S64 Manuale vs SD kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Azhrar
    Lysristet
    • Apr 2015
    • 87

    S64 Manuale vs SD kværn

    Hej Folkens

    Jeg kører pt med en s64 Manuale fra ECM, er generelt rimelig tilfreds med kværnen som jeg "single doser" med ved blot at smide bønnerne i skud for skud.

    Jeg kunne dog godt tænke mig en rigtig single doser kværn.

    Pt har jeg kig på Lagorm og Niche, er dog usikker på om Nichen i bedste fald vil være en side grade.

    Er der noget at hende på nye knive til min S64? Og i så fald hvilke ville i anbefale?
    Mads Christiansen
    Maskine: ECM Mechanika IV Profi
    Kværn: ECM S 64 Manuale
    Udstyr:: Brewista Smart Scale II
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Du skal ikke være bange for Niche

    Alle er glade for den kværn, en Joker især til prisen..

    Lagom p64 er bestemt spændende, det bliver interessant at høre mere om den, når den er testet

    Har man først været med på SD vognen er der ingen vej tilbage i et hjemme setup, fik ny kaffe ind af døren idag fra La Cabra som var en natual Pacamara bønne 8 dage fra rist, tilbage og kikke i noterne fra en som ligner, indstillede kværn og den sad næsten lige i skabet i første forsøg, 31 sek og 23 sek efter første dryp, så den fik lige et step finere så den løb på 35 /29 sek i andet forsøg, begge smagte fortræffeligt, andet forsøg sad lige i skabet

    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	53,1 KB
ID:	231741 Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	231740
    Last edited by Jack; 30. April 2020, 17:11.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • kidcaffeine
      Espresso
      • Sep 2016
      • 585

      #3
      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
      Lagom p64 er bestemt spændende, det bliver interessant at høre mere om den, når den er testet
      Yes, jeg skylder! Skal nok nå det på et tidspunkt :P
      Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
      Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
      Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
        Yes, jeg skylder! Skal nok nå det på et tidspunkt :P
        Vi venter tålmodigt, nu skal knivende vel også lige køres til Fornemmer du er blevet glad for den, tænker også byggekvaliteten er et pænt stykker over Niche
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Azhrar
          Lysristet
          • Apr 2015
          • 87

          #5
          Tænker du jeg vil få et bedre resultat end med min nuværende kværn?

          Lækkert setup, man bliver næsten ikke misundelig
          Mads Christiansen
          Maskine: ECM Mechanika IV Profi
          Kværn: ECM S 64 Manuale
          Udstyr:: Brewista Smart Scale II

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #6
            Oprindeligt indsendt af Azhrar Se indlæg
            Tænker du jeg vil få et bedre resultat end med min nuværende kværn?

            Lækkert setup, man bliver næsten ikke misundelig
            Setup et er for at illustrerer hvordan man møder niche ude i verden, jeg kender kafferistere som bruger den når de er ude af huset til event.

            Det er jeg ret sikker på, selv om du single doser med din kværn, gør du det ikke alligevel fordi der vil hele tiden sidde gammel kaffe fra sidst i kværnen
            Niche Zero koster heller ikke mere end lige omkring 42xx kr sidst jeg tjekkede, der findes heller ikke rigtig nogen på brugt marked selv om om der er solgt rigtig mange.

            Men nu vokser træerne heller ikke ind i himmelen, tror Lagom p64 kan være next stel op af stien på sd vejen, den ser ud til at være bygget af lækre materialer,
            men den er vel også 3 gange så dyr som Niche, men det gør bestemt ikke Niche til en ringere SD kværn, hvis Lagom p64 retfærdigvis er bedre

            Ps. går ud fra du har læst tråden om Niche http://www.espressobar.dk/forums/sho...lsk-SD-kv%E6rn
            Last edited by Jack; 1. May 2020, 00:25.
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • Azhrar
              Lysristet
              • Apr 2015
              • 87

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
              Setup et er for at illustrerer hvordan man møder niche ude i verden, jeg kender kafferistere som bruger den når de er ude af huset til event.

              Det er jeg ret sikker på, selv om du single doser med din kværn, gør du det ikke alligevel fordi der vil hele tiden sidde gammel kaffe fra sidst i kværnen
              Niche Zero koster heller ikke mere end lige omkring 42xx kr sidst jeg tjekkede, der findes heller ikke rigtig nogen på brugt marked selv om om der er solgt rigtig mange.

