldrig blive ligeså perfekte som knive specifikt til et formål, der er en grund til SSP laver 3(4) forskellige til EK! Det er en erkendelse af dette faktum. Nuvel man kan godt bruge bulk espressoknive til filter men filterdelen lider noget under det og man så godt som umuliggøre almindelig ratio espresso med filter/cupping knive eller retter gør det umådeligt svært.

                  Jeg tror godt du kan regne ud hvor jeg er på vej hen. Disse eliminere ikke at det stadig er mest optimalt med to kværn.
                  Last edited by malling; 5. May 2020, 16:06.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Angående hvor meget man kan smage forskel afhænger af mange ting.

                    1: ens evner/muligheder, træning og erfaring i at smage nuanceforskelle
                    2: hvad bønne man bruger, vi kommer ikke udenom at SO især den dyrere af slagsen oftest er der hvor du vinder/bemærker forskellen mellem udstyr, hvorimod især mørkere ristede blends ofte ikke er nogen større gevinst.
                    3: vand, uden det rette vand gør ingen kværn eller maskine nogen reel forskel.
                    4: teknik, hvis ens teknik er mangelfuld vil man igen nok ikke bemærke nogen positiv forskel.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Jack
                      Master Brewer
                      • Feb 2016
                      • 2575

                      #11
                      7 forskellige knive, hold da op.. du er et sand orakel malling
                      det er lidt vild når man tænker efter
                      Pictures (or it didn't happen)

                      Comment

                      • Juul-Andersen
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 772

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af LarsenPedersen Se indlæg
                        Tak for jeres fine svar, Jack, Juul-Andersen og malling.

                        Som jeg også skrev i min indledende post, single doser jeg p.t., hvilket jeg er fint tilfreds med, da jeg hovedsageligt laver kaffe til mig selv - Jeg kører desuden også RDT og WDT, da jeg synes, at min Super Jolly ellers er lidt statisk. Jeg har ikke umiddelbart nogle ambitioner om at skulle til at høre med større mængder bønner i min hopper og har det fint med at afveje kaffe pr. kop.

                        @malling & @Juul-Andersen: Min tanke med EK43s'eren var nemlig, at jeg kunne have én kværn som "nemmere" kunne bruges til både (single dose) espresso og filter/pour-over, når man har gæster eller har lyst til den slags. Jeg er ret godt bekendt med espresso via EK43, da min lokale kaffe-pusher (Roast, som Juul-Andersen også nævner) udelukkende kører med EK43 (og KvdW Spirit), og jeg er kommer der fast i al den tid, de har eksisteret. Jeg kører også for det meste på deres espresso-blend: https://roast.com/product/esp24/

                        Min personlige største ubekendte ang. kaffe-setuppet er nok, hvor meget forskel man rent faktisk vil kunne smage i koppen ved de forskellige setups - og så synes jeg selvfølgelig også, at det er interessant at kigge på andre setups (som @malling også nævner), men de liste setups var mine "grails"
                        Du kan fint bruge den til flere brygformer. Democratic bruger EK til begge dele, det har Prolog også gjort på
                        Menuen - det har fungeret fint for dem, også uden at skifte knive. De er dog alignet til ug. Du kan købe din EK direkte hos Frank, så sliber han den så den er perfekt når du får den, det kan anbefales. Han er i øvrigt vidst nok en del billigere end det danske marked.

                        Du vil klart smage forskel, og hvis du er til EK smagen er det jo vejen frem. Der er så fremhævelse af forskellige nuancer ved alle dem Malling nævner, og der er naturligvis forskel i kvalitet imellem de forskellige kværne.

                        Ift. maskinen så opnår du konsistens men ikke nødvendigvis bedre smag i koppen. Helt basalt er det tryk og varmt vand, ingen af dem du nævner han pressure profile, så de kan alle det samme. Du skal så bare være en bedre barista hvis du skal få din Oscar til at preforme som en GS gør ud af boksen - for et par år siden tog to Oscars 1 og 2 pladsen til hjemmebarista DM og slog en prof meget pebret maskine, så den kan fint preforme . Jeg vil vove at påstå du køber dig komfort og sikkerhed i maskinen, men smag i kværnen - groft sagt og let forenklet.

                        Sp du kunne evt. starte med en EK henter fra Frank med eller uden Doser mekanisme. Så kan du jo fint opgradere maskinen senere.
                        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                        I’ve been told I like tea
                        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                        Plans stuff in my spare time ☕️👌

                        Comment

                        • Juul-Andersen
                          Stamgæst
                          • Apr 2014
                          • 772

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Det er rigtigt men ved lyse bønner til alm espressoskud kan Peak ha problemer, kender en kaffebar i Hamburg som tester kværne for MK, han var heller ikke tilfreds med Peak til de lyse riste,
                          han køre med Mythos one, de æder alt. hans bønner er normalt fra Danske La Cabra og Svenske Drop Coffee

                          jeg ville ikke satse på Peak til SD, alt for meget popcorn effect som ændre grindet i forhold til når Peak køre med fuld hopper. men Niche kan også ha lidt udfordringer med de lyse, men den er dog bygget til SD, jeg postede en video engang i Niche tråden, hvordan den klare sig med de lyse fra Clever Coffee, den kom dog i gennem dem, men ja der er ikke mange kværne som er super gode til de hårde lyse bønner, kan afsløre EG-1 klare dem til UG men her er vi jo også i EK ligaen
                          Er det Linus med Tornqvist? Sidst jeg snakkede med ham var han svært begejstret for Peak - Men han var selvfølgelig også fuld!
                          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                          I’ve been told I like tea
                          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                          Plans stuff in my spare time ☕️👌

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                            Er det Linus med Tornqvist? Sidst jeg snakkede med ham var han svært begejstret for Peak - Men han var selvfølgelig også fuld!
                            Lige præcist den var vist heller ikke svær at gætte for en kender, har du besøgt ham? en af mine favoritter, jeg besøger ham hver gang jeg er igennem Hambrug.. det kan være han har ændret mening siden, da det vel er et godt par år siden, var nød til at fritte ham efter den den forsvant fra kaffebaren

                            der er bedre billeder i Hamburg tråden https://espressobar.dk/forums/showth...l=1#post142482
                            Click image for larger version

Name:	image4 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	231753


                            Her er et par EK43 med nogen år på bagen, fra en gammel Kaffe / te shop i Hong Kong, måske de også bruger dem til krydderier, men det ligner en kværn som kan holde en menneske alder

                            Click image for larger version

Name:	image2 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	231754 Click image for larger version

Name:	IMG_7596 [640x480].jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	231755
                            Last edited by Jack; 5. May 2020, 22:13.
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Jack
                              Master Brewer
                              • Feb 2016
                              • 2575

                              #15
                              Ps. det kommer vel også an på hvilken bønner man smider i den MK Peak, det var kun men de helt lyse, som de fleste har udfordringer med, ellers skulle den være fremragende
                              Pictures (or it didn't happen)

                              Comment

                              Working...
                              X