              Men nu vokser træerne heller ikke ind i himmelen, tror Lagom p64 kan være next stel op af stien på sd vejen, den ser ud til at være bygget af lækre materialer,
              men den er vel også 3 gange så dyr som Niche, men det gør bestemt ikke Niche til en ringere SD kværn, hvis Lagom p64 retfærdigvis er bedre

              Ps. går ud fra du har læst tråden om Niche http://www.espressobar.dk/forums/sho...lsk-SD-kv%E6rn
              Jeg har kigget på tråden ja.

              Lagorm ser mega lækker ud ift. Niche, men er jo som du siger lidt et ubeskrevet blad. Jeg tror bare det er følelsen af at købe en billigere kværn som upgrade der gør mig usikker.

              Hvad er normalt en realistisk pris for en brugt kværn? nypris er 4999 og jeg har haft den i cirka 2 år.
              Mads Christiansen
              Maskine: ECM Mechanika IV Profi
              Kværn: ECM S 64 Manuale
              Udstyr:: Brewista Smart Scale II

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Oprindeligt indsendt af Azhrar Se indlæg
                Jeg har kigget på tråden ja.

                Lagorm ser mega lækker ud ift. Niche, men er jo som du siger lidt et ubeskrevet blad. Jeg tror bare det er følelsen af at købe en billigere kværn som upgrade der gør mig usikker.

                Hvad er normalt en realistisk pris for en brugt kværn? nypris er 4999 og jeg har haft den i cirka 2 år.
                Jeg ville ha det extremt svært at betale 3000 for en ECM eller en ligende for den sags skyld, til et hjemme setup, når en Niche kan købes til ca 42xx fra ny
                men det er jo ikke alle som har opdaget Niche og fordelen ved at single dose endnu ;-)
                Last edited by Jack; 1. May 2020, 11:28.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • kidcaffeine
                  Espresso
                  • Sep 2016
                  • 585

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Vi venter tålmodigt, nu skal knivende vel også lige køres til Fornemmer du er blevet glad for den, tænker også byggekvaliteten er et pænt stykker over Niche
                  Sig mig engang.. Er det hjemme hos dig at der står en Leva?

                  Bortset fra det, så ja - jeg er blevet rigtig glad for Lagom! Det eneste jeg ikke er så tilfreds med, er at indstillingsmekanismen ikke er så konsistent og præcis som jeg mener den burde være. Option O har dog kvitteret for problemet, og er i gang med at producere en opgradering der kan retrofittes på alle maskiner. Den skulle gerne være klar lige omkring nu (+/- pga. Corona). Så jeg har tænkt, at jeg lige ville holde på min vurdering, indtil jeg har modtaget denne
                  Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                  Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                  Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                    Sig mig engang.. Er det hjemme hos dig at der står en Leva?

                    Bortset fra det, så ja - jeg er blevet rigtig glad for Lagom! Det eneste jeg ikke er så tilfreds med, er at indstillingsmekanismen ikke er så konsistent og præcis som jeg mener den burde være. Option O har dog kvitteret for problemet, og er i gang med at producere en opgradering der kan retrofittes på alle maskiner. Den skulle gerne være klar lige omkring nu (+/- pga. Corona). Så jeg har tænkt, at jeg lige ville holde på min vurdering, indtil jeg har modtaget denne
                    Nej ingen Leva her, billederne var for at illustrer selv folk med både dyrt og billigt grej er glad for Niche, tror jeg kommer til at gå efter den nye GS3 eller Slayer SG når tiden kommer til det (er stadig lidt i tvivl og meget forskelige maskiner) selv om den Leva er fin og eneste DB lever på marked efter hvad jeg kender til.

                    Men her står en EG-1 på bordet (har en niche som ekstra, nem når den kun vejer 4,2 kg) EG-1 har step, hvilket var en af mine bekymringer før jeg købte den, det har vist sig at være grundløst, det er ufatteligt nemt at ramme dail in, selv om man skifter imellem bønnerne også selv om man nogen gange går op i filter grind, hvor indstillingen næsten køre en hel omgang på skalaen
                    Last edited by Jack; 1. May 2020, 14:02.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • Azhrar
                      Lysristet
                      • Apr 2015
                      • 87

                      #11
                      Hvor meget bedre i koppen er Lagorm ift. Niche? En af jer som har prøvet begge?

                      Har en wilfa svart til bryg, hvordan klarer niche sig der?
                      Mads Christiansen
                      Maskine: ECM Mechanika IV Profi
                      Kværn: ECM S 64 Manuale
                      Udstyr:: Brewista Smart Scale II

                      Comment

                      Working...
                      X